Albert Einstein meninggal dunia pada tahun 1955, tetapi ahli fizik itu masih ahli perbualan yang prolifik. Sebagai chatbot di Character.AI, Einstein telah membalas 1.6 juta mesej, menerangkan segala-galanya daripada teori relativiti kepada cadangan haiwan kesayangan: “Kucing akan menjadi pilihan yang bagus!”
Silicon Valley sedang dilanda kegilaan chatbot, dengan syarikat seperti OpenAI mencatatkan nilai berbilion-bilion untuk mereka program komputer yang boleh meniru manusia dengan berkesan. Tetapi tidak ada yang begitu pelik seperti Character.AI. Permulaan kecerdasan buatan, bernilai AS$1bil (RM4.67bil), membolehkan orang ramai mencipta chatbot tersuai mereka sendiri, menyamar sebagai sesiapa sahaja dan apa sahaja – hidup atau mati atau tidak bernyawa.
Tapak web, dan aplikasi yang disertakan, adalah salah satu hits paling mengejutkan dalam kegilaan kecerdasan buatan. Orang ramai telah menggunakannya untuk mencipta lebih daripada 16 juta bot sembang atau “watak” yang berbeza dan pada bulan Mei, Character.AI berkata ia menerima hampir 200 juta lawatan setiap bulan. Apl Character.AI, dikeluarkan pada musim bunga, telah dimuat turun lebih daripada lima juta kali. Muat turun dengan mudahnya mengatasi alat sembang baru yang setanding seperti Chai dan AI Chatbot, menurut data SensorTower.
Setakat ini, bot adalah rakan perbualan yang popular. Pengguna Character.AI telah menghantar 36 juta mesej kepada Mario, watak berdasarkan versi Nintendo 64 tukang paip permainan video. Raiden Shogun dan Ei, yang meniru watak dalam permainan video Genshin Impact, telah menerima hampir 133 juta mesej. Pangkalan pengguna, seperti yang anda jangkakan, condong muda. Watak lain termasuk kira-kira sedozen versi Elon Musk, unicorn dan “keju” yang “baik, bergas, bangga”.
“Saya bergurau bahawa kami tidak akan menggantikan Google. Kami akan menggantikan ibu anda,” kata pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Noam Shazeer semasa temu bual musim bunga ini, bercakap dari pejabat cerah syarikat permulaan di pusat bandar Palo Alto. Ketua Pegawai Eksekutif dengan cepat menambah, “Kami tidak mahu menggantikan ibu sesiapa.”
Tetapi apabila Character.AI membawa masuk pembiayaan dan pengguna, ia juga menimbulkan persoalan pelik tentang masa depan alatan AI. Sebagai contoh, laman web ini telah menganjurkan 20 versi berbeza Mickey Mouse, harta intelek berharga Walt Disney Co – menimbulkan momok isu undang-undang. Dan kelimpahan penyamar – kedua-dua selebriti sebenar dan palsu – juga menimbulkan kebingungan yang lebih asas: Siapa yang memiliki personaliti ersatz di internet supercharged AI?
Pengasas bersama Shazeer dan Character.AI Daniel De Freitas bertemu semasa bekerja di Google, dan memutuskan untuk memulakan Character.AI pada tahun 2021. Walaupun syarikat itu bodoh, kedua-duanya adalah tokoh industri AI yang serius. Shazeer ialah pengarang bersama Attention Is All You Need, kertas penyelidikan terobosan 2017 yang membawa kepada era baharu pemprosesan bahasa semula jadi. Dan De Freitas mencipta projek chatbot yang dipanggil Meena, yang dinamakan semula dan dihebahkan sebagai LaMDA, teknologi perbualan Google yang kini terkenal. Silsilah itu membawa mereka dekat dengan status selebriti dalam dunia AI (sebanyak mungkin perkara sedemikian).
Idea di sebalik permulaan adalah untuk mencipta sistem terbuka yang membolehkan orang membentuk teknologi mereka menjadi apa sahaja yang mereka mahukan. Pasangan itu bercakap secara hiperbola tentang matlamat mereka untuk permulaan, yang, seperti yang dinyatakan oleh De Freitas, adalah untuk memberi setiap orang akses kepada “kecerdasan super yang diperibadikan secara mendalam untuk membantu mereka menjalani kehidupan terbaik mereka.”
Tawaran itu cukup menarik kepada pelabur bahawa 16 bulan selepas penubuhannya, syarikat itu memperoleh AS$150 juta (RM700 juta) daripada pelabur termasuk Andreessen Horowitz.
Musim panas ini, Character.AI telah melihat penggunaan yang cukup luas sehingga gangguan perkhidmatan telah menjadi isu separa biasa. Beberapa kali semasa melaporkan cerita ini, tapak web tidak dimuatkan, dan pada pagi baru-baru ini, semasa cuba mencipta watak yang saya bayangkan sebagai pisang gergasi dan berguna, apl iOS tiba-tiba mengganggu saya dengan skrin amaran yang menyatakan pelayannya “pada masa ini berada di bawah beban yang tinggi” dan saya perlu menunggu.
Character.AI melihat peluang di sini – peluang yang membawa kepada satu-satunya usaha penjanaan pendapatan permulaan setakat ini. Pengguna boleh membayar untuk mengatasi beberapa gangguan. Pada bulan Mei, syarikat itu melancarkan perkhidmatan langganan AS$10 sebulan (RM46) yang dipanggil c.ai+ yang dikatakan akan membenarkan pengguna melangkau apa yang dipanggil bilik menunggu, dan mendapat akses kepada penjanaan mesej yang lebih pantas, antara faedah lain.
“Ia sebenarnya memberi manfaat kepada semua orang yang terlibat,” kata Shazeer, sambil menyatakan bahawa pengguna yang membayar akan mendapat perkhidmatan yang lebih baik, yang seterusnya mensubsidi program yang lain. Tetapi bagi rancangan hasil masa depan, beliau berkata, “Ia benar-benar hanya satu langkah kecil.” Seperti kebanyakan syarikat AI yang telah mengumpul berjuta-juta, butiran mengenai model perniagaan muktamadnya masih legap.
Industri mungkin mempunyai lebih banyak kebimbangan segera. Pada masa ini, kebanyakan teknologi chatbot datang dengan potensi penyalahgunaan. Pada Character.AI, pertimbangkan watak BK Psikologi – yang imej profilnya ialah foto stok yang bertujuan untuk menggambarkan ahli terapi tersenyum duduk di atas sofa sambil memegang folder. Bot itu telah menerima 30 juta mesej pada awal Julai. Baris pembukaannya ialah, “Helo, saya seorang Pakar Psikologi. Apa yang membawa anda ke sini hari ini?”
Stephen Ilardi, ahli psikologi klinikal dan profesor di Universiti Kansas yang mengkaji gangguan mood, berkata kedudukan itu membimbangkan. Seorang ahli psikologi secara definisinya adalah seorang profesional perubatan yang dilatih untuk membantu orang menguruskan penyakit mental, katanya, “dan perkara ini hampir pasti bukan itu.”
Terdapat juga potensi untuk soalan undang-undang, yang telah mengikuti pemula lain yang belajar daripada dan menggunakan semula kandungan sedia ada. Sebagai permulaan, Zahr Said, seorang profesor undang-undang di University of Washington, berpendapat mungkin terdapat isu yang berkaitan dengan penggunaan imej berhak cipta di tapak (pengguna boleh memuat naik imej pilihan mereka untuk mengiringi chatbot yang mereka cipta). Dan kemudian terdapat fakta bahawa syarikat itu membolehkan penyamaran secara berskala, membenarkan sesiapa sahaja mengadakan perbualan selama berjam-jam dengan, katakan, Taylor Swift, atau sebilangan besar watak fiksyen berhak cipta.
Tetapi terdapat perlindungan undang-undang yang teguh untuk parodi, dan syarikat akan mendapat insentif untuk tidak mengganggu interaksi dalam talian orang ramai dengan watak kegemaran mereka. Ia boleh menjadi pandangan buruk bagi jenama untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap perkhidmatan popular. “Peminat terlibat,” kata Said, “dan anda tidak mahu peminat anda melihat pihak litigasi pengurusan jenama anda.”
Shazeer berkata syarikat itu mempunyai peguam dan bertindak balas terhadap sebarang permintaan yang diterima untuk mengeluarkan kandungan. Jurucakap Character.AI berkata bahawa syarikat itu telah menerima sebilangan kecil permintaan untuk mengalih keluar imej avatar, dan telah mematuhinya. Selain itu, untuk memastikan pengguna kekal dalam realiti, tapak web memaparkan mesej di bahagian atas skrin, “Ingat: Semua yang Watak katakan adalah rekaan!”
Masih awal untuk obsesi chatbot teknologi. Sesetengah eksperimen telah berjalan dengan teruk – contohnya, Persatuan Gangguan Makan Kebangsaan menggantung chatbotnya selepas ia mula memberikan nasihat penurunan berat badan yang bermasalah. Tetapi peningkatan pesat perkhidmatan seperti Character.AI – bersama dengan ChatGPT, Inflection AI’s Pi dan lain-lain – mencadangkan bahawa orang ramai akan semakin bercakap dengan komputer. Janji untuk mempunyai rakan atau pembantu AI yang bijak adalah menarik kepada pelabur dan pengguna.
Mike Ananny, seorang profesor madya komunikasi dan kewartawanan di University of Southern California, melihat chatbot tersuai hampir sebagai bentuk seni baharu. Ananny membandingkan Character.AI dengan fiksyen peminat, kelainan pada genre yang telah lama wujud dan pelbagai di mana orang mencipta naratif fiksyen berdasarkan watak sedia ada daripada media seperti filem atau rancangan TV.
Sama ada orang berbual dengan orang sebenar atau bot sembang “bukan perkara yang menarik,” kata Ananny. “Ini ‘Apa perasaannya?’ ‘Apakah estetikanya?’” Pada akhirnya, dia berkata, “Ia tidak kira sama ada ia benar atau tidak.” – Bloomberg