Kira-kira 26 bulan yang lalu, saya dan beberapa rakan telah mencipta “idea gila” untuk membuat filem dokumentari tentang realiti, nilai dan aspirasi rakyat Sabah dalam menerima, meraikan dan memelihara kepelbagaian budaya di Sabah. Tanpa diduga, projek sosial sederhana ini akhirnya mengambil masa hampir dua tahun untuk kami siapkan, termasuk penggambaran selama 10 bulan di 16 lokasi di Sabah dan Kuala Lumpur dan empat bulan kerja pasca produksi melibatkan ratusan penduduk tempatan daripada pelbagai latar belakang budaya.
Hasilnya ialah sebuah filem dokumentari yang dibiayai oleh Finas bertajuk KITA – Sabah Celebrating Diversity selama 1 jam 45 minit, yang terdiri daripada tiga bahagian berasingan tetapi saling berkaitan yang mengikuti kisah hidup sebenar 10 rakyat Sabah biasa yang melalui kaca mata penonton akan mengalami kekuatan, keindahan dan “kelazatan” masyarakat yang pelbagai.
Artikel ini adalah mengenai perjalanan kami mencipta dokumentari ini.
Saya dilahirkan di Papar, sebuah bandar kecil kira-kira 40km barat daya Kota Kinabalu, terkenal dengan kesederhanaannya. Ibu bapa saya menjalankan kedai runcit biasa, di mana hampir semua pelanggan kami adalah orang asli tempatan.
Saya sentiasa merasakan kewujudan bersama yang harmoni antara kumpulan etnik yang berbeza adalah sesuatu yang semula jadi, sehinggalah saya kembali ke Kota Kinabalu dari luar negara beberapa tahun lalu dan terkejut apabila mendapati ekstremisme kaum dan agama semakin berleluasa dalam masyarakat Malaysia, khususnya di Semenanjung Malaysia.
Jika ia tidak diimbangi, masa depan Malaysia akan suram.
Oleh itu, pada tahun 2019, saya dan beberapa rakan yang berfikiran sama telah mengasaskan sebuah pertubuhan bukan untung BK Community Empowerment Initiative Sabah. Salah satu projek utama kami adalah untuk mewujudkan rangkaian kerjasama bukan untung dan bukan partisan agama tempatan dan organisasi berasaskan komuniti yang bekerjasama untuk menggalakkan perpaduan dalam kepelbagaian berdasarkan projek. Platform kerjasama ini kini secara rasmi dinamakan Sabah Unity in Diversity Community Partners, atau SUIDCP (www.suidcp.org).
Projek pertama kami yang berjaya ialah sambutan Hari Malaysia yang dimulakan komuniti yang diadakan pada 14 Sept 2019 di Dataran Merdeka Kota Kinabalu. Kemudian wabak Covid-19 melanda dunia pada Mac 2020, menyebabkan semua projek kami digantung buat sementara waktu.
Namun, rehat yang panjang ini mencetuskan saya untuk merenung kemungkinan pembikinan filem dokumentari yang akan menggambarkan realiti masyarakat pelbagai etnik Sabah, yang sering dipandang remeh oleh ramai rakyat Sabah, dan kebanyakannya tidak dikenali dan tidak diketahui oleh kebanyakan rakyat Malaysia.
Kelahiran ‘Borneo Utara Meraikan Kepelbagaian’ Pada 10 Feb 2021, saya telah merangka cadangan projek yang dinamakan North Borneo Celebrating Diversity. Ia pada mulanya dianggap sebagai siri TV dokumentari enam episod. Saya kemudiannya berkongsi dengan pengarah dokumentari terkenal Nova Goh dan pemilik Videographics Productions Sdn Bhd, Lee Yen Phin.
Kedua-dua mereka bersetuju ia akan menjadi projek yang patut dilakukan. Disebabkan oleh wabak itu, Finas melancarkan program pembiayaan yang dipanggil Borneo Pitch untuk membantu pembikin filem tempatan di timur Malaysia mengharungi tempoh sukar.
Kami menyerahkan cadangan projek kami kepada Finas dan pada 31 Julai 2021, kami mendapati kami adalah projek terakhir daripada 10 projek terpilih.
Selepas mendapat sokongan Finas, kami terpaksa mengumpulkan pasukan kreatif. Memandangkan Nova adalah perintis dalam industri dokumentari tempatan dengan pengalaman produksi yang kaya dan pasukan kolaborator yang stabil, kami segera mengumpulkan sekumpulan elit industri filem tempatan yang cemerlang untuk membentuk 18 orang “pasukan impian”, yang terdiri daripada Nova sebagai pengarah keseluruhan , dan Kwan dan Pentium Tee sebagai pengarah bersama.
Disebabkan oleh bajet yang terhad, seluruh pasukan kreatif bekerja hampir secara separuh sukarela sepanjang 10 bulan penggambaran dan hampir empat bulan pasca produksi. Masa dan usaha yang dilaburkan oleh pasukan adalah tidak seimbang dengan pampasan yang mereka terima.
Walau bagaimanapun, mungkin didorong oleh semangat misi, atau pandangan dunia dan sistem nilai artistik yang berdaya tahan dan transenden, semua orang nampaknya menikmati proses itu.
Sepuluh perjalanan, satu cita-cita
Berbanding dengan mengumpulkan pasukan kreatif, mencari 10 “watak” dan “cerita” yang sesuai dan mampu menyentuh hati orang ramai adalah lebih sukar. Memandangkan tema itu adalah “kepelbagaian” masyarakat Sabah, watak-watak di dalamnya mestilah orang Sabah (atau penduduk jangka panjang di Sabah yang pada dasarnya telah menjadi setempat), dengan latar belakang “pelbagai”.
Pada masa yang sama, “kisah” watak mesti mempunyai kedalaman, keluasan, dan perwakilan dan inspirasi tertentu.
Memandangkan dokumentari ini terdiri daripada tiga unit bebas tetapi berkaitan: “kepelbagaian adalah kekuatan”, “kepelbagaian itu indah”, dan “kepelbagaian itu lazat”, watak dalam “kepelbagaian itu indah” mestilah artis, manakala mereka dalam “kepelbagaian itu lazat” mestilah penggemar makanan atau chef, yang menimbulkan cabaran yang lebih besar dalam pemutus.
Di samping itu, untuk mencerminkan landskap sosial Sabah yang kaya secara relatif dan jujur, kami juga cuba mencapai keseimbangan tertentu dalam penceritaan bangsa, agama, bahasa, dan juga wilayah dalam watak, cerita dan panjang yang terhad.
Semua keadaan yang dikenakan sendiri yang hampir keras ini menjadikan kemajuan pencarian kami untuk watak dan cerita menjadi sangat perlahan. Nasib baik, akhirnya kami berjaya mencari 10 watak dan cerita yang ideal melalui pelbagai saluran dan kebetulan.
Disebabkan struktur naratif yang istimewa dalam filem dokumentari ini, semua watak tidak tahu tentang cerita watak lain semasa proses penggambaran, malah mereka tidak mengetahui identiti dan latar belakang watak lain.
Merentasi gunung, mengharungi kesusahan Dokumentari ini mula menjalani penggambaran pada 21 Dis 2021 dan berakhir pada 3 Sept 2022. Salah satu sebab untuk tempoh yang panjang ini ialah wabak yang mengganggu jadual penggambaran. Satu lagi ialah matlamat kami untuk meliputi beberapa perayaan utama, termasuk Krismas, Tahun Baru Cina, Ramadan, Hari Raya, Pesta Perahu Naga dan Pesta Menuai.
Selain tempoh penggambaran yang dilanjutkan, lokasi penggambaran kami juga meliputi kawasan geografi yang luas, termasuk Kota Kinabalu, Donggongon, Papar, Tamparuli, Kiulu, Keningau, Tambunan, Kota Belud, Kota Marudu, Kundasang, Ranau, Pitas, Sandakan, Semporna, Pulau Salakan dan Kuala Lumpur.
Beberapa lokasi sukar untuk diakses. Kami menggunakan kenderaan pacuan empat roda untuk merentas gunung dan memasuki Kampung Penulongon di pedalaman Ranau sebanyak tiga kali. Kampung itu tiada bekalan elektrik, tiada air mengalir, tiada gas, tiada tandas moden.
Pasukan penggambaran terpaksa tidur di dalam khemah pada waktu malam, menyediakan makanan mereka menggunakan dapur gas dan menggunakan “tandas” yang paling primitif. Pengalaman itu terlalu sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.
Sepanjang hampir 10 bulan penggambaran, terdapat banyak pengalaman yang tidak dapat dilupakan dan kisah yang menyentuh hati. Sebagai contoh, seorang watak menjemput kami untuk membuat penggambaran perkahwinan tradisional India keluarganya di sebuah kuil Hindu di Lok Kawi. Watak lain membawa kami melawat artis tekstil rakyat di pedalaman Pitas, dan beberapa rakan Muslim menjemput kami untuk merakam adegan berbuka puasa di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu (juga dikenali sebagai Masjid Terapung).
Menamakan semula kepada KITA – Sabah Meraikan KepelbagaianApabila kami menghampiri penghujung produksi, ternyata kami memerlukan nama yang lebih ringkas dan menarik untuk filem itu. Borneo Utara Meraikan Kepelbagaian adalah suapan.
Ketika kami mula meneliti semula niat asal dan subjek utama filem kami, frasa “KITA” muncul dalam fikiran kami.
Sememangnya filem ini bukanlah mengenai sebarang ideologi yang diandaikan sebaliknya ia adalah mengenai realiti rakyat dan masyarakat kita yang dilihat melalui mata dan kehidupan 10 orang “biasa” Sabah. Dengan tajuk KITA, setiap rakyat Sabah (atau malah setiap Malaysia) akan tahu ia adalah filem dokumentari tentang mereka, namun selepas menonton filem itu kami berharap penonton akan mendapat pengalaman yang lebih tinggi dan pemahaman yang lebih luas dan mendalam tentang maksud KITA .
Seperti yang dikatakan oleh salah seorang watak kami Pison Jaujip di penghujung filem, “…siapa kami sebagai orang Sabah”.
Dari idea awal hinggalah penyiapan projek, KITA kami akhirnya menemui penontonnya semasa tayangan terhad kami di City Cineplex Cinema, Kota Kinabalu, bulan lepas. Beberapa rakan, ingin tahu tentang masa yang kami ambil untuk menyelesaikan projek itu bertanya “Apakah tujuan anda melakukan ini?”
Jawapannya ada dalam dokumentari ini. Ia juga dalam persahabatan yang tulus antara anda, saya, dia, nenek moyang kita, dan rakan-rakan dan saudara-mara mereka dari pelbagai kumpulan etnik.
Semasa salah satu dialog selepas tayangan, seorang penonton bertanya sama ada kami bercadang untuk menayangkan KITA di luar Kota Kinabalu. Pada masa itu, saya memikirkan perenggan terakhir ucapan yang disampaikan oleh bekas Perdana Menteri Britain Winston Churchill kepada Dewan Rakyat pada 4 Jun 1940, bertajuk “Kami akan berjuang di pantai.”
Jika kita boleh mendapat sokongan semua orang, “Kami akan tunjukkan di setiap bandar, kami akan tunjukkan di setiap bandar dan kampung, kami akan tunjukkan di sekolah dan balai raya, kami akan tunjukkan di negeri lain, dan kami akan tunjukkan pada akhirnya. kepada semua orang dalam talian.”
Mereka yang ingin menayangkan KITA – Sabah Celebrating Diversity boleh menghubungi kami di www.facebook.com/kitathefilm atau www.suidcp.org.