Untitled design min
Untitled design min

Hasbro Bergegar Kerana D&D Kerana Beberapa Pelakon Suara Nerdy-Ass?

Sejak pengambilalihan penerbit permainan popular, Wizards of the Coast, pada tahun 1999, Hasbro telah mempunyai cengkaman yang kukuh terhadap pasaran kad dagangan dan penguasaan penuh terhadap semua perkara permainan peranan meja (TTRPG). Walau bagaimanapun, 2023 nampaknya akan menjadi tahun yang mengerikan bagi syarikat konglomerat multinasional itu kerana kontroversi berturut-turut mengelilingi jenama yang pernah digemari itu.

Awal bulan ini, kami menyentuh kisah bagaimana Hasbro menghantar Pinkertons untuk mengumpul kad dagangan yang masih belum dikeluarkan. Tetapi Hasbro sudah berada dalam air panas untuk beberapa lama sebelum produk utama mereka yang lain, Dungeons & Dragons (D&D), mula menuruni bukit. Inilah perkara yang perlu anda ketahui tentang mengapa francais permainan yang pernah digemari kini begitu dibenci:

Mengapa D&D Berjaya Di Tempat Pertama

D&D telah mengalami pasang surut yang saksama, tetapi tidak dapat dinafikan bahawa ia telah mencapai tahap cemerlang dan mempunyai kejayaan yang lebih luar biasa dalam beberapa tahun kebelakangan ini berbanding yang pernah dicapai dalam tempoh 50 tahunnya. Ini boleh dikaitkan dengan tiga sebab utama: lesen permainan terbukanya, internet dan kumpulan yang dipanggil “Peranan Kritikal.”

Sejak pengenalan Edisi ke-5nya, pencipta kandungan di YouTube dan Twitch telah jatuh cinta dengan permainan ini dan sebahagian besarnya telah melakukan pengiklanan untuk Hasbro dan WotC tanpa mereka mengangkat jari. Walau bagaimanapun, disebabkan peristiwa baru-baru ini, pendapat umum kini telah berubah, dan pemain lama mahu keluar.

Sejarah OGL & Musibah Terkini

Bagi mereka yang tidak sedar, D&D ialah francais besar-besaran yang mengawal kawalan dalam ruang TTRPG, dan untuk alasan yang baik. Sebab mengapa permainan ini sangat disukai adalah kerana OGLnya, yang membolehkan pemain mencipta sistem pihak ketiga berdasarkan peraturan D&D; ini menjadikan permainan ini sangat unik dan baharu jika pemain bosan dengan permainan standard. Sejak diperkenalkan pada tahun 2000, ia telah membenarkan sistem lain yang berdasarkan sistem D&D, seperti Pathfinder, wujud.

OGL telah dibuat untuk menjadi kalis masa hadapan, dengan semua jenis kontingensi disediakan untuk menghalang orang ramai daripada menyemaknya agar sesuai dengan keperluan mereka. Walau bagaimanapun, semua itu berubah apabila perbincangan untuk menyemak semula OGL telah diumumkan pada bulan Disember, menyatakan bahawa ia memerlukan kemas kini” untuk membolehkannya berfungsi seperti yang dimaksudkan pada asalnya tetapi “tanpa membenarkan perkara seperti pihak ketiga untuk menghasilkan NFT D&D dan perniagaan besar untuk mengeksploitasi harta intelek kita.”

Ini dilihat sebagai kontroversi besar kerana ia memberi pemilik dan penerbit permainan itu peluang untuk mengawal sepenuhnya dan menyesuaikan idea unik sepenuhnya yang dicipta oleh pemain mereka. Orang ramai masih boleh mencipta idea dan konsep baharu di bawah lesen baharu ini, tetapi jika ia menjadi terlalu popular dan menghasilkan $750,000 setahun, mereka diberi mandat untuk memberikan 20% hingga 25% kembali kepada WotC sebagai yuran royalti.

Tambahan pula, jika mana-mana pesaing mereka menggunakan lesen mereka, mereka berhak untuk menamatkan keupayaan mereka untuk menggunakan lesen itu pada bila-bila masa yang mereka rasa sesuai. Perbuatan tamak ini menimbulkan kontroversi besar, dan lebih 60,000 orang menandatangani surat terbuka yang mengutuk WotC dan tindakan mereka.

Sebagai tindak balas, ramai yang membatalkan perkhidmatan langganan dalam talian mereka, D&D Beyond. Penerbit permainan seperti Paizo, pencipta Pathfinder, melepaskan diri daripada sistem TTRPG demi mencipta lesen dan sistem TTRPG mereka sendiri. Malah pelakon suara popular Matthew Mercer, yang terkenal dengan Cole Cassidy dari “Overwatch” dan Ganondorf dari “The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom”, tidak dapat menahan perasaan kecewanya dengan keseluruhan isu itu. Oleh sebab itu, WotC terpaksa menyunting OGL baharu mereka untuk semakan, tetapi kerosakan telah pun berlaku. WotC cuba meminda kerosakan dengan menyatakan bahawa OGL baharu adalah untuk kebaikan semua komuniti… Pengarah Pemasaran Paizo, Aaron Shanks, merumuskan respons komuniti dalam satu tweet.

“Peranan” Sejarah Peranan Kritikal dalam Kejatuhan D&D

Memandangkan penstriman permainan video telah menjadi satu perkara, terdapat kumpulan lain yang telah memutuskan untuk menstrim langsung kempen D&D mereka untuk tontonan dunia. Yang paling popular ialah Peranan Kritikal, “di mana sekumpulan pelakon suara kutu buku duduk dan bermain Dungeons and Dragons.” Mereka telah menjadi juara bertahan ruang TTRPG dan mempunyai pengaruh terbesar dari segi penonton kerana pelakon mereka yang disematkan bintang, seperti Liam O’Brien, yang menyuarakan Gaara dari Naruto, dan Marisha Ray, yang menyuarakan Margaret dari Persona 4 Arena Ultimax. Walau bagaimanapun, yang paling popular di kalangan mereka ialah Master Permainan mereka, Matthew Mercer, yang menyuarakan watak-watak popular dari pelbagai permainan dan anime dan menulis dunia yang luas dan cerita yang menarik yang akan menarik minat sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Kumpulan ini berkumpul bersama untuk bermain D&D setiap hari Khamis dan telah mendapat pengikut yang ramai yang menjangkau jauh dan meluas. Ia telah menjadi salah satu sebab utama mengapa begitu ramai orang melabur dalam ruang TTRPG pada mulanya. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang mereka tetapi tidak mahu menghabiskan tenaga untuk menonton episod 3 jam mereka, maka anda boleh menonton Legend of Vox Machina di Amazon Prime Video, kerana itu adalah animasi pengembaraan D&D mereka.

Mercer telah menjadi penyokong besar untuk semua perkara TTRPG, itulah sebabnya ia menyayat hatinya apabila dia mengetahui tentang OGL baharu. Malangnya, kerana kontrak dan kumpulan peguam, dia tidak dapat menyuarakan pendapatnya secara terbuka sehingga semua itu berlalu, tetapi dia menjelaskan pendapatnya sebaik sahaja dia mempunyai peluang. Dalam catatan melalui halaman Twitter Peranan Kritikal, mereka mengumumkan bahawa mereka menentang rancangan Hasbro untuk mengewangkan dan mengawal sepenuhnya ruang D&D.

Untuk menambah garam lagi pada luka itu, Darrington Press, cetakan permainan atas meja untuk Critical Role Productions, meningkat dua kali ganda (secara literal) dengan mencipta dan mengumumkan dua sistem TTRPG baharu yang akan menentang D&D itu sendiri dan akan dikeluarkan kemudian ini tahun. Dengan pengaruh besar Peranan Kritikal terhadap khalayak D&D, boleh dikatakan bahawa mereka akan membawa pangkalan peminat besar mereka bersama-sama mereka ke dalam sistem permainan baharu yang telah mereka ciptakan selepas dikeluarkan.

Membalut Lubang Yang Dibuat Oleh Bola Meriam

Sejak pengumuman rancangan mereka, Hasbro dan WotC telah berada dalam mod kawalan kerosakan penuh, panik untuk membetulkan kerosakan yang mereka sebabkan. Perkara terbaik yang boleh mereka lakukan untuk memenangi semula sokongan penonton mereka ialah menyemak semula OGL, yang telah mereka lakukan. Struktur royalti telah dialih keluar, dan mereka memastikan untuk tidak menyentuh ciptaan buatan pemain – tetapi orang ramai telah pun berpindah ke padang rumput yang lebih hijau. WotC telah menegaskan bahawa mereka akan bertindak lebih baik ke hadapan, tetapi mereka telah berbohong berkali-kali, membuat sedikit konsesi, dan kemudian cuba merendahkan seluruh komuniti mereka. Tambahan pula, peguam asal yang merangka OGL asal dikatakan sedang menyediakan kes untuk menyaman Hasbro sekiranya mereka meneruskan rancangan mereka.

Ini boleh menjadi detik pembelajaran bagi mereka dan syarikat lain untuk tidak menggigit tangan yang memberi mereka makan. Komuniti TTRPG telah berkembang sejak 20 tahun yang lalu sejak OGL pertama dicipta, dan orang ramai tidak cukup bodoh untuk mengambil perkara sambil berbaring; Hasbro hanya perlu belajar itu dengan cara yang paling teruk.

Sumber: Kotaku, Poligon, Giphy

Ikuti kami Instagram, Facebook atau Telegram untuk lebih banyak kemas kini dan berita tergempar.



Sila Baca Juga

KL needs more elevated walkways

KL needs more elevated walkways

KUALA Lumpur, like many other modern cities, faces increasing traffic congestion and challenges in providing …