Ketua permainan Microsoft tidak nampak keperluan untuk Xbox baharu lagi


Ketua permainan video Microsoft Corp Phil Spencer berkata beliau tidak “merasakan keperluan” untuk mengeluarkan peningkatan besar konsol permainan Xboxnya.

“Itu bukan maklum balas yang kami dapat sekarang,” kata Spencer dalam temu bual dengan Bloomberg News sejurus selepas syarikat itu menganjurkan Pameran Permainan Xbox tahunannya pada hari Ahad di Los Angeles. “Sekarang, kami cukup bersedia dengan perkakasan yang kami ada.”

Pada acara itu syarikat itu mengumumkan versi baharu Xbox Series S semasanya dengan storan yang lebih baik. Ia juga menangani kekurangan sepupu berkuasa tinggi konsol, Siri X, mengatakan ia telah “meningkat dengan ketara” bekalan.

Pembuat konsol permainan video biasanya mengeluarkan peningkatan besar kira-kira tiga tahun ke dalam kehidupan mesin permainan. Xbox Series S dan X, telah dikeluarkan pada 2020 sebagai sebahagian daripada konsol permainan video generasi kesembilan. Mereka bersaing dengan PlayStation 5 Sony Group Corp.

Hari ini, kadar di mana pembangun konsol dapat memanfaatkan penambahbaikan dalam perkakasan adalah lebih perlahan, membolehkan peningkatan lebih banyak, daripada lonjakan dalam teknologi. Sebagai contoh, teknologi 8K tidak begitu permintaan seperti 4K, kerana sesetengah pengguna tidak dapat membezakannya dan perkakasan canggih adalah mahal.

Spencer berkata konsol Xbox berada di “tempat ketiga” di belakang Switch Nintendo dan PlayStation Sony. Microsoft telah semakin mempelbagaikan strategi penyampaian permainannya, menjadikan tajuk tersedia melalui aplikasi permainan PC dan perkhidmatan langganan Game Pass.

Spencer berkata matlamatnya adalah untuk keinginan pemain untuk membantunya menentukan pembangunan produk. Sebagai contoh, Xbox tidak melihat keperluan untuk mengeluarkan produk yang terikat dengan token tidak boleh kulat atau permainan blokchain, trend yang dilihat dengan keraguan dalam komuniti permainan.

“Kami tidak pergi dan mula membina sekumpulan permainan NFT atau permainan blockchain,” kata Spencer. “Saya hanya mahu memastikan bahawa permainan diterajui oleh pengalaman yang pemain rasai dan tidak ada yang lain.”

Xbox telah menghadapi penelitian daripada peminat yang ragu-ragu terhadap keupayaan syarikat untuk berjaya membangunkan permainan secara dalaman. Pada bulan Mei, anak syarikatnya Arkane mengeluarkan Redfall, permainan penembak orang pertama yang disalurkan secara kritikal yang mengalami cabaran pembangunan. Spencer telah berkata dia “kecewa” dalam pembebasan itu. Pada hari Ahad, Xbox mempamerkan 13 permainan baharu dari studionya sendiri, menghabiskan 40 minit bersendirian di Starfield, yang sedang dibangunkan oleh bahagian Bethesda Softworksnya.

Spencer berkata pasukannya tidak campur tangan untuk mengganggu pembangunan Starfield dan mempercayai studio, yang berada di belakang permainan Elder Scrolls yang mendapat pengiktirafan kritikal. Dia lebih suka membantu studio “merealisasikan visi mereka” daripada “masuk ke dalam pasukan dan memberitahu mereka cara untuk menjadikan permainan mereka lebih baik.”

Microsoft sedang cuba melaksanakan perjanjian perjudian yang berpotensi terbesar, pemerolehan AS$69bil (RM318.67bil) Activision Blizzard Inc. Pihak Berkuasa Persaingan dan Pasaran UK telah menyekat perjanjian itu kerana kebimbangan mengenai potensi penguasaan dalam pasaran permainan awan dan Persekutuan AS Suruhanjaya Perdagangan telah menyaman untuk menghentikannya. Microsoft merayu keputusan UK.

Spencer enggan mengulas sama ada syarikat itu akan menarik perniagaannya keluar dari UK akibat keputusan di sana. “Kami ingin mencari penyelesaian,” katanya.

Microsoft telah membuat beberapa tawaran untuk menyediakan kandungan dan perkhidmatan kepada penyedia permainan awan, termasuk pesaing Nvidia Corp. Pada hari Ahad, di pameran permainan, Microsoft berkata ia akan menjadikan beberapa tajuk PC Game Pass tersedia pada perkhidmatan langganan GeForce Now pesaing Nvidia.

Spencer berkata permainan awan bukanlah pasaran yang berasingan daripada konsol. Dia berkata dia menganggapnya sebagai “tambahan”. – Bloomberg

Sila Baca Juga

Apple shares slip as shorter iPhone 16 shipping times signal

Apple shares slip as shorter iPhone 16 shipping times signal soft demand

(Reuters) – Shares of Apple fell nearly 3% on Monday after some analysts said delivery …