KARYSHKIV, Ukraine (Reuters) – Ketika orang ramai berkumpul di luar gereja Ortodoks batu bata putih di kampung Karyshkiv di barat Ukraine, suara yang meninggi dengan cepat bertukar kepada jeritan. Tidak lama kemudian wanita tua menangis.
Penduduk kampung bertelagah mengenai gabungan gereja paroki mereka, yang dimiliki oleh Gereja Ortodoks Ukraine (UOC) yang dituduh kerajaan di Kyiv berada di bawah pengaruh Moscow.
Kebanyakan daripada 30 atau lebih penduduk kampung yang berdiri di tepi jalan ingin menukar paroki mereka kepada Gereja Ortodoks Ukraine (OCU), yang ditubuhkan pada 2019 dan disokong oleh kerajaan, kerana ratusan komuniti telah mengundi untuk melakukannya sejak pencerobohan Rusia tahun lalu.
Beberapa penduduk kampung dengan marah menuduh Rusia cuba memusnahkan negara mereka dan berkata tentera pencerobohnya melakukan kekejaman. Yang lain berkata mereka mahu beribadat dalam bahasa mereka sendiri, bukan Slavonic Gereja yang digunakan oleh UOC – bahasa agama kuno yang mempunyai persamaan dengan bahasa Rusia.
Tetapi segelintir penduduk kampung sangat tidak bersetuju.
“Sesetengah jenis syaitan telah menguasai orang-orang ini,” kata Maria, 73 tahun yang mahu paroki itu bertukar, marah kepada jirannya. “Adakah mereka tidak faham sama sekali?”
Ketegangan seperti itu telah timbul di kampung-kampung di seluruh Ukraine apabila pihak berkuasa telah bertindak keras terhadap UOC berikutan pencerobohan Rusia. Lebih 60 kes jenayah telah dibuka terhadap paderinya, kebanyakannya disyaki bekerjasama dan menyebarkan propaganda pro-Rusia.
Tujuh telah disabitkan oleh mahkamah, menurut agensi keselamatan SBU Ukraine.
Dan pertempuran undang-undang sedang berkecamuk untuk mengusir gereja dari ibu pejabat biara bersejarahnya di Kyiv, salah satu tapak paling suci di Gereja Ortodoks.
UOC menafikan bersekutu dengan Moscow dan mengatakan ia tidak melihat bukti salah laku oleh paderinya. Ia berhujah bahawa ramai penganutnya adalah patriot yang berperang melawan tentera Rusia. Walaupun begitu, tinjauan menunjukkan rakyat Ukraine berpusu-pusu membelakangi gereja.
Kremlin telah menuduh Ukraine “menyerang secara haram” UOC dan telah menggunakannya sebagai satu justifikasi untuk apa yang ia panggil “operasi ketenteraan khas” di Ukraine: mempertahankan penutur Rusia dan budaya Rusia daripada penganiayaan.
Kyiv dan sekutu Baratnya menolak ini sebagai alasan tidak berasas untuk perang pencerobohan.
Reuters melawat dua kampung pada akhir April di wilayah barat Vinnytsia, yang mempunyai salah satu daripada jumlah tertinggi paroki UOC di Ukraine. Berpuluh-puluh penduduk berkata isu itu telah menyebabkan keretakan yang mendalam dalam komuniti luar bandar mereka, walaupun kebanyakannya mahu menjauhi gereja yang berkaitan dengan Moscow.
Pertunjukan tangan ringkas di kalangan orang ramai di Karyshiv menunjukkan majoriti besar memihak untuk meninggalkan UOC. Beberapa orang berkata sekarang bukan masanya untuk bertengkar sesama mereka, kerana pertempuran berlaku di timur.
Serhiy, yang seperti kebanyakan penduduk kampung enggan memberikan nama penuhnya, berkata anaknya sedang berkhidmat berhampiran bandar timur Bakhmut di mana beribu-ribu askar telah terbunuh dalam beberapa pertempuran paling sengit dalam peperangan itu.
“Saya tidak tahu apa yang dia akan katakan jika dia kembali kepada perkara ini,” katanya.
KESETIAAN
Inti pertikaian bukanlah perbezaan doktrin tetapi kesetiaan negara.
OCU diasaskan dengan sokongan penting daripada bekas Presiden Petro Poroshenko untuk mewujudkan sebuah gereja yang bebas sepenuhnya daripada Moscow, berikutan pengilhakan Crimea oleh Rusia. Ia mendapat pengiktirafan daripada Patriark Ekumenikal Ortodoks di Istanbul.
Sebaliknya, UOC telah ditubuhkan pada zaman kematian Kesatuan Soviet sebagai cawangan Gereja Ortodoks Rusia. Ia kekal di bawah kuasa langsung Patriarch of Moscow sehingga Mei 2022, tiga bulan selepas pencerobohan, apabila ia berkata ia memutuskan hubungan dengan Rusia.
Ketua Gereja Ortodoks Rusia, Patriarch Kirill, telah menyokong pencerobohan itu dan menyokong Kremlin, menyebabkan banyak orang Ukraine marah.
Tinjauan oleh Institut Sosiologi Antarabangsa Kyiv menunjukkan kumpulan UOC di Ukraine menyusut secara mendadak daripada sekitar 18% penduduk sebelum pencerobohan kepada hanya 4% pada Julai 2022.
Tinjauan yang sama menunjukkan bahawa pengikut OCU meningkat daripada 42% daripada populasi pada Julai tahun lalu kepada 54% pada Julai 2022.
Sebagai sebahagian daripada tindakan kerasnya, agensi keselamatan SBU kerap menyiarkan imej dokumen, buku dan pasport Rusia yang dikatakan ditemui semasa pencarian gereja UOC – kebanyakannya memuliakan Rusia atau menyokong kawalan Rusia ke atas wilayah Ukraine. Reuters tidak dapat menyemak dokumen asal.
Setiausaha Majlis Keselamatan dan Pertahanan Negara Oleksiy Danilov berkata pada Februari bahawa Rusia telah menukar tentera Ukraine yang ditangkap dengan beberapa paderi UOC yang ditahan, termasuk seorang paderi yang tidak dikenali yang ditukar dengan 28 tentera. Danilov memberitahu Reuters bahawa paderi itu telah bekerja untuk Rusia.
Jurucakap UOC Metropolitan Klyment berkata dia tidak mengetahui identiti paderi itu tetapi dia pasti warganegara Rusia kerana dilarang mengekstradisi warga Ukraine. Beliau berkata tiada pertuduhan telah dikenakan terhadap mana-mana paderi berhubung kesusasteraan pro-Rusia yang dikatakan SBU telah ditemui.
“Kami menganggap kenyataan sedemikian sebagai kempen maklumat terhadap UOC,” katanya.
Ilze Brands Kehris, Penolong Setiausaha Agung PBB untuk Hak Asasi Manusia, menyeru pada bulan Januari agar kedua-dua pihak dalam konflik menghormati kebebasan beragama di Ukraine. Pope Francis telah menyeru untuk menghormati tapak keagamaan.
Geraldine Fagan, editor Laporan Gereja Timur-Barat, sebuah penerbitan yang melihat kehidupan Kristian di Eropah timur dan bekas Kesatuan Soviet, berkata bahawa – sementara arkib KGB telah menunjukkan perkhidmatan perisikan menyusup ke gereja Ortodoks Rusia semasa zaman Soviet – sebarang simpati terhadap Rusia di kalangan ulama UOC nampaknya berada di peringkat individu, bukan institusi.
“Sebilangan besar penganut UOC adalah patriot yang tegas. Di kalangan hierarki gereja, walaupun di peringkat senior, gereja itu berada di belakang Ukraine sejak pencerobohan Rusia,” katanya.
Jurucakap kerajaan Ukraine tidak segera menjawab permintaan untuk komen.
KISAH DUA KAMPUNG
Dua batu dari Karyshkiv, di kampung jiran Hrabivtsi, umat pada bulan Mac mengundi gereja mereka yang berusia 300 tahun untuk bertukar daripada UOC kepada Gereja Ortodoks Ukraine.
Undian sedemikian telah diadakan di bandar dan kampung di seluruh Ukraine pada tahun lalu, kerana pihak berkuasa menggalakkan orang ramai memutuskan semua hubungan dengan Rusia – hubungan yang berakar umbi yang telah berabad-abad lalu.
“Saya rasa betul kita bertukar. Kerana Rusia adalah penceroboh dan ia akan kekal sebagai penceroboh selama-lamanya,” kata Serhiy Fretsyuk, pustakawan kampung Hrabivtsi. “Hubungan dengan mereka mesti diputuskan.”
Kira-kira 160 paroki wilayah Vinnytsia telah mengundi untuk meninggalkan UOC ke OCU yang disokong Kyiv sejak pencerobohan Rusia, ketua direktorat hal ehwal agama pentadbiran wilayah, Ihor Saletskyi, memberitahu Reuters.
Beliau berkata masih terdapat lebih 900 paroki UOC di rantau ini, jauh lebih banyak daripada mana-mana denominasi lain, tetapi mereka kini mengundi untuk bertukar pada kadar lima atau enam setiap minggu.
Jurucakap UOC Metropolitan Klyment berkata bahawa negara sekular Ukraine campur tangan dalam hal ehwal agama dan ramai orang yang mengambil bahagian dalam undian itu bukan juga penganut gereja biasa.
“Dengan sokongan pihak berkuasa tempatan, dokumen dipalsukan, kekerasan fizikal digunakan, dan fitnah dibuat terhadap penganut ini,” katanya sambil menambah bahawa ramai penganut UOC dipaksa untuk beribadat dari rumah atau premis lain.
Saletskyi berkata, di bawah undang-undang Ukraine, gereja paroki adalah milik masyarakat, bukan denominasi agama. Beliau berkata tiada satu pun daripada 130 kes mahkamah yang mempertandingkan undi paroki yang dilancarkan oleh UOC telah membuktikan sebarang pemalsuan dokumen dan tiada laporan keganasan semasa pengundian itu.
Di seluruh negara, masih terdapat lebih daripada 8,000 gereja yang dikendalikan oleh UOC, menurut Opendatabot, alat penyemakan imbas pendaftaran awam Ukraine.
Pada hari Ahad, seminggu selepas Reuters melawat Karyshkiv, umatnya sebulat suara mengundi untuk bertukar ke OCU, kata ketua kampung, Roman Pospolitak, sambil menambah bahawa penyokong UOC tidak datang mengundi. Maria berkata bahawa pintu gereja telah dikunci oleh polis semasa pertukaran itu berlaku.
Pada 28 April, majlis wilayah Vinnytsia mengundi untuk menghentikan semua perjanjian sewa untuk gereja UOC di tanah milik kerajaan. Langkah itu berikutan keputusan serupa oleh pihak berkuasa di wilayah barat Ukraine yang lain.
Tindakan undang-undang itu dibuat selepas kerajaan mengarahkan UOC meninggalkan ibu pejabat biara Abad ke-11 di puncak bukit di tengah-tengah Kyiv pada Mac – salah satu tarikan pelancong terbesar di bandar itu dan mempunyai kepentingan besar kepada sejarah gereja.
Pihak gereja enggan mematuhi dan kekal di premis itu.
BAHASA
Salah satu aduan utama terhadap UOC oleh mereka yang ingin menukar denominasi adalah bahawa perkhidmatan biasanya diadakan dalam Slavonic Gereja.
UOC berkata ia tidak mempunyai bantahan untuk mengadakan perkhidmatan dalam bahasa Ukraine, tetapi di Karyshkiv perkhidmatan masih diadakan dalam Gereja Slavonic apabila Reuters melawat. Paderi tempatan, Father Volodymyr, berkata jemaahnya tidak mahu berubah.
Paderi baharu Hrabivtsi, bapa OCU, Dymytriy, memberitahu Reuters sejurus sebelum menunaikan ibadah Ahad bahawa bahasa adalah bahagian penting mengapa penduduk kampung ingin bertukar.
“Semakin ramai orang mahu berdoa dalam bahasa yang mereka pertuturkan sepanjang masa – Bahasa Ukraine,” katanya.
Malah bahasa Rusia dituturkan secara meluas di Ukraine, walaupun itu juga berubah dengan pantas akibat penentangan rakyat terhadap pencerobohan itu.
Setelah menyanyi dalam bahasa Slavonic Gereja selama beberapa dekad, kebanyakan wanita dalam koir gereja Hrabivtsi tidak mahu membuat perubahan linguistik, tiga penduduk berkata.
Tidak semua orang gembira dengan perubahan itu. Pasangan tua Olha dan Viktor Pasichnyk, duduk di tepi pintu masuk ke rumah mereka, memandang sedih ke arah gereja biru di puncak bukit yang menjulang di atas Hrabivtsi.
Mereka adalah antara segelintir orang yang secara terbuka menentang pertukaran gereja kepada OCU, dan mereka berkata hubungan mereka dengan seluruh kampung telah terjejas.
“Saya seorang guru sebelum bersara,” kata Olha, 68. “Saya mengajar kanak-kanak ini. Sekarang mereka berjalan melepasi saya dan berfikir sama ada untuk menyambut saya atau tidak. Kami merasakan kekosongan dalam jiwa kami; kami tidak tahu apa untuk dilakukan.”
“Saya melihat gereja itu dan saya mahu menangis.”
(Laporan oleh Max Hunder; Penyuntingan oleh Tom Balmforth, Mike Collett-White dan Daniel Flynn)