Banyak lagi yang boleh dilakukan untuk komuniti pelarian
Banyak lagi yang boleh dilakukan untuk komuniti pelarian

Banyak lagi yang boleh dilakukan untuk komuniti pelarian

SELAMA bertahun-tahun, penduduk di Lobak di Seremban, Negri Sembilan, tinggal bersama orang asing di tengah-tengah mereka yang bercakap bahasa yang tidak difahami oleh orang lain.

Orang luar ini, yang kemudian diketahui oleh penduduk tempatan adalah etnik Chin dari Myanmar, menonjol ketika mereka kelihatan dan berpakaian berbeza.

Pemandu kenderaan yang memandu di sepanjang Jalan Velu dan Jalan Manickavasagam akan sering melihat orang asing ini, ada di antaranya yang bermain tatu, bermain futsal di padang kosong sementara yang muda bersantai di kawasan kejiranan.

Orang yang lewat juga telah terbiasa melihat wanita muda Chin yang berjalan di jalan dengan bayi mereka diikat di punggung mereka dengan sarung sarung, suatu kebiasaan di Myanmar dan masyarakat luar bandar di sekitar Asia Tenggara.

Adegan-adegan ini sekarang sangat umum di kawasan ini sehingga hanya sedikit orang yang kelopak mata.

Tetapi mereka yang tinggal di luar Lobak atau Temiang yang berjiran masih mempunyai perasaan tidak senang dengan kehadiran mereka.

Adun Lobak Chew Seh Yong, yang bergaul dengan masyarakat secara berkala, meminta untuk berbeza.

“Saya tidak ingat satu kejahatan yang melibatkan pelarian Chin sejak saya menjadi wakil rakyat (wakil rakyat) tiga tahun lalu.

“Apa yang menyedihkan saya adalah kebanyakan mereka tinggal di sini selama lebih dari 10 tahun dan mereka masih hidup dalam kemiskinan,” katanya, sambil menambah bahawa terdapat sekitar 100 keluarga Chin yang tinggal di daerah Lobak dan Temiang.

Sebagai catatan, orang Chin terpaksa berlindung di Malaysia kerana berpuluh-puluh tahun penganiayaan etnik di tanah air mereka.

Pihak berkuasa Malaysia membenarkan individu ini, yang merupakan pemegang kad Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Pelarian (UNHCR), untuk tinggal di sini sementara mereka menunggu penempatan semula ke negara ketiga.

Malangnya, penempatan semula tidak cukup lama bagi banyak orang, memaksa mereka tinggal di sini selama bertahun-tahun.

Kurang daripada dua peratus pemegang kad UNHCR ditempatkan semula ke negara ketiga setiap tahun.

Di atas dan di atas elaun yang mereka terima dari UNHCR, orang-orang ini mencari pekerjaan kasar dengan gaji rendah di sektor tidak rasmi kerana salah satu syarat untuk tinggal di Malaysia ialah mereka tidak dibenarkan bekerja.

Oleh kerana anggarannya ketat, Chew mengatakan dua atau tiga keluarga tinggal dalam keadaan sempit di blok rumah sewa yang juga menempatkan penduduk tempatan.

Mereka melakukan pekerjaan ganjil di pasar utama, medan selera, tapak pembinaan dan kedai di bandar untuk memberi makan kepada keluarga mereka yang masih muda.

Organisasi bukan kerajaan dan agama juga telah membantu, menyediakan makanan dan makanan asas untuk anak-anak mereka yang menghadiri sekolah yang dikendalikan oleh masyarakat.

Chew berkata, pihak berkuasa harus, atas dasar kemanusiaan, mempertimbangkan untuk memberikan status penduduk tetap kepada mereka yang telah tinggal di sini selama lebih dari satu dekad, supaya mereka dapat bekerja dan memperoleh gaji yang layak.

“Lagipun, bukan salah mereka bahawa mereka tetap terjebak di sini dan tidak dapat berpindah ke negara ketiga.”

Anggota komuniti Chin, yang kini dapat berbahasa Malaysia, juga ramah dan sering membantu dalam aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh pusat khidmat Chew.

“Sebenarnya, ada lebih banyak dari mereka dibandingkan dengan penduduk setempat setiap kali kita mengadakan sesi,” kata Chew, sambil menambahkan bahwa dia juga telah memberi mereka mesin pemotong rumput untuk membantu menjaga kebersihan kawasan sekitar mereka.

Kerana status pelarian mereka, anak-anak mereka juga tidak dapat bersekolah di sekolah kebangsaan.

Kanak-kanak ini sejak 11 tahun yang lalu mengikuti pelajaran di Little Flower Learning Center, sebuah sekolah yang dikendalikan oleh anggota masyarakat.

Menurut pentadbir sekolah Richard Tluang Hre Thang, sekolah ini mempunyai pendaftaran 35 kanak-kanak berusia antara lima hingga 15 tahun.

“Ibu bapa membayar sedikit bayaran sementara sarapan dan makan tengah hari anak-anak serta alat tulis dan barang sekolah ditaja oleh warga baik dan NGO,” katanya, sambil menambah bahawa ketiga-tiga guru itu juga berasal dari masyarakat.

Masyarakat membayar RM700 setiap bulan untuk menyewa premis sekolah.

Tluang berkata, anak-anak, yang tidak mempunyai alat elektronik, juga ketinggalan belajar kerana sekolah itu masih ditutup kerana wabak Covid-19.

Ketua polis Seremban ACP Mohd Said Ibrahim mengesahkan dakwaan Chew bahawa masyarakat Chin tidak memberi masalah.

Dia mengatakan polis belum menerima laporan bahawa mereka mengganggu penduduk tempatan atau terlibat dalam jenayah serius.

“Kami sebelumnya pernah menerima aduan bahawa mereka akan berkumpul untuk minum minuman beralkohol di tempat mereka tinggal.

“Tetapi belakangan ini, tidak ada keluhan seperti itu,” katanya, sambil menambahkan bahawa polis juga melakukan rondaan biasa di kawasan sekitar.

Penduduk tempatan yang saya ajak bicara di gerai makan Iqbal, terletak di seberang blok yang menempatkan beberapa keluarga Chin, juga mempunyai kata-kata baik untuk komuniti orang asing yang berjam-jam untuk memenuhi keperluan.

“Pasukan bola sepak anak saya sekarang mempunyai beberapa anak lelaki Myanmar Chin.

“Anak-anak lelaki ini tidak ‘bermasalah’ seperti yang dirasakan oleh beberapa orang luar,” kata Jega, orang tempatan yang merupakan antara mereka yang menolong masyarakat.

Liza, seorang pekerja di sebuah kedai serbaneka 24 jam di seberang jalan, bersetuju.

“Mereka mungkin kelihatan garang dengan tatu mereka, tetapi mereka sebenarnya agak pemalu ketika berinteraksi dengan penduduk tempatan,” katanya.

Berdasarkan statistik Kementerian Dalam Negeri, terdapat hampir 180,000 pemegang kad UNHCR di Malaysia pada bulan Jun tahun ini, meningkat daripada 140,000 yang mendaftar pada tahun 2013.

Dan pada bulan Mac, 90% pelarian yang mendaftar dengan UNHCR di Malaysia berasal dari Myanmar.

Pihak berkuasa Malaysia telah memasukkan semua pemegang kad UNHCR dalam Program Imunisasi Nasional Covid-19.

Akan baik juga jika undang-undang dapat dikaji semula untuk membolehkan individu-individu ini bekerja secara sah – kerana sekarang ada kekurangan pekerja asing – untuk membolehkan mereka hidup dengan lebih selesa dan mengelakkan dieksploitasi sementara mereka menunggu penempatan semula.

Pertimbangan lain untuk memastikan pelarian muda tidak ketinggalan dalam pendidikan, adalah membenarkan mereka bersekolah di sekolah kerajaan.

Masih ada harapan bagi individu-individu ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin pada bulan Jun yang menyatakan kesediaan pemerintah untuk mempertimbangkan mereka untuk membantu ekonomi Malaysia berkembang.

Ini, seperti yang dikatakan oleh Hamzah, akan menjadi situasi menang-menang bagi semua orang.

Sila Baca Juga

Mari menjadi pelancong yang bertanggungjawab Bintang

Mari menjadi pelancong yang bertanggungjawab | Bintang

ITU lagi hujan pelancong di Pulau Pinang. Hari ini berakhir pada hujung minggu yang panjang …

%d bloggers like this: