Ulasan Pembuatan semula Resident Evil 4 bertambah baik dan mengekalkan
Ulasan Pembuatan semula Resident Evil 4 bertambah baik dan mengekalkan

Ulasan: Pembuatan semula ‘Resident Evil 4’ bertambah baik dan mengekalkan semangat klasik

Capcom tidak asing dengan membuat permainan yang sama dua kali. Penerbit telah melakukan beberapa kali mengambil alih permainan Street Fighternya, dan ia telah merombak francais terdahulu seperti Bionic Commando, tetapi francais pembuatan semula yang paling berjaya ialah Resident Evil.

Pasukannya telah melakukan keajaiban dengan satu siri yang bermula pada PlayStation pada tahun 1996. Kemas kini menawarkan lebih daripada tekstur yang dipertingkatkan dan resolusi yang terjumpa. Capcom telah melakukan pembinaan semula skala penuh, di mana pembangun telah membayangkan semula siri ini. Mereka telah menambah kedutan baharu pada reka bentuk, menambah baik permainan dan menyempurnakan rentak cerita.

Yang terbaik dalam siri ini

Pembuatan semula terbaharu ialah Resident Evil 4. Filem asal 2005 telah menulis semula apa yang mungkin untuk genre seram survival, dan pengaruhnya boleh dilihat dalam permainan seperti Dead Space dan tajuk God of War yang terkini. Membuat semula klasik yang digemari memberikan banyak cabaran dan menambahkan banyak tekanan kepada pembangun.

Syukurlah, pasukan Capcom mengendalikan tugas itu dengan penuh percaya diri kerana penghormatan pembangun terhadap visi asal. Ia mengikuti eksploitasi Leon S. Kennedy, seorang yang terselamat daripada wabak zombi Raccoon City. Dia bukan lagi pegawai baru tetapi ejen kerajaan terlatih yang dihantar untuk mencari anak perempuan presiden AS yang diculik, Ashley Graham.

Siasatannya membawanya ke Sepanyol, di mana dia bertemu dengan penduduk kampung yang membunuh, yang merupakan sebahagian daripada kultus misteri. Melalui kempen selama 20 jam, pemain perlu mencari gadis itu dan menghentikan satu lagi insiden biohazard yang melibatkan parasit yang dipanggil Las Plagas.

Siasatannya membawanya ke Sepanyol, di mana dia bertemu dengan penduduk kampung yang membunuh, yang merupakan sebahagian daripada kultus misteri. — Capcom

Membina inovasi lama

Inovasi utama yang diperkenalkan Resident Evil 4 ialah sudut kamera atas bahu baharu dan penekanan novel kepada genre survival-seram. Asal memfokuskan pada aksi dan mengalahkan pemain dengan penduduk kampung yang gila. Ia menimbulkan rasa panik kerana Leon terpaksa menangkis musuh bersenjata sambil turut melarikan diri. Sudut kamera yang ketat mencipta perspektif yang lebih intim dan mendalam yang membawa pemain lebih dekat dengan aksi tetapi juga mewujudkan titik buta yang menimbulkan kebimbangan.

Pembuatan semula membina sistem yang hebat ini dengan menambahkan fungsi baharu pada pisau. Pada masa lalu, ia adalah senjata pilihan terakhir apabila pemain kehabisan peluru, tetapi ia kini membolehkan Leon menangkis serangan dengan menekan butang yang tepat pada masanya. Sudah tentu, ini diimbangi oleh fakta bahawa pisau merosot dari semasa ke semasa.

Ia menambah elemen kemahiran untuk memerangi yang menyerlahkan butiran baru permainan senjata. Pada masa lalu, pemain boleh melakukan perkara seperti menembak dinamit di tangan musuh atau mengetuk kapak keluar dari udara dengan peluru. Sekarang, jika penduduk kampung mengerumuni Leon, pemain boleh menembak kaki musuh untuk memperlahankan mereka sambil juga membuka mereka kepada sepakan rumah bulat yang menumbangkan, atau mereka boleh menembak lampu berisi minyak untuk menghujani musuh.

Siluman yang berguna

Penambahbaikan yang lain ialah penekanan yang diperbaharui pada siluman. Kadang-kadang pergi ke bilik yang penuh dengan musuh adalah idea yang tidak baik; Sebaliknya, lebih baik untuk membongkok dan mengintai mereka untuk memusnahkan sasaran. Pemain juga boleh memasang perangkap atau menggunakan elemen persekitaran seperti candelier untuk mengalahkan musuh. Semua ini mengemas kini permainan supaya ia berasa lebih moden di samping kekal dengan yang asal.

Salah satu penambahbaikan terbesar ialah cara pembangun mengendalikan peristiwa masa cepat. — Capcom

Itulah garis yang telah berjaya dilalui oleh pembangun dengan pembuatan semula. Mereka bukan sahaja menemui cara untuk menjadikan permainan kelihatan moden tetapi mereka juga membuat perubahan yang betul untuk merombak permainan sambil mengekalkan semangat yang asal.

Lebih baik daripada acara masa cepat

Salah satu penambahbaikan terbesar ialah cara pembangun mengendalikan peristiwa masa cepat. Elemen itu adalah cara yang bijak untuk menambah elemen permainan kepada apa yang pada asasnya adegan potong, tetapi dengan teknologi yang semakin maju setakat ini sejak 2005, adegan sedemikian adalah ketinggalan, tinggalan masa apabila perkakasan tidak dapat bersaing dengan imaginasi pembangun.

Pembuatan semula Resident Evil 4 kebanyakannya mengelakkan peninggalan ini, memilih untuk mencipta pengalaman yang lebih lengkap yang mengalir bersama-sama dengan lancar. Daripada pertarungan pisau cepat dengan Jack Krauser, pemain akan terlibat dalam pertarungan bos sebenar, manakala detik lain, seperti di tasik, terasa lebih epik dan cair tanpa gangguan. Pemain akan melihat gesaan yang memberitahu mereka untuk mengelak atau melepaskan diri tetapi mereka berasa lebih dalam aliran tindakan.

Badan yang lebih bijak untuk dijaga

Isu lain dengan yang asal ialah bab pengiring yang memaparkan Ashley Graham. Di sinilah Leon perlu melindunginya sambil juga menangkis kultus.

Mereka kurang menjengkelkan dalam pembuatan semula, tetapi dia kadang-kadang menghalang cara melawan pemuja, dan hakikat bahawa dia boleh mati jika dicederakan selepas hilang upaya boleh membuat bahagian tertentu permainan mengecewakan. Syukurlah, pemain mempunyai kawalan yang lebih baik ke atas tindakannya kerana Leon memberitahunya untuk kekal dekat atau melarikan diri dan berlindung. Kecerdasan buatannya lebih baik dalam meletakkan watak di kawasan yang tidak mengganggu, tetapi apabila dia terperangkap dalam kumpulan musuh, ia tidak cantik.

Syukurlah, pemain mempunyai kawalan yang lebih baik ke atas tindakannya kerana Leon memberitahunya untuk kekal dekat atau melarikan diri dan berlindung. — Capcom

Baik atau buruk, pembuatan semula Resident Evil 4 mengekalkan dialog dan struktur plotnya. Entri ini mempunyai beberapa dialog yang mengecewakan, tetapi selepas lebih sedekad, ia hanya menyerlahkan suasana campy projek. Permainan ini meredakan lebih banyak bahagian yang tidak masuk akal dari asal dan memfokuskan pada ketegangan dan suasana.

Ini adalah keputusan yang tepat kerana pembuatan semula Resident Evil 4 sama menakutkan hari ini seperti pada tahun 2005. Pembangun mengekalkan intipati asal dalam pembuatan semula supaya generasi pemain baharu boleh menikmati salah satu bab terbaik dalam siri tersebut. – Perkhidmatan Kumpulan Berita Bay Area/Tribune

Resident Evil 4

3 1/2 bintang daripada 4

Platform: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X dan Series S, PC

Penilaian: Matang

Sila Baca Juga

Coordinated efforts shared learning among OIC states essential for digital

Coordinated efforts, shared learning among OIC states essential for digital transformation, says Fahmi

ISTANBUL: Malaysia believes that coordinated efforts and shared learning among Organisation of Islamic Cooperation (OIC) …