(Reuters) -Firma teknologi Singapura Sea Ltd terlepas anggaran keuntungan suku pertama pada hari Selasa, kerana hasil hiburan digitalnya berkurangan separuh dan ia mengambil caj sekali lebih daripada $100 juta.
Saham Sea turun 12.5% kepada $77.05 dan menuju ke hari terburuk mereka dalam tempoh enam bulan, melemahkan keuntungan kukuh tahun ini yang ditempah pada pelan pemotongan kos yang melibatkan beribu-ribu pengurangan pekerjaan, penutupan beberapa operasi dan belanjawan pemasaran yang lebih rendah.
Perbelanjaan operasi syarikat jatuh lebih daripada satu perlima pada suku berakhir 31 Mac, dengan perbelanjaan pemasaran turun 60.2%. Ia membantu Sea yang berpangkalan di Singapura melaporkan keuntungan $87.3 juta, berbanding kerugian $580.1 juta setahun lalu.
Tetapi keuntungan sesahamnya sebanyak 15 sen melepasi anggaran penganalisis sebanyak 40 sen, menurut Refinitiv, kerana caj penjejasan sebanyak $117.9 juta untuk pemerolehan yang tidak didedahkan sebelumnya.
Sea juga menggandakan dana yang diperuntukkan untuk pinjaman yang berpotensi masam dalam perniagaan perkhidmatan kewangan SeaMoneynya kepada $177.44 juta, apabila buku pinjaman unit itu berkembang.
Kadar faedah yang meningkat sejak beberapa bulan kebelakangan ini telah menekan firma kewangan digital yang beroperasi dalam persekitaran dasar monetari yang longgar sehingga tahun lepas.
Sea juga menghadapi kelembapan dalam permintaan perjudian dan beli-belah dalam talian, selepas ledakan yang diterajui pandemik yang telah membantunya mencapai nilai pasaran puncak melebihi $200 bilion pada akhir 2021. Sahamnya turun 76% daripada rekod tertingginya.
Hasil meningkat 4.9% kepada $3.04 bilion pada suku tersebut, lebih rendah daripada pertumbuhan 7% yang dicatatkan pada suku Disember dan peningkatan 64% yang dilihat pada tahun sebelumnya. Ia juga terlepas anggaran $3.07 bilion.
Hasil hiburan digital merosot 52.5% berikutan kemerosotan dalam cabang permainan syarikat. Sea, bagaimanapun, mula melihat beberapa pemulihan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Forrest Li.
“Pada suku dan hingga April, kami mula melihat beberapa tanda awal pemulihan dalam pangkalan pengguna aktif permainan terbesar kami, Free Fire,” katanya.
(Laporan oleh Chavi Mehta dan Aditya Soni di Bengaluru; Penyuntingan oleh Nivedita Bhattacharjee dan Rashmi Aich)