(Reuters) – Barry Humphries, pelawak yang terkenal dengan watak Dame Edna Everage yang berkembang daripada seorang suri rumah pinggir bandar Australia menjadi gigastar yang digambarkan sendiri, meninggal dunia pada hari Sabtu, lapor Sydney Morning Herald. Dia berumur 89 tahun.
Akhbar itu berkata Humphries meninggal dunia di Hospital St Vincent di Sydney, tempat dia telah dirawat kerana pelbagai masalah kesihatan.
Dengan rambut ungu yang diikat, cermin mata diamante bersaiz besar dan almari pakaian yang luar biasa, Dame Edna yang dikenali serta-merta akan dengan gembira menyambut penonton dengan tanda dagangannya “Hello Possums!”.
Menyifatkan rancangannya agak tepat sebagai “monolog yang diganggu oleh orang yang tidak dikenali” dan dirinya diberkati dengan “keupayaan untuk mentertawakan nasib malang orang lain”, Edna akan dengan mesra menusuk selebriti dan ahli penonton.
“Tim, saya boleh bercakap dengan anda dan tentang anda dan di belakang anda selama berabad-abad,” watak itu pernah berkata dengan cara biasa ketika dia mengakhiri perbualan dengan pelakon dan pelawak Tim Allen di salah satu program bual bicaranya.
Kehidupan Edna seperti yang diceritakannya sering meninggalkan bintang dalam histeria. Dia mengajar drama Mel Gibson, bapa Julio Iglesias adalah pakar sakit puan yang mengembara dan dia menghabiskan pandemik coronavirus bersembunyi dengan kekasih barunya, bapa kepada Meghan, Duchess of Sussex, di Texas.
Dilahirkan dan dibesarkan di Melbourne, John Barry Humphries ialah anak kepada seorang pembina yang berkemampuan yang memujuk ibu bapanya untuk membelikannya pelbagai pakaian teater untuk dipakaikan pakaian.
Dihantar ke sekolah menengah konservatif, dia disifatkan oleh rakannya sebagai “tidak sesuai” yang akan membelakangi perlawanan bola sepak sekolah untuk mengait.
Penciptaan yang akan menentukan kerjayanya datang lebih awal: pada usia 21 tahun, dia adalah sebahagian daripada syarikat repertori pengembaraan apabila dia muncul dengan watak seorang suri rumah yang sombong dan menyinggung perasaan secara tidak sengaja. Pada tahun 1955, dia naik ke atas pentas buat pertama kali sebagai “Mrs Norm Everage” dari Moonee Ponds, mengakui hanya beberapa dekad kemudian bahawa dia berdasarkan ibunya.
Dia menghasilkan pelbagai karikatur Australia yang lain termasuk diplomat pemabuk yang menjijikkan Les Patterson dan Sandy Stone yang lebih halus, seorang senior yang uzur. Humphries juga seorang pelakon, pelukis, pengarang dan penghibur gurauan Dadaist.
Dalam satu gurauan sebegitu, dia akan menyelinap setin Heinz Russian Salad di dalam kapal terbang, memasukkannya ke dalam beg penumpang yang sakit dan berpura-pura muntah ke dalam beg itu di tengah penerbangan sebelum meneruskan makan isinya di hadapan penumpang dan anak kapal yang bingung.
Bosan dengan bandar asalnya, Humphries berpindah ke Britain pada tahun 1959, sebahagian daripada gelombang ekspatriat kreatif termasuk pelawak Clive James dan artis Brett Whiteley, mempamerkan suara Australia: bersahaja dan tidak sopan tetapi sopan.
“Edna mempunyai cara ini untuk melakukan sesuatu, ia seolah-olah menghilangkan kutukan itu,” kata Humphries kepada Reuters pada tahun 1998. “Saya tidak mendapat aduan.”
Walaupun terkenal di Britain dan Australia, pasaran AS terbukti sukar untuk dipecahkan walaupun beberapa kali mencuba. Itu berubah pada tahun 2000, ketika dia berusia 66 tahun, dan “Dame Edna: The Royal Tour” di Broadway memberikannya anugerah Tony dan peranan dalam sitkom “Ally McBeal”.
Dia juga menyuarakan watak Bruce the Shark dalam “Finding Nemo”, menulis lajur nasihat satira, sebagai Edna, untuk Vanity Fair, dan mengatur pesta kabaret di mana dia menolak perbuatan yang melibatkan makian – keputusan yang katanya akan menggalakkan kreativiti.
Selama bertahun-tahun Humphries bergelut dengan alkoholisme yang memusnahkan perkahwinan pertamanya dan hampir hidupnya, tetapi dia berhenti minum pada awal 70-an.
Pelbagai penghormatan beliau termasuk dianugerahkan Order of Australia pada tahun 1982, menjadi Komander Empayar British pada tahun 2007 dan memaparkan setem pos Australia. Tetapi bantahan terhadap beberapa siri kenyataan yang dilihat secara meluas sebagai transphobic membantu mendorong Festival Komedi Antarabangsa Melbourne untuk menggugurkan namanya daripada anugerah tertinggi pada 2019.
(Laporan oleh Akriti Sharma di Bengaluru; Penyuntingan oleh Edwina Gibbs dan Frances Kerry)