Kamera tidak pernah menipu sehingga AI memberitahunya
Kamera tidak pernah menipu sehingga AI memberitahunya

Kamera tidak pernah menipu… sehingga AI memberitahunya

PARIS: Seorang jurugambar amatur yang menggunakan nama “ibreakphotos” memutuskan untuk melakukan percubaan pada telefon Samsungnya bulan lepas untuk mengetahui cara ciri yang dipanggil “zum ruang” sebenarnya berfungsi.

Ciri itu, yang pertama kali dikeluarkan pada 2020, mendakwa kadar zum 100x, dan Samsung menggunakan imej Bulan yang jelas berkilauan dalam pemasarannya.

Ibreakphotos mengambil gambar Bulannya sendiri – kabur dan tanpa perincian – dan menyaksikan telefonnya menambah kawah dan butiran lain.

Perisian kecerdasan buatan telefon menggunakan data daripada “latihan”nya pada banyak gambar Bulan yang lain untuk menambah perincian yang tiada.

“Gambar Moon dari Samsung adalah palsu,” tulisnya, menyebabkan ramai tertanya-tanya sama ada gambar yang diambil orang itu benar-benar milik mereka – atau jika mereka boleh digambarkan sebagai gambar.

Samsung telah mempertahankan teknologi itu, dengan mengatakan ia tidak “melapisi” imej, dan menunjukkan bahawa pengguna boleh mematikan fungsi tersebut.

Firma itu tidak bersendirian dalam perlumbaan untuk mengemas kamera telefon pintarnya dengan AI – peranti Pixel Google dan iPhone Apple telah memasarkan ciri sedemikian sejak 2016.

AI boleh melakukan semua perkara yang sering dilakukan oleh jurugambar – mengubah pencahayaan, latar belakang kabur, menajamkan mata – tanpa diketahui oleh pengguna.

Tetapi ia juga boleh mengubah latar belakang atau hanya menghapuskan orang daripada imej sepenuhnya.

Dan perdebatan mengenai AI tidak terhad kepada penggemar di papan mesej – badan profesional juga meningkatkan penggera.

Meminggirkan teknologi

Industri ini dipenuhi dengan AI, daripada kamera kepada perisian seperti Photoshop, kata Michael Pritchard dari Royal Photographic Society of Britain.

“Automasi ini semakin mengaburkan sempadan antara gambar dan karya seni,” katanya kepada AFP.

Sifat AI berbeza dengan inovasi sebelumnya, katanya, kerana teknologi itu boleh belajar dan membawa elemen baharu melangkaui yang dirakam oleh filem atau sensor.

Ini membawa peluang tetapi juga “cabaran asas dalam mentakrifkan semula apa itu fotografi, dan betapa ‘sebenarnya’ gambar”, kata Pritchard.

Nick Dunmur dari Persatuan Jurugambar yang berpangkalan di Britain berkata para profesional paling kerap menggunakan fail “RAW” pada kamera digital mereka, yang menangkap imej dengan pemprosesan sesedikit mungkin.

Tetapi mengenepikan teknologi adalah kurang mudah untuk penembak telefon pintar kasual.

Ibreakphotos, yang menyiarkan penemuannya di Reddit, menunjukkan bahawa jargon teknikal sekitar AI tidak selalu mudah difahami – mungkin sengaja begitu.

“Saya tidak akan mengatakan bahawa saya gembira dengan penggunaan AI dalam kamera, tetapi saya OK dengannya selagi ia dikomunikasikan dengan jelas apa yang sebenarnya dilakukan oleh setiap saluran paip pemprosesan,” katanya kepada AFP, meminta untuk tidak menggunakan nama sebenarnya .

Bukan ‘karya manusia’

Walau bagaimanapun, perkara yang paling dibimbangkan oleh jurugambar profesional ialah peningkatan alatan AI yang menjana imej baharu sepenuhnya.

Pada tahun lalu, DALL-E 2, Midjourney dan Stable Diffusion telah meledak dalam populariti berkat keupayaan mereka untuk mencipta imej dalam beratus-ratus gaya dengan hanya gesaan teks pendek.

“Ini bukan kerja yang dikarang manusia,” kata Dunmur, “dan dalam banyak kes adalah berdasarkan penggunaan set data latihan kerja tidak berlesen.”

Isu-isu ini telah membawa kepada kes mahkamah di Amerika Syarikat dan Eropah.

Menurut Pritchard, alat itu berisiko mengganggu kerja sesiapa sahaja “daripada jurugambar, kepada model, kepada retoucher dan pengarah seni”.

Tetapi Jos Avery, seorang jurugambar amatur Amerika yang baru-baru ini menipu beribu-ribu orang di Instagram dengan mengisi suapannya dengan potret menakjubkan yang dibuatnya dengan Midjourney, tidak bersetuju.

Beliau berkata garisan yang dilukis antara “kerja kami” dan “kerja alat” adalah sewenang-wenangnya, menunjukkan bahawa imej Midjourney beliau sering mengambil masa berjam-jam untuk dicipta.

Tetapi terdapat persetujuan luas mengenai satu aspek asas perdebatan – risiko untuk fotografi tidak wujud.

“AI tidak akan menjadi kematian fotografi,” kata Avery.

Pritchard bersetuju, sambil menyatakan bahawa fotografi telah bertahan dari era daguerreotype hingga era digital, dan jurugambar sentiasa menghadapi cabaran teknikal.

Proses itu akan berterusan walaupun dalam dunia yang dibanjiri dengan imej yang dihasilkan AI, katanya.

“Jurufoto akan membawa pemahaman yang lebih mendalam kepada imej yang terhasil walaupun mereka tidak merakamnya secara langsung,” katanya. – AFP

Sila Baca Juga

Facing uncertain fate under Trump Ukraine appeals to his strength

Facing uncertain fate under Trump, Ukraine appeals to his ‘strength’

KYIV (Reuters) -Ukraine appealed to Donald Trump’s image as a tough leader on Wednesday in …