(Reuters) – Apabila Eric Gaillard mula-mula pergi untuk mengambil gambar Festival Filem Cannes pada tahun 1981, ia adalah hubungan yang lebih kecil dan lebih intim – jenis tempat di mana anda boleh melihat orang-orang hebat dari Zaman Keemasan Hollywood seperti Lauren Bacall atau Ava Gardner mengembara sendirian esplanade atau berseronok di pantai tanpa pengawal peribadi.
Kembali untuk kali ke-40, Gaillard menjumpai binatang yang berbeza – lebih besar, lebih pelbagai budaya, dengan lebih banyak sekatan pada tempat jurugambar boleh berdiri untuk mencuba dan mendapatkan gambar tular atau merakam detik itu apabila seorang bintang filem tertangkap basah berkongsi senyuman intim, berpose bodoh, atau mengalami hari rambut yang teruk.
Edisi ke-76 festival itu, yang berlangsung dari 16 Mei hingga 27 Mei, menyaksikan populasi biasa Cannes meningkat tiga kali ganda kepada 230,000 orang untuk menonton filem, bergaul bahu dengan selebriti dan – dalam beberapa kes – bersaing untuk Palme D’Or yang diidamkan.
Gaillard, yang akan bersara selepas perayaan ini, berada di sana untuk Reuters, menyentap Michael Douglas menunjuk ke arah kamera dengan senyuman nakal dan Harrison Ford yang sesuai menerima anugerah Palme D’Or Kehormat.
Dia berada di sana pada 1997 ketika Michael Jackson hadir, pada 2008 apabila Diego Maradona mempamerkan helah bola sepak, dan pada 2018 apabila Kristen Stewart memulakan aksinya di atas permaidani merah.
Tangkapan dari edisi ke-48 festival itu pada tahun 1995 menunjukkan Johnny Depp muda yang melucutkan senjata, manakala gambar hitam-putih dari tahun 1987 menggambarkan Liz Taylor yang berkulit sawo matang dengan nyala api sekali George Hamilton.
Lebih banyak foto terkini menunjukkan penonton pawagam memakai topeng (perayaan telah dibatalkan pada tahun 2020 kerana wabak COVID tetapi kembali pada tahun berikutnya dengan sekatan), peningkatan bilangan wanita dalam kalangan jurugambar, dan hadirin menggunakan telefon untuk mencipta siaran media sosial mereka sendiri .
Tetapi glamor dan daya tarikan yang penting pada majlis itu tidak berubah – untuk bintang, atau untuk wartawan. Cannes adalah, kata Gaillard, “pengalaman yang luar biasa.”
(Penulisan oleh Rosalba O’Brien; Penyuntingan oleh Richard Chang)