Lihatlah tiga permainan yang memenangi Anugerah Apple App Store yang
Lihatlah tiga permainan yang memenangi Anugerah Apple App Store yang

Lihatlah tiga permainan yang memenangi Anugerah Apple App Store yang diidamkan

Baik atau buruk, Anugerah Permainan akan menjana sebahagian besar perhatian pada bulan ini, tetapi mereka bukan satu-satunya anugerah yang keluar. Apple mempunyai perayaan pembangunnya sendiri. Minggu lalu, ia mengumumkan pemenang Anugerah App Store 2022 yang memberi penghormatan kepada permainan dan apl yang mempunyai beberapa kesan terbesar pada peranti syarikat.

Dari segi permainan, mereka termasuk “Apex Legends Mobile” untuk iPhone Game of the Year, “El Hijo” sebagai permainan Apple TV of the Year dan “Dot’s Home,” yang memenangi Kategori Kesan Budaya.

Setiap tajuk membawa perspektif yang berbeza kepada produk Apple. Mengenai “Apex Legends Mobile,” Respawn Entertainment membina pengalaman battle royale dari bawah untuk telefon pintar. Dengan “El Hijo,” HandyGames mahu mencipta permainan aksi siluman yang mesra keluarga. Sementara itu, “Dot’s Home” oleh Projek Rise-Home Stories mengambil pendekatan yang lebih serius dengan tajuk pengembaraan yang didorong oleh cerita yang memfokuskan pada ketidakadilan perumahan sistemik dan kesannya terhadap komuniti kulit berwarna.

“Apex Legends Mobile” memenangi Permainan iPhone Terbaik daripada Apple. — Seni Elektronik/TNS

Francais konsol yang dibuat untuk mudah alih

Dengan “Apex Legends Mobile,” Respawn terpaksa memikirkan khalayak yang jauh berbeza daripada usaha konsol dan PC. Pemain telefon pintar biasanya tidak duduk berjam-jam bermain. Pembangun berkata mereka perlu merombak sistem perkembangan, memendekkan panjang permainan, mencipta aksara dan mengubah suai kawalan yang berfungsi pada skrin sentuh yang lebih kecil.

Beberapa penyelesaian tertumpu untuk menjadikan permainan lebih pantas, lebih mudah diakses dan saksama merentas sistem yang berbeza. Pasukan itu terpaksa mengoptimumkan “Apex Legends Mobile” supaya pemain yang menggunakan skrin sentuh boleh mencapai kejayaan yang sama seperti pesaing pada pengawal Bluetooth.

Ini membawa kepada banyak penyesuaian UI dan penalaan halus (termasuk paparan orang pertama dan ketiga) yang membolehkan projek berfungsi dengan gaya kawalan dan cengkaman yang berbeza serta menyelaraskan permainan dengan tindakan sensitif konteks.

Apa yang ketara ialah trajektori “Apex Legends Mudah Alih” dari pelancaran awalnya pada bulan Mei hingga keadaan semasanya. Pembangun berkata pada mulanya mereka melihat pertindihan antara tajuk asal dan yang mudah alih, tetapi setelah berbulan-bulan berlalu, mereka menyedari bahawa pemain tertarik kepada platform pilihan mereka.

Sepanjang projek itu, pasukan itu berkata ia mendengar maklum balas daripada komuniti dan daripada satu sama lain. Pasukan yang bekerja pada permainan mudah alih telah berbual tentang perkara yang berfungsi dan apa yang tidak dengan pasukan konsol dan PC, dan terdapat banyak perkara yang berulang-alik antara kedua-duanya.

Permainan siluman yang mesra keluarga

Walaupun sesetengah pemain suka berlari dan menembak dalam “Apex Legends Mobile,” HandyGames mengambil pendekatan yang lebih damai untuk menghiburkan pemain dengan “El Hijo.” Ia adalah permainan senyap yang memaparkan seorang budak lelaki sebelum matang yang terpaksa menyelamatkan ibunya selepas penyamun menyerang. Itu memaksa ibunya meninggalkannya di sebuah biara.

Dari situ, budak lelaki itu perlu melarikan diri dari kawasan dan meneroka padang pasir dan pekan Wild West untuk bertemu dengan ibunya. Berbekalkan katapel, budak itu tidak mempunyai sebarang senjata maut. Sebaliknya, dia menggunakan alat itu untuk mengalih perhatian orang dewasa dan orang asing yang lain yang akan menamatkan pengembaraannya.

Pasukan di HandyGames membandingkan “El Hijo” dengan “Metal Gear Solid” tanpa kekerasan, dan dengan perspektif atas ke bawah, dan permainan berfokuskan menyelinap, ia bergema klasik itu bersama-sama dengan banyak inspirasi daripada spageti barat. Dengan 20 tahap dan 8 hingga 10 jam permainan, pengembaraan di Apple TV sangat berbaloi untuk ditonton.

“Dot’s Home” oleh Rise-Home Stories Project memenangi anugerah Cultural Impact. — Projek Rise-Home Stories/TNS

Permainan dengan mesej yang serius

“Dot’s Home” ialah permainan dengan mesej yang bermakna dan pasukan yang berdedikasi untuk menyampaikannya. Projek yang dipacu misi ini memperincikan cara undang-undang perkauman dan peraturan bandar pada masa lalu memberi kesan kepada masa kini. Terletak di Detroit, ia mengikuti watak utama Dorothea Hawkins, yang menemui kunci ajaib yang membolehkannya mengembara melalui masa.

Perjalanan melalui sejarah peribadi keluarganya sendiri mendedahkan bagaimana garis merah dan bentuk diskriminasi lain mempengaruhi kehidupan pada zamannya sendiri. Matlamat pengembaraan adalah untuk berinteraksi dengan dan mempengaruhi keluarganya pada masa lalu untuk membuat keputusan yang lebih baik yang memperbaiki masa depan.

Struktur naratif adalah menarik dan ia menunjukkan bagaimana dasar-dasar masa lalu berlaku pada masa kini dan juga masa depan. Kerana kunci misteri Dot membiarkan masanya bergerak ke belakang dan ke hadapan dari masa kini, pemain dapat melihat sebab dan akibat peraturan perumahan dan perkauman.

Selain daripada kandungan, pencipta juga terkenal. Luisa Dantas, pengarah projek di Rise Home Stories, berkata pasukan itu mahu membuat cerita tentang orang kulit berwarna, untuk orang kulit berwarna mengikut orang kulit berwarna. Untuk itu, pasukan itu termasuk penulis Evan Narcisse dan pemaju bersama Neil Jones.

Bekerja bersama, mereka menceritakan kisah yang ramai tidak nampak digambarkan dalam permainan. – Perkhidmatan Kumpulan Berita Bay Area/Tribune

Sila Baca Juga

Gerai kumpulan penyelidikan Twitter merumitkan pematuhan undang undang EU baharu

Gerai kumpulan penyelidikan Twitter merumitkan pematuhan undang-undang EU baharu

(Reuters) – Pemberhentian program Twitter yang penting bagi penyelidik luar yang mengkaji kempen disinformasi menimbulkan …