LOS ANGELES: Mogok penulis Hollywood tercetus minggu lalu kerana gaji, tetapi keengganan studio seperti Netflix dan Disney untuk menolak kecerdasan buatan menggantikan jurutulis manusia pada masa depan hanya mencetuskan kemarahan dan ketakutan di barisan piket.
Dengan kebolehan mereka yang semakin pesat untuk meniru perbualan manusia, program AI seperti ChatGPT telah menakutkan banyak industri baru-baru ini. Rumah Putih minggu ini memanggil Big Tech untuk membincangkan potensi risiko.
Sebagai sebahagian daripada perbincangan selama berminggu-minggu dengan studio dan streamer yang runtuh pada hari Isnin, Writers Guild of America meminta perjanjian mengikat untuk mengawal selia penggunaan AI.
Di bawah cadangan itu, tiada apa yang ditulis oleh AI boleh dianggap sebagai bahan “sastera” atau “sumber” – istilah industri yang menentukan siapa yang mendapat royalti – dan skrip yang ditulis oleh ahli WGA tidak boleh “digunakan untuk melatih AI”.
Tetapi menurut WGA, studio “menolak cadangan kami”, dan membalas dengan tawaran hanya untuk bertemu sekali setahun untuk “membincangkan kemajuan dalam teknologi”.
“Sukar untuk mereka menawarkan untuk mengadakan mesyuarat tentang cara mereka mengeksploitasinya terhadap kami!” bergurau ahli jawatankuasa perundingan WGA Eric Heisserer, yang menulis filem hit Netflix Bird Box.
“Seni tidak boleh dicipta oleh mesin. Anda kehilangan hati dan jiwa cerita itu… Maksud saya, perkataan pertama adalah ‘tiruan’,” katanya di barisan piket di luar HQ Hollywood gergasi penstriman itu Jumaat.
Walaupun penulis sudah mengetahui perkara ini, bahayanya ialah “kita perlu melihat syarikat teknologi memusnahkan perniagaan dalam usaha untuk mengetahui sendiri”, katanya.
‘Bukan hanya skrip’
Walaupun beberapa penulis televisyen dan filem yang bercakap dengan AFP di barisan piket percaya kerja mereka boleh dilakukan oleh komputer, keyakinan jelas studio dan streamer bahawa ia boleh telah menjadi tamparan tambahan di muka.
Mereka bimbang bahawa eksekutif yang mengetatkan tali pinggang di Hollywood, di mana syarikat-syarikat Lembah Silikon telah mengubah banyak amalan tradisional seperti kontrak jangka panjang untuk penulis, mungkin berusaha untuk mengurangkan kos lagi dengan mendapatkan komputer untuk menulis rancangan hit mereka yang seterusnya.
Komen oleh eksekutif tertinggi Hollywood pada Persidangan Global Institut Milken minggu lalu di Beverly Hills tidak akan melakukan apa-apa untuk memadamkan kebimbangan penulis.
“Dalam tiga tahun akan datang, anda akan melihat filem yang ditulis oleh AI dibuat… yang bagus,” kata penerbit filem Todd Lieberman.
“Bukan hanya skrip. Penyuntingan, semuanya… papan cerita filem, apa-apa sahaja,” tambah CEO hiburan Fox Rob Wade.
“AI pada masa hadapan, mungkin bukan tahun depan atau tahun selepasnya, tetapi jika kita bercakap 10 tahun? AI akan dapat melakukan semua perkara ini sepenuhnya.”
Akaun studio sendiri tentang pecahan dalam perbincangan WGA menawarkan pandangan yang lebih bernuansa.
Dalam nota taklimat yang dikongsi dengan AFP, mereka berkata penulis sebenarnya tidak mahu mengharamkan AI, dan kelihatan gembira menggunakannya “sebagai sebahagian daripada proses kreatif mereka” – selagi ia tidak menjejaskan gaji mereka.
Senario itu “memerlukan lebih banyak perbincangan, yang kami komited untuk lakukan”, kata studio.
‘Pengawal’
Bagi Leila Cohan, seorang penulis berusia 39 tahun di Netflix yang melanda Bridgerton, satu-satunya kegunaan AI untuk penulis adalah terhad kepada “kerja sibuk” seperti menghasilkan nama untuk watak.
Tetapi dia meramalkan bahawa studio “boleh mula membuat draf pertama yang sangat buruk dengan AI dan kemudian mengupah penulis untuk melakukan penulisan semula”.
“Saya fikir itu sudah tentu satu kemungkinan yang sangat menakutkan… adalah sangat bijak untuk kita menangani perkara ini sekarang,” katanya.
Sememangnya, mogok terakhir Hollywood pada 2007-08 telah memenangi hak penulis untuk dibayar untuk tontonan dalam talian bagi rancangan atau filem mereka – sangat tepat, pada masa penstriman masih di peringkat awal.
Pada masa itu, Netflix hampir tidak memulakan tontonan dalam talian, dan filem seperti Disney+ dan Apple TV+ berada lebih daripada satu dekad lagi.
Malah bagi penulis sci-fi Ben Ripley, yang percaya tidak ada peranan apa-apa untuk AI dalam penulisan, memperkenalkan undang-undang sekarang “untuk meletakkan pagar” adalah “sangat diperlukan”.
Penulis “perlu asli”, katanya. “Kecerdasan buatan adalah antitesis keaslian.” – AFP