Pendapat Pengambilalihan AI tidak dapat dielakkan — jika kita menghargai
Pendapat Pengambilalihan AI tidak dapat dielakkan — jika kita menghargai

Pendapat: Pengambilalihan AI tidak dapat dielakkan — jika kita menghargai kerja kreatif

Bolehkah bot menulis intro ini? Gembar-gembur di sekitar AI telah mendorong persoalan ini ke pusat wacana awam. Bot perbualan seperti ChatGPT dan penjana imej automatik seperti Dall-E – kedua-duanya dibina oleh OpenAI – muncul di mana-mana.

Walaupun terdapat beberapa kajian kes optimistik tentang potensi mereka, model semasa adalah terhad dan hasil yang mereka hasilkan sangat cacat. Tetapi nampaknya tidak penting bahawa teknologi di sebalik AI tidak bersedia untuk masa utama. Model itu hanya perlu menceritakan kisah yang meyakinkan kepada manusia yang menandatangani cek – dan memang begitu.

Microsoft, yang telah membangunkan chatbot Bing sendiri, melabur AS$13bil (RM57.23bil) dalam OpenAI. Syarikat usaha niaga peringkat awal mencurahkan AS$2.2 bilion (RM9.68 bilion) ke dalam AI generatif tahun lepas sahaja, dan tahun ini Salesforce mengumumkan dana AS$250 juta (RM1.1 bilion) untuk melabur dalam ruang itu. Tajuk berita dan institusi sama-sama mengisytiharkan AI masa depan kerja, bersedia khususnya untuk menggantikan penulis dan artis. Bahawa ramalan tanpa nafas ini mengatasi kualiti teknologi itu sendiri mengatakan banyak perkara tentang detik budaya kita – dan trend merendahkan nilai kerja kreatif kita yang sudah lama bernanah.

Janji masa depan AI yang sepatutnya adalah kandungan yang cekap dan banyak. Pekerja pejabat kini boleh menjana keseluruhan pembentangan dengan gesaan atau klik. Agensi kreatif menggunakan penjana imej untuk mempermainkan konsep pelanggan. Malah majalah sastera telah melaporkan dihujani dengan penyerahan yang dijana AI, dan ya, editor sedang menerbitkan artikel dan ilustrasi yang dijana AI.

Tetapi model AI telah membuktikan berkali-kali bahawa mereka mengekalkan berat sebelah, salah faham konteks budaya dan mengutamakan meyakinkan daripada bercakap benar. Mereka menggunakan set data hasil kerja kreatif manusia, pendekatan yang mungkin dilabelkan plagiarisme atau perlombongan data. Dan model yang memacu ChatGPT dan Dall-E ialah kotak hitam, jadi asal-usul data tidak dapat dikesan secara teknikal.

Hari ini, model ini dan model lain memerlukan manusia (dengan berat sebelah mereka sendiri) untuk melatih mereka ke arah hasil yang “baik” dan kemudian menyemak kerja mereka pada akhirnya. Oleh kerana alatan itu dibina untuk pemadanan corak, hasilnya selalunya berulang-ulang dan nipis, suatu estetik persamaan dan bukannya ciptaan.

Dorongan untuk menggantikan pekerja manusia, maka, tidak datang daripada kapasiti slam-dunk teknologi. Ia berpunca daripada bertahun-tahun syarikat besar dan kecil – terutamanya dalam penerbitan, teknologi dan media – menghidupkan skru pada kerja kreatif untuk membelanjakan lebih sedikit untuk pekerja.

Dalam kemelesetan kewangan hari ini, malah syarikat teknologi mengurangkan kos melalui pemberhentian besar-besaran (termasuk mengurangkan pasukan etika AI) sambil membiayai dan menjual alatan AI. Tetapi keadaan lebih meruncing bagi penulis, artis dan pemuzik yang telah lama bergelut mencari rezeki.

Bayaran untuk penulis, editor dan ilustrator di negara ini telah terbantut sejak dua dekad yang lalu. Sesetengah negara telah mula menganggap seni sebagai barang awam: Ireland sedang bereksperimen dengan membayar artis untuk membuat seni, dan negara lain memberi subsidi kepada penonton untuk seni. Tetapi di AS, pembiayaan awam untuk seni adalah sangat rendah berbanding dengan negara-negara Barat yang kaya dan semakin merosot semasa wabak itu. Ramai artis perlu berhijrah dari satu apl media sosial ke apl yang lain untuk membina khalayak untuk kerja mereka dan menambah pendapatan.

Sementara itu, langganan penstriman di mana-mana dan suapan algoritmik, dengan fokus laser mereka untuk mendapatkan penglibatan yang paling banyak, telah meratakan kreativiti menjadi tatal tak terhingga dengan gaya yang biasa-biasa saja dan berulang – model yang tidak mampan untuk kerja asal.

Automasi ialah bab seterusnya dalam kisah kandungan yang lebih murah ini. Berapa jauhkah nilai seni boleh turun? Mengapa membayar gaji pekerja kreatif apabila anda boleh memprogramkan mesin untuk menghasilkan unit kandungan yang boleh ditukar ganti?

Nah, kerana model ini bukan pengganti tenaga kreatif manusia. Jika kita ingin keluar dari acuan yang berulang, berusaha untuk membongkar berat sebelah dan membina kemungkinan baru, kerja itu mesti datang dari manusia.

Bahaya dalam mengurangkan kerja kreatif kepada widget untuk penyumberan luar ialah kita kehilangan langkah refleksi dan lelaran yang menghasilkan sambungan baharu. Model pembelajaran bahasa di sebalik chatbots direka bentuk untuk menyampaikan respons tunggal yang berwibawa, menjangkau dunia mengikut rentang maklumat yang telah diberikan kepada mereka.

Otak manusia, sebaliknya, mempunyai kapasiti unik untuk pemprosesan rekursif yang membolehkan kita mentafsir idea di luar satu set peraturan. Setiap langkah proses kreatif – tidak kira betapa perlahan, kecil atau membosankan – adalah tindakan yang meluas, mengangkut konsep ke tempat baharu dan membayangkan dunia yang lebih luas daripada apa yang wujud hari ini.

Pengambilalihan AI tidak dapat dielakkan, walaupun apa yang dikatakan oleh beberapa pemimpin perniagaan dan teknologi. Ini bukan kitaran gembar-gembur teknologi pertama, dan beberapa pengawal selia, kesatuan dan artis sudah menolak. Berikutan kejatuhan crypto, Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan menubuhkan Pejabat Teknologi untuk menyokong penguatkuasaan dalam bidang teknologi baru muncul, dan agensi itu telah mengeluarkan beberapa amaran awam bahawa tuntutan palsu tentang keupayaan AI produk akan dicabar.

The Writers Guild of America, yang bersedia untuk melancarkan mogok, telah mencadangkan perlindungan dan piawaian kawal selia mengenai penggunaan AI dalam penulisan skrip. SAG-AFTRA, pelakon skrin dan kesatuan pekerja TV dan radio, telah menyatakan bahawa jika studio ingin menggunakan AI untuk mensimulasikan persembahan pelakon, mereka perlu berunding dengan kesatuan itu. Sesetengah penyelidik sedang membina alat untuk melindungi karya artis visual daripada diserap ke dalam model untuk penjana imej, dan yang lain telah melancarkan sistem sumber terbuka untuk menyerlahkan bias dalam model AI.

Tetapi seruan tindakan yang lebih luas adalah budaya: untuk mengiktiraf bahawa kerja kreatif bukan semata-mata komoditi atau kandungan, tetapi amalan yang diperlukan dan berkemahiran tinggi yang layak mendapat pembiayaan dan sokongan yang teguh. Kreativiti ialah bagaimana makna dibina dalam budaya. Ini adalah tugas yang tidak boleh dilakukan oleh mesin – dan tidak boleh dikawal oleh syarikat yang membinanya. Bot mungkin boleh menulis pengakhiran cerita ini dengan pantas, tetapi kita perlu bertanya kepada diri sendiri: Suara siapa yang sebenarnya kita perlukan? – Perkhidmatan Berita Los Angeles Times/Tribune

Sila Baca Juga

Uncle Rogers RM18 fried rice Will you bite

Uncle Roger’s RM18 fried rice: Will you bite?

Malaysian comedian Nigel Ng, best known by his online persona Uncle Roger, has opened his …