Sukar untuk menonjol sebagai penyangak-lite. Genre ini semakin popular sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana kejayaan klasik segera seperti Spelunky dan Hades. Permainan ini membina reputasi atas kesukaran mereka dan mereka mengimbanginya dengan permainan mereka yang ketagihan dan mendalam.
Sama seperti penyangak-lite asal, permainan ini memaksa pemain untuk berlari melalui penjara bawah tanah yang dihasilkan secara prosedur, tetapi tangkapannya ialah pemain hanya mempunyai satu nyawa untuk mencapai penghujungnya. Jika mereka mati, mereka perlu memulakan semula. Ia adalah reka bentuk permainan yang kejam, tetapi penyangak-lite mengurangkan cabaran dengan membiarkan pemain membawa sekurang-kurangnya satu elemen dari larian mereka.
Have A Nice Death sesuai dengan rang undang-undang itu. Tajuk baharu daripada Magic Design Studios ialah pengembaraan tatal sisi, yang meletakkan pemain dalam kedudukan Grim Reaper. Dia begitu berjaya mengambil jiwa orang dan membantu mereka meninggalkan gegelung fana mereka sehingga pada dasarnya dia membina sebuah syarikat global di sekitar proses yang dipanggil Death Inc.
Seperti mana-mana perniagaan yang baik, dia tidak boleh melakukan semua kerja itu sendiri, dan dia belajar untuk mewakilkan kepada entiti yang dipanggil Sorrows. Segala-galanya berjalan lancar dan jiwa-jiwa bergerak ke alam akhirat sehingga pekerjanya mula malas bekerja. Sekarang, Death perlu membersihkan rumah dan menyebat pekerjanya kembali ke bentuk semula.
Alat perdagangan
Untuk melakukan itu, pemain dipersenjatai dengan sabit dan jubah yang boleh menambah dua senjata atau mantera tambahan. Pemain juga akan mendapat faedah yang dipanggil Curses sepanjang kempen. Mereka memberikan bonus Kematian seperti serangan menangani kerosakan tambahan atau lebih kesihatan. Di sepanjang jalan juga, mereka akan memperoleh peningkatan kuasa yang berbeza seperti pati penyembuhan yang dipanggil anima dan rangsangan statistik.
Pemain akan memerlukan setiap kelebihan yang mereka boleh rebut kerana menjalankan kempen adalah sukar, terutamanya untuk pendatang baru. Have A Nice Death banyak menghantui pemain pada mulanya dan ia akan mengambil beberapa larian sebelum mereka mengetahui aliran kempen, dan cara terbaik untuk berlari melalui setiap peringkat.
‘Have a Nice Death’ dianimasikan dengan sangat baik sehingga anda berasa seperti anda bermain kartun kadangkala. — Penerbitan Kotak Gear/TNS
Emas dan harta dunia yang lain
Ia mengambil sedikit masa untuk memahami bahawa salah satu daripada beberapa perkara yang dibawa selepas setiap kekalahan ialah emas, tetapi pemain boleh menggunakan mata wang itu untuk membeli lebih banyak senjata, mantera dan peningkatan kuasa yang muncul secara rawak melalui setiap permainan. Ia pada asasnya memberi mereka lebih banyak pilihan, dan senjata dan mantra memerlukan taktik yang berbeza semasa Kematian bertarung melalui setiap dunia.
Terdapat banyak kedalaman kerana pemain perlu menghasilkan strategi baharu untuk mengalahkan musuh yang sentiasa berubah di setiap dunia. Pemain pintar akan menggunakan dash Death, yang menjadikannya tidak dapat dikalahkan untuk tempoh yang singkat untuk mengelak serangan. Mendapat kecederaan adalah sukar kerana sesetengah serangan sebenarnya merendahkan bar kesihatannya sehingga barang pemulihan biasa pun tidak menyembuhkannya sepenuhnya. Ia memerlukan anima emas yang sukar diperoleh atau makanan tertentu untuk memulihkan kesihatan yang hilang itu. Pendek kata, pemain perlu melakukan segala yang mereka mampu untuk tidak terkena.
Bagi reka bentuk tahap, ia agak mudah dan mempunyai rasa Metroid-ish. Kematian sangat tangkas dan boleh berzip di sekeliling peringkat, terima kasih kepada sengkang dan lompatan yang cukup. Dia juga boleh menyerang ke atas untuk mencapai kawasan yang lebih tinggi atau menebas ke bawah untuk menyelam mengebom musuh di bawah. Kawalan responsif menjadikan “Have a Nice Death” menyeronokkan untuk dimainkan walaupun tahap kesukaran yang tinggi.
Naik taraf ditetapkan semula
Salah satu kekecewaan yang lebih besar dalam permainan ini ialah peningkatan senjata tidak boleh dibawa. Ia akan menjadikan permainan melalui lebih mudah ditanggung sementara juga memberikan pemain rasa kemajuan selepas mengumpul begitu banyak mata wang Soulary atau Prismium untuk menaik taraf senjata utama. Kematian selalunya mengecewakan selepas kehilangan begitu banyak senjata, mantera dan power-up yang membantu Death keluar.
Satu-satunya elemen pemain lain yang diterima selepas kekalahan ialah mata pengalaman, yang dikira dan ditambah supaya pemain mencapai tahap yang lebih tinggi. Mencapai tahap baharu tidak memberikan peningkatan statistik, sebaliknya, ia memberikan faedah kepada pemain yang menjadikan setiap larian lebih mudah. Satu bonus meratakan boleh menjadi lif terus kepada bos pertama Brad dan satu lagi boleh meningkatkan peluang untuk mendapatkan senjata yang lebih baik.
Banyak kejayaan dalam Have A Nice Death adalah berdasarkan nasib. Sesetengah senjata dan mantra lebih berkuasa daripada yang lain, dan mendapatkan kombinasi yang betul boleh meningkatkan peluang pemain untuk menamatkan permainan. Faktor lain dalam menentukan kejayaan hanyalah pengulangan, belajar daripada kesilapan dan menetapkan strategi.
Visual yang luar biasa
Semua yang menjadikan penyangak-lite ini serupa dengan genre lain, tetapi akhirnya, apa yang membezakannya ialah humor dan visualnya. Have A Nice Death dianimasikan dengan cantik dan memancarkan gaya serta kreativiti yang mendorong anda untuk terus bermain walaupun menghadapi halangan dan kekalahan. Kadang-kadang rasa macam main kartun.
Pejabat Death Inc dalam ‘Have a Nice Death’. — Penerbitan Kotak Gear/TNS
Sementara itu, penulisannya mempunyai jenaka di tempat kerja yang menarik dan tidak diingini, tetapi diambil semua bersama-sama, Have A Nice Death mempunyai daya tarikan yang mencukupi yang menjadikannya permainan untuk mati, dan pemain mungkin akan melakukannya lagi dan lagi. – Kumpulan Berita Bay Area
Selamat Maut
3 bintang daripada 4
Platform: PC dan Nintendo Switch
Penilaian: Remaja