Twitch pengaruh YouTube menjadi penerbit permainan video
Twitch pengaruh YouTube menjadi penerbit permainan video

Twitch, pengaruh YouTube menjadi penerbit permainan video

Pengaruh dalam industri permainan video sedang berkembang daripada bermain permainan kepada membuatnya.

Pada hujung minggu, One True King, sebuah syarikat media yang memberi tumpuan kepada kandungan permainan, melancarkan Mad Mushroom, bahagian penerbitan baharu.

“Kami mempunyai kelebihan daya saing yang unik dalam ruang ini,” kata pengasas bersama OTK, Asmongold, pestrim teratas di Twitch, platform penstriman langsung Amazon.com Inc. “Kami boleh memberikan permainan dorongan yang mereka perlukan untuk benar-benar keluar ke pasaran, melihat permainan dan memberi (pembangun) pandangan.”

Melangkah ke hadapan, pengaruh permainan OTK yang stabil akan bekerjasama dengan penasihat utama Mike Silbowitz, seorang veteran industri permainan yang pernah bekerja di Square Enix Inc, untuk menerbitkan, mengedar, menguji dan memasarkan permainan.

Pada masa ini, penerbit membayar pemberi pengaruh terkemuka berpuluh ribu dolar untuk menunjukkan permainan baharu di hadapan khalayak penonton langsung mereka yang besar di platform media sosial, terutamanya Twitch dan YouTube Google.

Menurut eksekutif syarikat, dengan mengurangkan kos pemasaran dan pemerolehan pengguna sedemikian, organisasi boleh mengurangkan potongan jualan, katakan, 30% berbanding 40% atau 50% biasa, yang berpotensi memberi manfaat kepada pembuat permainan bebas.

“Penstrim Twitch mempunyai alat besar yang secara berkesan bukan kos, iaitu masa dan penonton mereka,” kata Asmongold.

Pengaruh semakin mempelbagaikan aliran pendapatan mereka melangkaui rangkaian media sosial, yang boleh menjadi tidak menentu dari segi budaya dan kewangan. Pemain popular berkata mereka menjangkakan bahawa menjual produk terus kepada khalayak mereka akhirnya akan membentuk sebahagian besar daripada hasil mereka.

Penstrim teratas, terutamanya mereka yang telah mengukir niche dalam genre tertentu, sedang mencari untuk menerbitkan dan memberi nasihat tentang kedua-dua peringkat teratas dan permainan indie yang mungkin menarik kepada citarasa khusus peminat mereka.

Awal tahun ini, Michael “Shroud” Grzesiek dan Chris “Sacriel” Ball, yang mempunyai gabungan penonton sebanyak 11 juta pengikut di Twitch, mengumumkan bahawa mereka akan bekerjasama dengan studio Splash Damage untuk mencipta permainan survival dunia terbuka. Pada tahun 2022, Guy “Dr Disrespect” Beahm, seorang penstrim yang terkenal kerana bermain penembak orang pertama, mendedahkan Deadrop, pesertanya sendiri ke dalam genre itu.

Pengaruh juga mengambil kesempatan daripada peluang baharu daripada syarikat permainan yang membenarkan pengguna mengadun semula dan mereka bentuk versi asal permainan kegemaran mereka. Pada bulan April, lima penstrim yang terkenal kerana bermain Fortnite Epic Games telah berkumpul untuk mengumumkan tajuk baharu, Projek V. Menggunakan alatan daripada Fortnite Creative, yang membolehkan pemain membuat permainan mereka sendiri, penstrim bekerjasama dengan pembangun untuk mencipta pengalaman yang mereka percaya akan menarik ramai pengikut mereka.

Fenomena serupa berlaku di Minecraft. Pada tahun 2022, penstrim popular Tobias “Tubbo” James Smith melancarkan TubNet, pelayan Minecraft yang memenuhi keperluan peminat permainan yang sangat popular itu.

Kepelbagaian sedemikian bukan tanpa risiko. Malah permainan kecil dan bebas boleh menelan kos sehingga ratusan ribu dolar untuk diterbitkan dan dari satu hingga lima tahun untuk dibuat. Salah satu perbelanjaan terbesar ialah pendahuluan yang dibekalkan kepada pemaju, kata Kellen Voyer, seorang peguam yang merundingkan kontrak dengan syarikat perjudian. “Semakin awal permainan, semakin banyak wang,” katanya. “Itulah item baris terbesar.”

Di luar harga memasarkan permainan baharu, penerbit juga mesti berdepan dengan kos mengalihkan permainan ke beberapa peranti dan menyetempatkannya ke dalam beberapa bahasa.

Pada hari Sabtu, OTK menganjurkan eksposisi, mempamerkan 30 permainan video dengan tajuk daripada Toxic Crusaders hingga Turnip Boy Robs A Bank. Semasa acara penstriman langsung, peminat dan pengaruh memilih dua kegemaran mereka, dengan permainan yang menang menerima AS$25,000 (RM115,425) setiap satu.

Cendawan Mad sedang mencari pelabur, menurut eksekutif di OTK, yang berkata matlamat mereka lebih kepada memperkaya ekosistem daripada memperoleh keuntungan.

“Saya tidak fikir kami tidak mengambil berat tentang keuntungan, tetapi…itu bukan sebab kami melakukannya,” kata Ketua Pegawai Strategi Zachary Diaz. “Lebih banyak permainan yang berjaya adalah bagus untuk pencipta kandungan permainan.” – Bloomberg

Sila Baca Juga

Coordinated efforts shared learning among OIC states essential for digital

Coordinated efforts, shared learning among OIC states essential for digital transformation, says Fahmi

ISTANBUL: Malaysia believes that coordinated efforts and shared learning among Organisation of Islamic Cooperation (OIC) …