MOSCOW (Reuters) – Keputusan Presiden Vladimir Putin untuk memindahkan salah satu ikon paling suci Rusia dari muzium ke katedral Moscow menyerlahkan pergantungannya yang semakin meningkat kepada Gereja ketika perang Ukraine berlarutan, tetapi juga menimbulkan kebimbangan tentang keselamatan artifak yang rapuh itu.
Menekankan kepentingannya kepada umat beriman, Putin bulan lalu mengarahkan “Triniti” Andrei Rublev dipindahkan ke Gereja Ortodoks Rusia dari Galeri Tretyakov Moscow selama setahun.
Pada hari Ahad, Ahad Trinity tahun ini, karya seni abad ke-15 akan mengambil tempatnya di Katedral Christ the Saviour, sebuah gereja besar yang diletupkan di bawah Josef Stalin tetapi dibina semula pada 1990-an selepas kejatuhan Kesatuan Soviet.
Pemindahan ikon paling terkenal di Rusia, yang menggambarkan Oak of Mamre di mana tiga malaikat melawat Abraham dalam Kitab Kejadian, menggariskan sejauh mana politik dan agama telah saling berkaitan semasa perang.
“Putin mempunyai minat untuk mengekalkan Gereja di pihaknya dalam perang ini, untuk menunjukkan dia menghormati Gereja,” kata Regina Elsner, seorang ahli teologi dan penyelidik Gereja Ortodoks Rusia di Pusat Pengajian Eropah Timur dan Antarabangsa yang berpangkalan di Berlin.
“Putin perlu menunjukkan bahawa perang bukanlah aktiviti ketenteraan peribadinya, tetapi terdapat misi metafizik yang lebih tinggi di Rusia yang dia cuba laksanakan.”
Propagandis Rusia telah menggunakan simbolisme Kristian tentang memerangi syaitan dan anti-Kristus untuk cuba mengumpulkan sokongan bagi peperangan yang telah berlangsung lebih lama daripada yang dijangkakan oleh Kremlin atau Barat.
Putin membingkai perang sebagai pertempuran untuk kelangsungan hidup Rusia. Barat berkata ia mahu membantu Ukraine mengalahkan Rusia di medan perang tetapi tidak mahu memusnahkan Rusia. Ukraine berkata ia mahu mengusir setiap askar Rusia dari wilayahnya.
Selepas tinggal di Christ the Saviour, ikon itu akan diangkut ke Trinity Lavra of St. Sergius – pusat rohani Gereja Ortodoks Rusia di luar Moscow – di mana ia telah dibawa hanya tahun lepas untuk perayaan keagamaan yang berasingan.
Kremlin dan Gereja enggan mengulas.
MONUMEN RUSIA
Hanya lebih satu abad sejak Bolshevik ateis berkuasa dalam revolusi Oktober 1917, Patriarch Kirill dari Moscow dan All Russia, ketua Gereja, berkata orang percaya hanya boleh bermimpi bahawa ikon itu akan dikembalikan.
Kirill, sekutu rapat Putin, menjadikan perang itu sebagai pertempuran “metafizik” untuk kelangsungan hidup Rusia menentang kejahatan dan Barat yang dekaden yang berusaha untuk memusnahkan Rusia.
Walau bagaimanapun, bagi sesetengah pihak, terdapat kegelisahan terhadap pengaruh Gereja – dan kebimbangan tentang kemungkinan kerosakan pada ikon yang rapuh itu.
Ksenia Korobeynikova, seorang ahli sejarah seni Rusia yang lantang menentang pemindahan di saluran Telegram tertumpu seni popularnya, memberitahu Reuters kepentingan ikon itu kepada Rusia adalah setanding dengan “Mona Lisa” Leonardo da Vinci untuk budaya Eropah.
Korobeynikova menyatakan kebimbangan mengenai keadaan ikon itu akan disimpan, mengatakan Galeri Tretyakov mempunyai pakar “rawatan rapi” untuk menanganinya.
Dia menyindir bahawa pemimpin Rusia selama berabad-abad telah menjadi ikon dalam situasi sukar dengan harapan untuk menang.
“Mungkin ada sesuatu yang serupa di sini,” kata Korobeynikova kepada Reuters. “Gereja kini mempunyai tahap kuasa yang sama sekali baru. Jika Gereja meminta sesuatu, kemungkinan besar mereka (pemimpin Rusia) tidak boleh menolaknya.”
Gereja telah berkata kawalan yang diperlukan akan disediakan di katedral Moscow dan kakitangan Tretyakov akan mengawasi karya seni semasa penginapannya.
Tetapi lewat bulan lalu seorang paderi agung dan ketua majlis pakar Patriarkat Moscow mengenai seni gereja, seni bina dan pemulihan telah dipecat “berkaitan dengan halangan membawa ikon” ke katedral.
Ahli sejarah seni Rusia telah bersuara menentang penyingkiran ikon itu, mengatakan tiada cara untuk mengangkut karya itu dengan selamat, yang diperbuat daripada kayu berusia berabad-abad dan memerlukan kawalan suhu dan kelembapan yang ketat, merentasi jarak jauh.
“Karya besar lukisan ikon Rusia dan tempat suci negara tidak seharusnya terdedah kepada risiko yang tidak wajar,” ahli majlis kebudayaan dalam Akademi Sains Rusia menulis dalam surat terbuka kepada Menteri Kebudayaan Rusia Olga Lyubimova.
“Satu-satunya ruang yang sesuai untuk meletakkan ikon ‘Trinity’ oleh Andrei Rublev adalah di dalam dewan Galeri Tretyakov, yang disahkan oleh hampir satu abad amalan.”
(Laporan oleh Reuters di Moscow dan Lucy Papachristou di Gdansk; Penyuntingan oleh Guy Faulconbridge dan Mark Potter)