Apple dan Amazon komited pada skrin besar
Apple dan Amazon komited pada skrin besar

Apple dan Amazon ‘komited’ pada skrin besar

LAS VEGAS: Pemilik pawagam yakin bahawa gergasi teknologi tertumpu penstriman sebelum ini, Apple dan Amazon kini “komited” untuk meletakkan filem mereka di skrin besar – walaupun Netflix masih enggan – presiden baharu badan perdagangan mereka memberitahu AFP.

Acara CinemaCon minggu ini di Las Vegas, tempat pemilik rangkaian multipleks dan skrin rumah seni berkumpul setiap tahun, berlangsung dalam suasana optimis, selepas tiga tahun gementar dihantam wabak dan peningkatan pesat penstriman.

Pada zaman kelam itu, kira-kira 2,000 pawagam AS terpaksa ditutup selama-lamanya, manakala studio tradisional Hollywood seperti Warner dan Disney melangkau pawagam dan meletakkan filem utama pada penstriman HBO Max dan Disney+ terlebih dahulu.

Tetapi sejak skrin besar dibuka semula, malah Apple dan Amazon telah beralih kepada menayangkan filem seperti Air, Napoleon dan Killers of the Flower Moon ditayangkan di pawagam.

Kedua-dua syarikat gergasi teknologi itu dilaporkan masing-masing merancang untuk membelanjakan AS$1 bilion (RM4.5 bilion) setahun untuk filem-filem yang diutamakan untuk skrin besar.

“Saya rasa komitmen mereka terhadap pengalaman teater adalah menakjubkan,” kata Michael O’Leary, yang mengambil alih Persatuan Kebangsaan Pemilik Teater minggu ini.

“Kami teruja untuk melihat ke mana ia pergi. Kami yakin mereka komited terhadap perusahaan ini.”

Menurut O’Leary, terdapat pengiktirafan bahawa filem yang pertama kali dikeluarkan di pawagam akhirnya akan lebih berjaya dalam penstriman.

“Orang ramai mengetahui perkara yang dimainkan di pawagam, dan mereka lebih berkemungkinan menonton sesuatu pada perkhidmatan penstriman yang dimainkan di teater,” katanya.

Ia adalah hujah yang telah didesak oleh pemilik teater selama bertahun-tahun, tetapi wabak itu menawarkan “kursus kemalangan sama ada model penstriman semata-mata akan berfungsi atau tidak,” katanya.

Dorongan industri untuk meningkatkan bilangan pelanggan pada sebarang kos – satu ciri yang dipanggil “perang penstriman” – baru-baru ini telah lenyap, dengan pelabur dan pasaran menuntut lebih tumpuan sekarang untuk menjana wang.

“Terdapat pengiktirafan bukan sahaja di pasaran, tetapi juga di Wall Street, bahawa anda perlu mempunyai elemen yang membolehkan anda membuat keuntungan,” kata O’Leary.

“Dan ruang teater adalah salah satu tempat yang anda boleh lakukan itu.”

Minggu lalu, Sony menunjukkan rakaman daripada epik sejarah Ridley Scott yang akan datang Napoleon dan Paramount memberikan penonton CinemaCon pandangan sekilas tentang Pembunuh Bulan Bunga Martin Scorsese, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio.

Kedua-dua filem itu dibuat oleh Apple, tetapi masing-masing akan dikeluarkan di pawagam oleh Sony dan Paramount.

Amazon baru-baru ini memberikan Air, sebuah drama sukan daripada Ben Affleck, tayangan teater yang luas, yang pada asalnya merancang untuk meletakkannya terus ke penstriman Video Perdana.

Namun, industri menghadapi cabaran mendesak di hadapan.

Satu penahanan yang ketara dari pawagam ialah Netflix.

Walaupun Netflix tahun lepas memberikan Glass Onion: A Knives Out Mystery sebagai pelancaran teater terbesar yang pernah ada, filem itu masih hanya dimainkan di sekitar 600 skrin.

Netflix membelanjakan kira-kira AS$17 bilion (RM76 bilion) untuk kandungan asal setahun – jauh lebih banyak daripada Amazon atau Apple, dan kebanyakan filemnya tidak pernah sampai ke pawagam sama sekali.

“Jika syarikat memutuskan bahawa mereka tidak mahu berbuat demikian, itu keputusan mereka. Saya tidak bersetuju dengannya, tetapi kami mendoakan kesejahteraan mereka,” kata O’Leary.

“Saya tidak percaya ia satu masalah. Saya fikir angin berada dalam layar pameran teater.”

Sementara itu, beberapa rangkaian pawagam terbesar di dunia kekal dalam kesempitan kewangan yang teruk. Cineworld tahun lepas memfailkan kebankrapan dan AMC yang banyak terhutang budi terpaksa menjual saham untuk mendapatkan wang tunai.

O’Leary menyalahkan keadaan ekonomi global dan kesan wabak itu.

“Kesukaran yang timbul tidak berlaku dalam sekelip mata, dan ia tidak semestinya akan diselesaikan dalam sekelip mata,” katanya.

“Sudah tentu bukan masa untuk bersorak-sorak,” tambahnya. — AFP

Sila Baca Juga

Khee San to raise up to RM961mil from rights issue

Khee San to raise up to RM96.1mil from rights issue

KUALA LUMPUR: Candy confectionery manufacturer and distributor Khee San Bhd (KSB) expects to raise between …