BERLIN: Komputer sedang melukis gambar, mengarang muzik dan kini mereka menulis teks yang sebenarnya masuk akal juga.
Tulisan itu lazimnya adalah hasil kerja ChatGPT, robot yang boleh diperintahkan oleh pengguna web untuk mencipta teks tentang semua yang anda boleh bayangkan. Mereka juga tidak terlalu teruk. Anda tidak boleh memberitahu bahawa mereka tidak ditulis oleh seseorang, tidak pada pandangan pertama, bagaimanapun.
Beberapa ketika dahulu, kecerdasan buatan (AI) telah melengkapkan simfoni ke-10 Ludwig van Beethoven – hasil kerja DALL-E, sebuah program yang mencipta seni yang dibangunkan oleh OpenAI dari AS, sama seperti ChatGPT.
Dan kini sesiapa sahaja yang mempunyai sambungan internet boleh menggunakan robot untuk mencipta kesusasteraan, dengan perkembangan terkini malah mampu menggabungkan imej dengan teks.
AI generatif sedemikian agak menakutkan bagi sesetengah orang yang takut bahawa seni mungkin dikepung oleh robot.
Pedang bermata dua dengan hasil yang bercampur-campur
AI “boleh menjadi ancaman tetapi ia juga boleh menjadi peluang untuk seni, bergantung pada cara ia digunakan.” Itu jawapan… ChatGPT sendiri.
Orang dari industri kreatif juga menimbang perubahan landskap, termasuk Konrad Zerr, Profesor pemasaran, penyelidikan pasaran dan penyelidikan komunikasi di Pforzheim, Jerman. “Saya fikir ia mempunyai potensi yang sangat besar, ” katanya.
Zerr menugaskan pelajarnya mencipta karya seni dengan AI. Mereka meminta ChatGPT membuat puisi dalam gaya penyair Jerman Heinrich Heine yang menggambarkan dua orang yang pergi ke pasar Krismas dan bergaduh.
Hasilnya memang menghiburkan. “Sama ada anda boleh melihat penyair hebat dalam puisi yang dihasilkan oleh AI kami adalah diragui pada ketika ini,” adalah pandangan pelajar sendiri.
Teks-teks itu bukan sensasi sastera. Jika anda meminta ChatGPT untuk menulis puisi tentang kucing dalam gaya Franz Kafka, katakan, anda mendapat kerja yang agak tidak memberangsangkan tentang Kiki, seekor kucing yang bangun pada suatu hari dan menyedari sesuatu yang aneh, dalam gaya “The Metamorphosis.”
Tetapi terdapat contoh lain yang lebih mengagumkan, seperti “A Girl With Glowing Earrings,” imej yang dicipta oleh jurugambar dan “pencipta digital” Julien van Dieken, menggunakan AI. Ia berdasarkan “Girl with the Pearl Earring,” oleh tuan Belanda Jan Vermeer, dan kini sedang dipertontonkan di Mauritshuis di The Hague.
Itu mengecewakan beberapa penonton, yang bertanya mengapa muzium memilih karya tertentu itu untuk dipamerkan. “Kerana kami menyukainya, secara ringkas,” kata seorang jurucakap.
Sebelum itu, agensi Tunnel23 mencipta puisi dengan bantuan AI dan algoritma untuk pertandingan yang dikendalikan oleh masyarakat Brentano, yang memasukkannya dalam antologi mereka.
Bahaya kepada seni?
Mungkinkah robot mengambil alih dunia seni? Tidak cukup, kata pemerhati. “Seni sentiasa pengalaman interaktif di mana orang ramai menimbang respons mereka terhadap realiti,” kata pensyarah Jessica Heesen dari Universiti Tübingen, yang memberi tumpuan kepada isu etika dan falsafah yang berkaitan dengan media dan dunia digital.
Apa yang AI lakukan ialah memberi tumpuan kepada corak dan kebarangkalian, kata Heesen. Tetapi apa yang kurang adalah “artis sebagai seorang, aura yang asli dan juga cabaran. Siapa yang anda tujukan, untuk mengadu tentang karya seni?”
Jadi apabila bertanya sama ada robot adalah bahaya kepada seni, ia bergantung sepenuhnya pada tanggapan seni yang anda miliki, katanya. “Pasti akan ada banyak karya yang dicipta oleh AI pada masa hadapan, membuat karya hiasan, katakan untuk diletakkan di dapur atau ruang tamu anda.”
Tetapi AI boleh membantu dalam penciptaan seni, kata kedua-dua Zerr dan Heesen. “Seorang artis boleh membingkai dan menyusun konteks serta mempersembahkan karya itu,” kata Heesen. Kemudian AI bertindak sebagai penolong, kata Zerr. “Dan juga boleh memudahkan bentuk seni baru.”
Penolong, bukan pengganti
Anda boleh melihat beberapa tindakan ini sudah pun di muzium seni Stuttgart, dalam pameran yang dipanggil “Shift: AI dan komuniti masa depan.” Di pameran bukan sahaja anak patung seks Cina bercakap atau pelakon Marlene Dietrich sebagai palsu yang mendalam, tetapi juga siri wajah aktivis AS dan pemberi maklumat Chelsea Manning.
30 topeng itu dicipta oleh artis AS Heather Dewey-Hagborg dalam “Probably Chelsea.” Ia adalah “potret yang mungkin” pemberi maklumat yang dijana mengikut algoritma oleh analisis DNAnya. Dewey-Hagborg menyerlahkan “berapa banyak cara DNA anda boleh ditafsirkan sebagai data, dan betapa subjektif tindakan membaca DNA sebenarnya,” kata kenyataan di laman web artis.
Pameran itu bertujuan untuk menyiasat bagaimana “teknologi digital secara kekal mengubah idea komuniti di mana manusia, alam semula jadi dan teknologi membentuk hubungan kerjasama,” kata laman web muzium itu. AI sudah “mempengaruhi, secara jelas atau tidak kelihatan, proses politik, ekonomi dan sosial” dan telah “sejak lama tiba di pusat masyarakat,” kata laman web itu.
Kerja-kerja dalam rancangan adalah kompleks dan rumit, menunjukkan bahawa AI mempunyai perjalanan yang jauh sebelum ia mampu bergerak melangkaui sains dan teknologi untuk mencipta sebarang jenis kualiti dan kandungan artistik.
Ramalan masa hadapan
Interaksi antara seni dan AI berada di peringkat awal mereka. “Terdapat konsensus umum bahawa sistem AI tidak semaju apa yang orang mampu cipta atau sekurang-kurangnya belum saya katakan,” kata Ulrike Groos, pengarah muzium seni Stuttgart. Tetapi, katanya, ia mempunyai potensi.
Zerr menggariskan imej masa depannya. “Sektor kreatif perlu mengalami perubahan asas, dalam proses dan keupayaannya. Alat ini tidak lama lagi akan menjadi sebahagian standard kehidupan, lambat laun.” – dpa