SEBAGAI bandar yang terkenal dengan bukit batu kapur dan gua yang tersergam indah, Ipoh sedang menuju ke arah menjadi salah satu destinasi pelancongan yang lebih popular di negara ini.
Selain kawasan bukit dan pilihan hidangan istimewa seperti nasi ayam, mee kari dan ayam masin, bandar ini juga mempunyai beberapa penduduk kreatif yang berharap dapat menarik lebih ramai pelancong melalui karya seni mereka.
Abdul Kareem Jaafar Azuddin, 29, yang berkecimpung dalam industri seni sejak zaman mudanya percaya sudah tiba masanya Ipoh mewujudkan platform yang lebih berkesan untuk artis dan ahli industri kreatif menjalin rangkaian dan bertukar idea.
“Sebagai penerima Tabung Kreatif Perak, saya berterima kasih kepada kerajaan negeri atas usaha mempromosikan seni.
“Namun, saya rasa kita amat memerlukan platform yang lebih besar untuk mempromosikan karya seni yang dihasilkan oleh artis tempatan.
“Apa yang berlaku dalam persada seni sekarang ialah kekurangan penyertaan orang ramai, yang boleh diselesaikan dengan mewujudkan platform di mana artis dan komuniti kreatif boleh mempromosikan karya mereka di tempat yang memberikan harga berpatutan,” katanya.
Selain melukis, Abdul Kareem juga telah mula mengajar di Kelas Seni Halus Ipoh di mana beliau bukan sahaja mengajar melukis dan melukis tetapi juga mengukir dan tembikar.
“Saya mempunyai pelajar yang terdiri daripada kanak-kanak dan orang dewasa bekerja yang mempunyai gaya dan pendekatan berbeza dalam mencipta karya seni.
“Saya bercadang untuk mengadakan pameran yang mempamerkan karya seni mereka tetapi tidak banyak pilihan tempat.
“Bayaran yang dikenakan oleh tempat sedia ada adalah terlalu tinggi. Sebagai contoh, terdapat sebuah dewan yang mengenakan bayaran RM1,800 untuk beberapa jam sahaja.
“Alangkah bagusnya jika kita dapat memiliki rumah seni, di mana artis seperti saya dan pelajar saya boleh mempamerkan karya kita dan orang ramai boleh datang dan melihat karya seni ini,” katanya.
“Kami amat memerlukan ruang di mana artis tempatan, tanpa mengira bentuk seni mereka, boleh datang dan mempamerkan karya mereka.
“Ia juga akan menjadi ruang di mana golongan artistik boleh bertemu dan mengadakan perbincangan manakala orang ramai boleh mempelajari satu atau dua perkara tentang seni,” tambahnya.
Potter Ng Sook Peng, 56, berharap akan ada lebih banyak platform dan bantuan untuk artis di Ipoh.
“Saya mula membuat tembikar pada tahun 1999 apabila saya mengasaskan Stesen Seni dan Kraf Tangan Kreatif, dan saya kini merupakan naib pengerusi Persatuan Seni Perak.
“Sejak dewasa, saya tidak mempunyai banyak mainan untuk dimainkan, jadi saya menghabiskan sebahagian besar masa saya bermain lumpur, membentuk dan membentuknya menjadi apa sahaja yang terlintas di fikiran saya. Begitulah cara saya bermula dalam bidang tembikar,” katanya sambil menambah baru-baru ini dia berada di Jepun untuk mempersembahkan karya seni terbarunya.
“Terdapat banyak inspirasi untuk seni saya. Antaranya ialah angin.
“Saya suka pergi ke air terjun dan melakar di sana.
“Kesenian saya mencerminkan pemikiran saya, suara dalaman saya yang tidak terucap dan kebebasan untuk menyatakan diri saya,” katanya.
Ng, yang mengendalikan Studio Seni Hidup, berkata dia menerima banyak permintaan untuk menampung bilangan pelajar yang lebih besar.
“Studio itu adalah sesuatu yang saya ingin miliki sejak sekian lama, di mana saya boleh meletakkan semua karya seni saya untuk tontonan.
“Walaupun tanpa meletakkan studio di media sosial, saya menerima panggilan dan mesej bertanya sama ada saya boleh menganjurkan kelas tembikar.
“Dengan bantuan rakan karib, kami membuat keputusan untuk menubuhkan kelas dan sambutannya baik.
Ng (berpakaian keseluruhan) berkata kekangan ruang mengehadkannya daripada membenarkan lebih ramai orang menyertai kelas tembikarnya. – Gambar ihsan
“Kami mempunyai pelbagai peringkat umur, daripada pelajar muda hingga warga emas, penghidap demensia dan juga individu dari luar negara yang datang ke Ipoh untuk mempelajari tembikar.
“Saya mempunyai pelajar yang datang dari Singapura setiap beberapa bulan untuk mempelajari teknik baharu dan kemahiran tembikar. Ada seorang warga emas datang ke kelas bersama anak-anaknya.
“Ramai pelajar saya tahu tentang kelas saya apabila mereka mencari aktiviti untuk dilakukan di Ipoh sebagai pelancong.
“Saya juga telah mendapat permintaan untuk mengadakan kelas yang lebih besar.
“Walaupun saya suka melakukannya, saya tidak mampu untuk mengupah lebih ramai kakitangan,” tambahnya.
Memandangkan Perak terkenal dengan pembuatan tembikarnya, Ng percaya Ipoh, dengan perancangan yang rapi, boleh menjadi bandar seni seterusnya di Malaysia.
“Budaya seni di sini tidak begitu rancak seperti di Pulau Pinang yang mana setiap minggu ada acara seni diadakan. Acara tersebut dikendalikan oleh artis tempatan dan antarabangsa.
“Dengan bakat yang ada di Ipoh, saya percaya kita boleh menarik lebih ramai pelancong datang ke sini bukan sahaja untuk makanan yang enak tetapi juga untuk seni.
“Jika kita boleh mempunyai ruang yang ditetapkan untuk mempamerkan karya seni kita dan mengadakan kelas seni, pelancong pasti akan melawat,” katanya.
Dia mencadangkan ruang di stesen Keretapi Ipoh.
“Alangkah bagusnya jika kita boleh mendapatkannya,” katanya.
Sementara itu, Deena Erissa Delaila Mohamad Zawawi, 26, pengasas Ipoh Social Club (ISC), percaya bahawa menjadikan Ipoh sebagai bandar seni boleh dilakukan jika pihak berkepentingan dan pihak berkuasa komited.
“Perkara yang paling penting ialah mempunyai matlamat yang sama, iaitu untuk memastikan industri terus hidup dan relevan.
“Kedua-dua kerajaan negeri dan masyarakat harus bekerjasama dalam mendidik dan meningkatkan kesedaran tentang budaya dan seni.
“Kami dalam industri seni kreatif berkewajipan untuk membentuk dan membimbing generasi akan datang supaya mereka lebih memahami budaya dan seni.
“Dengan bekerjasama, kita boleh menjadikan Ipoh sebuah bandar seni,” katanya.
Deena, yang mengasaskan kelab itu bersama rakan-rakannya, berkata mereka telah menubuhkan pusat sehenti untuk belia di Ipoh.
“ISC menyediakan ruang serbaguna terutamanya untuk acara seni, bengkel, pameran dan persembahan.
“Tempat kami terbuka kepada semua golongan, terutama mereka yang berminat untuk berkongsi kesedaran tentang seni dan sub-budayanya.
“Walaupun skala yang kami mampu sediakan sekarang adalah kecil, kami percaya ada potensi yang lebih besar.
“ISC mempunyai matlamat yang lebih besar, iaitu untuk mengumpulkan semua dalam komuniti seni dan menyokong usaha mereka supaya kita boleh berusaha ke arah menjadikan Ipoh sebuah bandar seni.
“Kami bermula pada 2015, menghadiri acara seni sebelum melibatkan diri sebagai krew. Dari situ, kami membantu sebagai penganjur bersama sebelum menganjurkan acara kami sendiri dan kemudian menubuhkan ISC.
“Tahun ini, kami mempunyai banyak acara yang dibarisi seperti gig tempatan, malam komedi standup, TapauFest, Outdoorfest, Festival Muzik ManiFest dan beberapa bengkel.
“Kami berharap masyarakat tempatan dan pelancong akan menyokong kami,” tambah Deena.
Seorang pemilik kedai yang hanya mahu dikenali sebagai Sarah, berkata Ipoh perlu melakukan lebih banyak lagi untuk menarik lebih ramai pelancong.
“Saya berasal dari Ipoh tetapi kini menetap di Kuala Lumpur.
“Di Kuala Lumpur, terdapat banyak bengkel dan pameran seni yang diadakan hampir setiap minggu. Begitu juga di Pulau Pinang.
“Pelancong berduyun-duyun ke Ipoh terutamanya untuk makanan tempatannya. Mereka tidak tahu di sini juga ramai yang kreatif dalam industri seni kraf.
“Dulu ada tempat BK Khizanat, tempat mempamerkan karya seni dan gig.
“Saya masih ingat Ipoh Kreative Festival pada 2016 dan The Other Festival pada 2015 dan 2017. Ia adalah festival yang hebat dan saya tertanya-tanya mengapa kita tidak mempunyai festival yang sama sekarang,” kata Sarah.
“Saya berkawan dengan beberapa pengunjung dari Sarawak dan Australia yang datang ke Ipoh untuk menghadiri festival ini.
“Kerajaan Perak harus mengambil perhatian pengunjung yang datang ke Ipoh hanya untuk menghadiri acara berkaitan seni,” katanya.
Pengurus Besar People of Remarkable Talent (Pelabuhan) Nur Hanim Khairuddin ketika dihubungi berkata agensi itu mempunyai banyak festival berasaskan seni yang berlangsung di Ipoh tahun ini.
“Pelabuhan berfungsi sebagai medium untuk mempromosikan produk kreatif belia ke pasaran yang lebih besar.
“Kami mempunyai sekurang-kurangnya lima acara yang disediakan, di mana kami akan bekerjasama dengan terutamanya artis di luar Perak.
“Acara ini tertumpu kepada tiga elemen iaitu seni, muzik dan makanan.
“Sebagai sebahagian daripada menjadikan Ipoh sebuah bandar seni, kami membantu Majlis Bandaraya Ipoh berusaha ke arah menjadikan bandar itu sebahagian daripada Rangkaian Bandar Kreatif Unesco sebagai sebuah bandar muzik,” katanya.
Rangkaian Bandar Kreatif Unesco ialah projek oleh Unesco yang dilancarkan pada 2004 untuk menggalakkan kerjasama di kalangan bandar-bandar yang telah mengenal pasti kreativiti sebagai faktor strategik untuk pembangunan bandar yang mampan.
“Kami sedang mengumpul dokumen penting dan akan menyerahkan dokumen berkaitan menjelang bulan ini,” kata Nur Hanim.
Beliau berkata Port juga bertanggungjawab untuk menganugerahkan dana Perak Creative kepada artis berbakat.
“Dana bermula dengan bekas menteri besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu memperuntukkan RM100,000.
“Terkini yang kami terima daripada kerajaan negeri ialah RM270,000.
“Dana antara RM2,000 dan RM10,000 itu diberikan kepada artis muda berdasarkan permohonan yang diterima.
“Sudah empat tahun sejak tabung itu dimulakan dan sejumlah RM706,500 telah dianugerahkan kepada 150 penerima,” katanya.
Ketika dihubungi StarMetro, pengerusi jawatankuasa pelancongan Perak Loh Sze Yee berkata kerajaan negeri terbuka untuk bekerjasama dengan mereka yang mahu menjadikan Ipoh sebagai bandar seni.
“Pintu kami sentiasa terbuka untuk artis tempatan bekerjasama dengan negeri ini,” katanya.
Loh berkata usaha diperlukan untuk mengubah imej Ipoh bukan tempat pelancongan budaya.
“Kami telah pun menyediakan beberapa acara akan datang tahun ini dan tahun depan yang akan merangkumi komuniti seni.
“Kami akan bekerjasama dengan artis yang akan datang, kerana ia akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak,” katanya.