LONDON: Kehilangan penalti dalam perlawanan akhir bola sepak antarabangsa utama sudah cukup buruk untuk tiga pemain kulit hitam dalam pasukan kebangsaan England. Menjadi tertakluk kepada penderaan perkauman di media sosial selepas itu menjadikannya lebih teruk.
Emoji monyet. Di suruh pulang. Perkataan N.
Bahagian yang lebih menyedihkan? Semua orang tahu ia akan datang.
“Ia bodoh,” kata Nedum Onuoha, pemain kulit hitam bersara yang berada di bahagian teratas bola sepak Inggeris dan AS selama 16 tahun. “Tetapi adakah kita terkejut?”
Ia adalah bentuk perkauman terbaharu: didorong teknologi, visual, mengganggu secara kekal dan 24/7 – peringatan menghantui nyanyian monyet gaya 1980-an dan melontar pisang dalam era media sosial.
Dan ia semakin tidak terkawal pada platform di mana tidak mahu namanya disiarkan adalah tiket emas untuk perkauman.
“Setiap kali ia berlaku, ia mengetuk anda ke belakang dan menjatuhkan anda,” kata Onuoha kepada The Associated Press. “Hanya apabila anda fikir semuanya OK, ia adalah peringatan bahawa ia tidak. Ia adalah peringatan tentang cara sesetengah orang benar-benar melihat anda.”
Perkauman adalah bentuk penderaan utama di media sosial yang dilaporkan kepada Kick It Out, seorang pejuang anti-diskriminasi dalam bola sepak, menurut statistik yang dikumpulkan sepanjang tiga musim lalu dalam bola sepak Inggeris.
Laporan tahun lepas daripada FIFA, badan induk bola sepak dunia, menunjukkan bahawa lebih 50% pemain yang bertanding dalam dua kejohanan antarabangsa pada 2021 – Piala Negara Afrika dan Kejohanan Eropah – menerima beberapa bentuk penderaan diskriminasi dalam lebih 400,000 siaran di media sosial. Lebih daripada satu pertiga adalah bersifat perkauman.
Masalahnya, hampir tidak ada akauntabiliti dan ia sangat mudah. Tarik keluar telefon anda, cari pemegang pemain yang ingin anda dera dan keluarkan mesej perkauman.
Bekas penyerang Liga Perdana Inggeris Mark Bright, yang berkulit hitam dan kerap mengalami penderaan perkauman di dalam stadium pada 1980-an, bertukar mesej dengan rakan-rakan di kumpulan WhatsApp apabila tiga pemain kulit hitam untuk England – Bukayo Saka, Marcus Rashford dan Jadon Sancho – terlepas penalti dalam kekalahan sepakan kepada Itali pada perlawanan akhir Kejohanan Eropah 2020.
“Kami semua menghantar mesej antara satu sama lain dan berkata, ‘Ya Tuhan, mari kita pergi.’ Kerana kami tahu apa yang ada di hadapan,” kata Bright kepada AP. “Itulah yang kami jangkakan dan di sinilah, sekali lagi, anda berkata ‘Apa yang boleh dilakukan mengenainya?’”
Secara umumnya, penderaan itu tidak menghalang pemain Hitam daripada menggunakan media sosial. Ia adalah alat penting untuk pemasaran, yang membawa kepada paradoks pemain bola sepak menggunakan platform yang sama di mana mereka disalahgunakan.
Kylian Mbappe, yang mempunyai 104 juta pengikut di Instagram dan lebih 12 juta pengikut di Twitter, telah didera perkauman bersama rakan sepasukan kulit hitam Kingsley Coman selepas pasukan kebangsaan Perancis mereka tewas pada final Piala Dunia 2022 kepada Argentina.
Pemain sayap Real Madrid Vinícius Júnior, yang telah berulang kali menjadi sasaran penghinaan kaum, diikuti oleh 38 juta orang di Instagram dan hampir 7 juta di Twitter.
Saka, yang mempunyai lebih daripada satu juta pengikut di Twitter, kekal di media sosial walaupun didera selepas kekalahan England pada Euro 2020 dan lebih-lebih lagi hanya beberapa minggu lalu, apabila mesej yang disiarkan di Twitter menunjukkan pemain sayap Arsenal itu dengan wajahnya dibuat seperti monyet, di samping kata-kata: “Badut ini telah menyebabkan kami kehilangan liga.” Beberapa minit sebelum mesej itu, Saka telah terlepas sepakan penalti dalam perlawanan penting Liga Perdana.
Dengan media sosial yang terus menyemarakkan penyalahgunaan, pemain dan pasukan menghasilkan cara untuk meningkatkan kesedaran dan mengurangkan pendedahan mereka kepada pengguna yang menyinggung perasaan.
GoBubble ialah sebuah syarikat yang mengkonfigurasi perisian AI untuk bertindak sebagai penapis untuk menghentikan komen diskriminasi daripada dilihat oleh pengguna media sosial. Ia mempunyai pelanggan dari Liga Perdana hingga ke bahagian keempat dalam bola sepak Inggeris, di seluruh Eropah dan di Australia.
“Ya, teknologi telah menyebabkan isu ini,” kata pengasas GoBubble Henry Platten kepada AP, “tetapi teknologi sebenarnya boleh menyelesaikan isu itu dan inilah yang kami lihat sebagai salah satu kepingan jigsaw itu.”
Teknologi AI syarikat dipalamkan ke dalam akaun pemain dan mengimbas perkataan, imej dan jenis mesej lain yang toksik dan berpotensi berbahaya yang boleh ditapis menggunakan sistem lampu isyarat.
“Ini bukan tentang penapisan, tentang cucian sukan, tentang mencipta dunia yang kabur itu,” kata Platten. “Ini mengenai perlindungan, bukan sahaja untuk pemain dan keluarga mereka tetapi juga komuniti peminat yang lebih luas.”
Platten berkata beberapa pemain yang mendekatinya mengalami masalah kesihatan mental yang menjejaskan prestasi mereka. Malah, pada Januari, Liverpool menjadi kelab Liga Perdana pertama yang mengupah perunding kesihatan mental yang ditugaskan untuk melindungi pemain muda daripada trolling dalam talian.
Badan pentadbir juga bertindak balas. Semasa Piala Dunia tahun lepas di Qatar, FIFA dan kesatuan pemain FIFPRO mempunyai perkhidmatan penyederhanaan khusus dalam kejohanan yang menghalang ucapan perkauman dan bentuk kebencian lain daripada dilihat dalam talian oleh pemain dan pengikut mereka. Perkhidmatan ini akan ditawarkan untuk Piala Dunia Wanita akan datang.
Pihak berkuasa bola sepak di England, termasuk Liga Perdana, mengetuai boikot media sosial selama empat hari pada 2021 di Twitter, Facebook dan Instagram sebagai protes terhadap penderaan perkauman. Ia akhirnya diterima pakai oleh banyak sukan lain di England, dan oleh FIFA dan UEFA, badan induk bola sepak Eropah.
Namun, penyalahgunaan berterusan pada platform, yang telah dituduh terlalu lambat untuk menyekat siaran perkauman, mengalih keluar akaun pesalah dan meningkatkan proses pengesahan mereka untuk memastikan pengguna memberikan maklumat pengenalan yang tepat dan dilarang mendaftar dengan akaun baharu jika diharamkan .
“Ia perlu dikawal selia, anda perlu bertanggungjawab,” kata Bright. “Semua orang telah merungut tentang perkara ini sejak sekian lama. Beberapa pemain telah mengadakan pertemuan dengan syarikat media sosial ini. Nampaknya pada saya mereka tidak cukup serius mengenainya.”
Jadi adakah terdapat keinginan untuk perubahan dalam platform media sosial yang besar?
“Tiada sesiapa yang perlu mengalami penderaan perkauman, dan kami tidak mahu ia pada apl kami,” kata Meta, yang memiliki Instagram dan Facebook, dalam satu kenyataan kepada AP. “Kami mengambil tindakan apabila kami menemuinya dan kami telah melancarkan beberapa cara untuk membantu melindungi orang ramai daripada melihatnya sejak awal.”
Itu termasuk “Perkataan Tersembunyi,” yang menapis ulasan yang menyinggung perasaan dan mesej langsung dan dihidupkan secara lalai untuk akaun pencipta, dan “Had”, yang menyembunyikan ulasan dan DM daripada orang yang tidak mengikuti anda atau hanya mengikuti anda baru-baru ini, kata kenyataan itu. .
“Kami tahu tiada satu pun perkara yang akan membetulkan tingkah laku kesat,” kata Meta, “tetapi kami komited untuk terus bekerjasama rapat dengan industri bola sepak untuk membantu memastikan apl kami tempat yang selamat untuk pemain bola sepak dan peminat.”
Twitter membalas dengan balasan automatik emoji tahi apabila AP menghubungi untuk komen.
Bagi pengasas GoBubble, Platten, platform menunjukkan keseimbangan antara mengekalkan pangkalan pengguna yang besar untuk tujuan pendapatan sambil dilihat sukar menentang perkauman.
“Selalunya akan ada kedudukan di mana mereka mungkin bergerak lebih dekat untuk menyelesaikan masalah itu,” katanya, “tetapi tidak akan pernah pergi sepenuhnya seperti yang kita semua mahukan mereka lakukan, dari segi benar-benar bertindak keras dan menyelesaikannya.”
Sesetengah pasukan dan atlet memilih platform alternatif untuk mempromosikan bukan sahaja diri mereka tetapi juga tingkah laku yang lebih beretika dalam talian.
Ini termasuk Striver, platform kandungan jana pengguna yang disokong oleh Roberto Carlos dan Gilberto Silva – kedua-duanya pemenang Piala Dunia bersama Brazil pada tahun 2002. Dan PixStory, platform dengan hampir 1 juta pengguna yang meletakkan kedudukan mereka mengikut integriti siaran mereka dan bertujuan untuk cipta “sosial bersih” dengan mengutamakan keselamatan dengan cara yang tidak dilakukan oleh syarikat teknologi besar.
Kelab Arsenal England, Juventus dari Itali dan pasukan wanita Paris Saint-Germain bekerjasama dengan PixStory, yang pengasasnya, Appu Estrose Suresh, berkata pasukan dan atlet berada dalam “situasi Catch-22.”
“Mereka mahu tinggal di ruang ini kerana ia adalah cara untuk mendekati dan berinteraksi dengan peminat mereka, tetapi keselamatan tidak mencukupi,” kata Suresh kepada AP. “Terdapat cara alternatif – dan itu mengubah model perniagaan.”
Akhirnya, perubahan terbesar mungkin akan datang melalui perundangan. Bulan lalu, Kesatuan Eropah telah mencapai perjanjian pada prinsipnya mengenai Akta Perkhidmatan Digital, yang akan memaksa syarikat teknologi besar untuk melindungi pengguna Eropah dengan lebih baik daripada kandungan dalam talian yang berbahaya atau dihukum dengan denda berbilion dolar kerana ketidakpatuhan. Di Britain, kerajaan telah mencadangkan Rang Undang-undang Keselamatan Dalam Talian, dengan kemungkinan denda berjumlah 10% daripada perolehan global tahunan platform tersebut.
Sementara itu, bilangan pelaku penderaan kaum dalam talian yang menghadapi pertuduhan jenayah telah meningkat. Pada bulan Mac, seorang lelaki yang mendera penyerang England, Ivan Toney telah diharamkan dari setiap stadium bola sepak di Britain selama tiga tahun dalam apa yang disifatkan polis sebagai “ketetapan penting.”
Onuoha mengalu-alukan perkembangan ini tetapi dia masih menyimpan akaun media sosialnya dalam suasana peribadi.
“Akan ada banyak orang baik yang tidak akan dapat berhubung dengan saya tetapi ia adalah akibat daripada tidak mempunyai kepercayaan dan kepercayaan yang mencukupi terhadap orang yang cukup baik yang dibenarkan untuk memasuki akaun,” katanya. “Ia adalah 1% yang mengimbangi keseluruhan pengalaman.” – AP