Media Australia mengatakan maaf kerana melanggar perintah lelucon dalam kes
Media Australia mengatakan maaf kerana melanggar perintah lelucon dalam kes

Media Australia mengatakan ‘maaf’ kerana melanggar perintah lelucon dalam kes serangan seks kanak-kanak Cardinal Pell

MELBOURNE (Reuters) – Syarikat media Australia meminta maaf di mahkamah pada hari Rabu kerana melanggar perintah penindasan ketika melaporkan sabitan penyerangan seks kanak-kanak, sejak dibatalkan, bekas bendahara Vatikan George Pell pada 2018.

Selusin media media Australia mengaku bersalah kerana melanggar perintah lelucon dalam perjanjian dengan negara itu, yang telah menjatuhkan semua tuduhan lain terhadap syarikat-syarikat dan wartawan, editor dan penyampai mereka, sehingga menjatuhkan hukuman penjara.

Peguam untuk News Corp, Nine Entertainment Corp dan anak syarikatnya dan mamamia perkhidmatan dalam talian memberikan “permintaan maaf yang tidak berkelayakan dan ikhlas” kepada Mahkamah Agung Victoria, Mahkamah Daerah Victoria dan Ketua Hakimnya Peter Kidd, yang mengeluarkan perintah penindasan pada tahun 2018.

Pell didapati bersalah pada Disember 2018 atas lima tuduhan menyerang secara seksual dua paduan suara. Melaporkan kes itu tersembunyi kerana dia akan menghadapi perbicaraan lain pada tahun berikutnya, tetapi kes kedua itu akhirnya dibatalkan.

Media asing melaporkan mengenai sabitannya, menamakannya dan tuduhan tersebut, dan hanya selepas itu media Australia menerbitkan cerita yang mengatakan bahawa seorang yang tidak disebutkan namanya telah disabitkan atas kesalahan besar yang tidak dapat mereka laporkan. Beberapa merujuk kepada laporan kes asing.

Pell dibebaskan pada April 2020, setelah menjalani hukuman penjara lebih dari satu tahun.

Peguam Will Houghton, yang mewakili Surat Corier, Daily Telegraph dan news.com.au dari News Corp memberitahu Mahkamah Agung bahawa pelanggaran perintah gag media berlaku “kerana kesalahan penghakiman”.

“Kes ini melibatkan keputusan untuk menerbitkan yang dibuat setelah banyak pertimbangan, banyak pertimbangan, dan mendapat manfaat dari nasihat hukum dalam ketiga kes tersebut,” kata Houghton.

“Oleh itu, mengapa kita mengaku bersalah? Kerana penerbitan tersebut mengakui dan mengakui bahawa ada pelanggaran perintah penindasan yang sedang berjalan,” katanya.

Dengan hakim Mahkamah Agung John Dixon memutuskan untuk memutuskan hukuman dalam kes tersebut, afidavit perusahaan media yang dibahas dalam persidangan tersebut menyatakan penyesalannya, menjelaskan langkah-langkah yang telah mereka ambil untuk meningkatkan latihan staf mengenai masalah undang-undang, menyenaraikan penghargaan yang telah mereka menangi dan usaha dermawan mereka.

Setiap pelanggaran perintah penindasan dapat dihukum dengan hampir A $ 500,000 untuk syarikat.

Perbicaraan hukuman berterusan pada hari Khamis dan dijadualkan selesai pada 17 Februari.

(Pelaporan oleh Sonali Paul; Penyuntingan oleh Michael Perry)

Sila Baca Juga

Pegawai China mengatakan perubahan pilihan raya HK akan melindungi peranan

Pegawai China mengatakan perubahan pilihan raya HK akan “melindungi” peranan antarabangsa

HONG KONG (Reuters) – Rancangan Beijing untuk mengubah sistem pilihan raya Hong Kong akan melindungi …

%d bloggers like this: