TOKYO: Permainan video Jepun gergasi Nintendo bergantung pada ansuran terbaharu saga Zelda yang berusia 40 tahun untuk menghidupkan perniagaannya, selepas meramalkan penurunan keuntungan tahun ini.
Firma itu akan mengeluarkan Tears Of The Kingdom pada hari Jumaat (12 Mei), dengan klip yang diedarkan di Internet telah mendapat berjuta-juta tontonan dan menimbulkan keseronokan yang membara di kalangan peminat.
Kisah Puteri Zelda dan pahlawan seperti bunian Link telah mengubah 125 juta salinan di seluruh dunia sejak edisi pertamanya pada tahun 1986.
Ia membantu untuk membentuk permainan “dunia terbuka” di mana pemain bebas merayau dalam landskap maya – idea yang kemudiannya diambil oleh permainan dari Grand Theft Auto ke Skyrim.
Tetapi cabaran utamanya tahun ini adalah untuk meningkatkan angka untuk studio Jepun dan memanjangkan hayat konsol Suisnya, yang menurut pakar berada dalam dotajnya selepas tujuh tahun berada di rak.
Permainan itu “setakat ini akan menjadi penyumbang terbesar kepada jualan Nintendo tahun ini”, kata Serkan Toto, seorang penganalisis di Kantan Games.
Namun francais itu adalah sesuatu yang berisiko pada tahun 1980-an untuk sebuah syarikat yang juga mempunyai siri Super Mario sebagai sebahagian daripada stabilnya.
‘Perintis’
Episod pertama, The Legend Of Zelda, menjerumuskan pemain ke alam semesta yang tidak diketahui sebahagian besarnya tanpa arahan.
Pencipta Shigeru Miyamoto, yang juga memberi kehidupan kepada Mario, telah diilhamkan oleh penerokaan zaman kanak-kanaknya di desa Jepun untuk menawarkan landskap hutan, tasik, gua dan gunung.
“Skala permainan adalah besar pada masa kebanyakan permainan selesai dalam satu atau dua jam,” kata Kiyoshi Tane, seorang pengarang yang pakar dalam sejarah permainan video.
“Peta itu direka bentuk dengan penekanan sebenar pada penerokaan, jadi ia adalah perintis kepada permainan dunia terbuka.”
Zelda pertama memasuki pasaran hanya beberapa bulan selepas Super Mario Bros, tetapi kedua-dua permainan itu jauh berbeza dalam spektrum permainan.
Semasa Mario berlari dari kiri ke kanan melalui pelbagai platform, Zelda “menggalakkan pemain untuk meneroka, menemui dan memetakan dunianya serta menghadapi cabarannya”, kata Mark Brown, yang menganalisis reka bentuk permainan di saluran YouTubenya.
Permainan ini adalah pukulan hebat dari awal, dan selama dua dekad seterusnya ia menolak sempadan reka bentuk permainan.
Ocarina Of Time edisi 1998 mempelopori sistem untuk membolehkan pemain membidik dengan betul dalam 3D.
Namun permainan itu akhirnya melanda pada permulaan tahun 2010-an.
‘Bar tinggi’
Nintendo mahu mengembangkan daya tarikan permainan tetapi hanya berjaya mencipta edisi yang tidak memuaskan hati sesiapa.
Peminat tegar hanyut dan jualan terjejas.
“Pasukan pembangunan mempunyai rasa krisis,” kata Katsuhiko Hayashi dari majalah perdagangan Famitsu kepada AFP.
Pereka bentuk memikirkan semula asas permainan, akhirnya mencipta Breath Of The Wild 2017.
Ia dilancarkan bersama konsol Switch dan sejak itu telah menjadi edisi terlaris Zelda.
“Permainan ini menetapkan bar yang tinggi untuk genre pengembaraan aksi dunia terbuka, dan Zelda masih di atas,” kata Hayashi.
Zelda telah menjadi sesuatu “bible” untuk pemaju lain, tambahnya.
Tetapi di sebalik kejayaan ini dan populariti berkekalan francais Nintendo yang lain – ditunjukkan oleh filem Super Mario Bros. Filem yang hebat tahun ini – firma itu mengeluarkan pandangan yang suram pada 9 Mei.
Syarikat itu meramalkan penurunan keuntungan bersih sebanyak 21% tahun ini berbanding tahun lepas.
Ramalan itu menjadikan keluaran Zelda penting untuk syarikat itu.
Charles-Louis Planade, seorang penganalisis di Midcap Partners, menganggap ia boleh menjadi “permainan terlaris dalam sejarah”.
“Ia adalah permainan yang boleh mencecah pendapatan AS$1 bilion (RM4.45 bilion), yang sangat penting bagi syarikat yang mencatatkan perolehan lebih AS$10 bilion (RM44.53 bilion) setahun,” katanya. — AFP