SINGAPURA: Esports telah lama diejek sebagai “bukan sukan sebenar”. Tetapi kini, acara anjuran Olimpik telah ditolak oleh pemain kompetitif sebagai bukan esport sebenar.
Ramai penyokong lama peraduan digital berduit besar, yang sedang menuju ke arah pengiktirafan peringkat elit, hairan dengan pilihan permainan di Minggu Sukan Olimpik sulung yang bermula di Singapura pada Khamis.
Daripada tajuk permainan yang mantap, ia akan menampilkan 10 sukan simulasi, antaranya memanah, besbol, catur dan taekwondo.
Penggemar mementingkan pilihan sukan maya – iaitu, rekreasi digital acara dunia sebenar – berbanding esukan, yang pada asasnya adalah permainan video yang dimainkan pada tahap persaingan elit.
Dengan permainan video popular seperti Counter-Strike dan DOTA 2, esukan telah berkembang pesat sejak sedekad yang lalu.
Ia telah menembusi budaya pop dan media sosial, kejohanannya memenuhi stadium dan menarik berjuta-juta penonton dalam talian.
Matthew Woods dari agensi pemasaran esport AFK berkata kekecewaan terhadap Minggu Esports Olimpik “berpunca daripada fakta bahawa tiada satu pun daripada permainan yang dipilih adalah permainan yang mana-mana orang dalam industri benar-benar dianggap sebagai esukan”.
Jurulatih esport profesional Malaysia Khairul Azman Mohamad Sharif bersetuju, berkata dia mendapati senarai itu membingungkan.
“Saya tidak fikir permainan sukan ini harus diketengahkan pada pertandingan berbanding permainan esports teratas, memandangkan jenis sukan ini sudah pun dipertandingkan secara fizikal,” katanya.
‘Nilai Olimpik’
Satu-satunya rahmat yang menyelamatkan bagi sesetengah orang ialah acara penggambaran akan melibatkan Fortnite yang digemari di seluruh dunia, tetapi dalam versi tanpa mod “Battle Royale” bunuh-atau-dibunuhnya.
Pengubahsuaian itu adalah kerana Majlis Olimpik Antarabangsa (IOC) tidak boleh menampilkan tajuk yang bertentangan dengan nilai Olimpik, jadi banyak permainan video popular dengan keganasan telah dikeluarkan.
IOC secara rasmi mengiktiraf sukan sebagai sukan pada 2017 dan telah berbincang dengan pemain industri mengenai penyertaan di pentas paling berprestij.
Perubahan sedemikian cenderung berlaku secara perlahan tetapi IOC telah membuka sempadan baharu baru-baru ini, dengan bermain papan selaju di Sukan Tokyo dan menari pecah di Paris 2024.
Esports akan menjadi sukan pingat buat pertama kali pada Sukan Asia akan datang di Hangzhou.
Menyifatkan senarai permainan sebagai “pendekatan pertama yang sangat bijak”, naib presiden Persekutuan Esports Global dan Ketua Pegawai Eksekutif British Esports Chester King berkata acara Singapura akan menjadi langkah positif dalam akhirnya meletakkan permainan video popular dalam senarai Olimpik.
“Ini adalah acara pertama dan kami perlu memastikan semua pihak berkepentingan dalam IOC menerimanya dan menyukainya,” katanya.
Bryan Tan, rakan kongsi di firma undang-undang Reed Smith, yang pakar dalam e-sukan dan media, berkata acara di negara kota itu “juga merupakan medan ujian untuk menyelesaikan masalah yang terlibat dalam membawa e-sukan ke peringkat Olimpik”.
Pengarah sukan IOC Kit McConnell memberitahu AFP bahawa pilihan dibuat untuk menyokong sukan maya.
“Inilah sebabnya kami memberi tumpuan pertama pada permainan sukan maya dan simulasi dalam siri pertandingan,” katanya.
Beliau menambah bahawa permainan terpilih mestilah inklusif tanpa halangan teknikal untuk masuk dan mempunyai kesaksamaan jantina, yang “selalunya belum berlaku dalam bidang permainan kompetitif”.
Jika tajuk video popular berjaya mencapai tahap Olimpik dengan pemain terbaik, Sukan itu berpotensi menarik berjuta-juta penonton baharu.
Tetapi cabaran utama boleh menavigasi hubungan yang rumit dengan penerbit permainan popular.
AFK’s Woods berkata penerbit ialah “perusahaan komersial yang memiliki IP tempat permainan mereka dibina dan oleh itu mempunyai pengaruh yang tidak terhad kepada siapa yang menganjurkan acara dan bagaimana ini dilakukan”.
Walaupun tiada rancangan konkrit sekarang untuk esports untuk dimasukkan sebagai acara pingat di Sukan Olimpik, acara Singapura akan diperhatikan dengan teliti untuk melihat jenis penerimaan yang diperolehinya.
“Saya fikir ia akan menarik untuk melihat bagaimana ia diterima. Sebahagian besar daripada ini tidak syak lagi akan berpunca daripada format permainan yang diubah,” kata Woods. – AFP