Sekuel baru Star Wars Electronic Arts dibuat dalam masa yang
Sekuel baru Star Wars Electronic Arts dibuat dalam masa yang

Sekuel baru ‘Star Wars’ Electronic Arts dibuat dalam masa yang singkat

Star Wars Jedi: Survivor, keluaran terbaru dari Electronic Arts Inc, merupakan satu keajaiban dalam pembangunan permainan video moden. Ia sepenuhnya pemain tunggal, tidak mempunyai transaksi mikro dan telah dibuat semasa wabak dalam kira-kira tiga tahun – separuh masa yang diperlukan untuk menghasilkan banyak permainan besar hari ini.

Tetapi Stig Asmussen, pengarah Star Wars Jedi: Survivor, dengan cepat menolak sebarang cadangan bahawa perkembangan permainan itu adalah ajaib. “Jika ada, ia adalah bukti kepada pasukan,” kata Asmussen dalam temu bual baru-baru ini, sambil menambah bahawa lebih mudah untuk merancang jadual kerana ia adalah sekuel dan bukannya jenis permainan yang sama sekali baru. “Dan, untuk bersikap adil, ia adalah tiga setengah tahun.”

Star Wars Jedi: Survivor, yang keluar pada 28 April, melibatkan pemain dalam dunia luas francais sci-fi yang ada di mana-mana. Terletak di antara prekuel skrin besar dan trilogi asal, permainan aksi pengembaraan dibintangi Cal Kestis, seorang Jedi yang sedang melarikan diri dari Empayar fasis yang jahat. Survivor ialah sekuel Star Wars Jedi: Fallen Order 2019, yang EA katakan telah melepasi 20 juta pemain. Kedua-dua permainan telah dibangunkan oleh Respawn Entertainment yang berpangkalan di Los Angeles EA.

EA sedang melihat Star Wars Jedi: Survivor untuk bangkit dari hamparan berbatu. Pada bulan Januari, penerbit permainan video menutup studio permainan dan membatalkan beberapa permainan, termasuk projek lain di Respawn. Bulan lalu, EA memberhentikan 6% tenaga kerjanya. Masa depan francais permainan video bola sepak EA yang menguntungkan, tahunan, juga dipersoalkan selepas ia berpisah dengan FIFA pada musim bunga lalu dan merancang untuk mengeluarkan permainan tahun ini di bawah penjenamaan baharu.

Petunjuk awal menunjukkan bahawa permainan Star Wars terbaharu boleh menjadi hit. Saya telah menghabiskan kira-kira 10 jam dengan Star Wars Jedi: Survivor dan saya menikmati gabungan pertempuran lightsaber dan penerokaan terbuka. Daripada mencipta semula kiasan sekuel biasa di mana kebolehan wira ditetapkan semula dan mesti dikumpul semula dari awal, Star Wars Jedi: Survivor membenarkan Cal menyimpan semua yang dipelajarinya dalam Star Wars Jedi: Fallen Order, termasuk ciri lompat dua, yang membuat bergerak di sekeliling letupan. Permainan ini penuh dengan tebing untuk didaki, haiwan aneh untuk ditunggangi dan Stormtroopers untuk dipecahkan.

Respawn mula mengandung Survivor pada musim luruh 2019. Beberapa bulan kemudian, apabila wabak itu melanda, Asmussen dan pasukannya cepat menyesuaikan diri dengan kerja jauh. “Saya rasa kami agak bernasib baik kerana kami benar-benar awal dalam pengeluaran,” katanya. “Bagian terbesar Star Wars Jedi: Survivor telah bekerja dari jauh.”

Pembangun Respawn mengalihkan pertunjukan dan beritahu biasa mereka kepada Zoom dan memperkenalkan forum terbuka mingguan, “Perbualan Jedi,” yang membenarkan sesiapa sahaja dalam pasukan bertanya soalan atau berkongsi rungutan. Asmussen berkata cabaran terbesar ialah perlu “mempelajari semula cara berkomunikasi antara satu sama lain,” satu proses yang rumit oleh kerumitan perbualan Slack berasaskan teks, di mana nada dan nuansa boleh hilang. “Ada pembetulan kursus yang perlu berlaku,” kata Asmussen.

Kejayaan pelarasan ini telah menyebabkan Respawn menerima kerja jauh. EA telah membenarkan setiap anak syarikatnya memilih cara mengendalikan dasar kembali ke pejabatnya, dan sejak tiga tahun lalu Respawn telah membenarkan pekerja berpindah dan meluaskan pengambilan pekerja ke mana-mana lokasi. Ini berbeza dengan beberapa penerbit permainan yang bersaing, seperti Activision Blizzard Inc, yang memerlukan ramai pekerja untuk kembali ke pejabat.

Walaupun tanpa cabaran pandemik, kitaran pembangunan Star Wars Jedi: Survivor selama tiga setengah tahun akan menjadi pencapaian yang luar biasa. Permainan lain yang akan dikeluarkan pada 2023, termasuk The Legend Of Zelda: Tears Of The Kingdom, Diablo IV dan Final Fantasy XVI, semuanya telah dibangunkan selama lebih daripada enam tahun. Sekuel yang agak mudah, seperti God Of War Sony: Ragnarök dan Horizon: Forbidden West, juga mengambil masa sekurang-kurangnya empat tahun untuk dihasilkan.

Asmussen berkata pasukan itu membangunkan kimia dan semakin akrab dengan saluran pengeluaran Star Wars Jedi: Fallen Order. Mungkin yang paling penting, katanya, mereka bersedia untuk mengulangi dengan cepat dan memotong ciri-ciri permainan apabila perlu.

“Kami mahu bercita-cita tinggi tetapi kami tidak mahu berada dalam kedudukan di mana kami menetapkan diri kami untuk tidak mencapai semua markah kami,” kata Asmussen. “Falsafah kami ialah: ‘Tidak mengapa untuk gagal, tetapi gagal dengan cepat, gagal awal’.”

Hasilnya mengagumkan. Permainan ini mempunyai beberapa pepijat dan gangguan, tetapi pertempuran dan navigasi berasa memuaskan. Terdapat tumpuan besar pada pilihan penyesuaian estetik yang mengubah rambut muka Cal, pakaian dan juga lightsabernya. Ada sesuatu yang menggembirakan tentang membuka peti harta karun di kuil Jedi purba dan hanya mencari, “janggut”.

Respawn telah menjadi salah satu studio terpenting EA terima kasih kepada rentetan hits tanpa henti termasuk Star Wars Jedi: Fallen Order dan permainan penembak berbilang pemain popular Apex Legends. Dengan Star Wars Jedi: Survivor, studio itu nampaknya telah melakar satu lagi kejayaan – walaupun pemaju tidak mahu menyebutnya sebagai satu keajaiban. – Bloomberg

Sila Baca Juga

Coordinated efforts shared learning among OIC states essential for digital

Coordinated efforts, shared learning among OIC states essential for digital transformation, says Fahmi

ISTANBUL: Malaysia believes that coordinated efforts and shared learning among Organisation of Islamic Cooperation (OIC) …