Semasa Cyberpunk reboot bolehkah permainan yang tidak disukai memenangi kehidupan
Semasa Cyberpunk reboot bolehkah permainan yang tidak disukai memenangi kehidupan

Semasa Cyberpunk reboot, bolehkah permainan yang tidak disukai memenangi kehidupan tambahan?

BRUSSELS: Permainan video retro-futuris, Cyberpunk 2077 akan kembali ke gedung PlayStation pada 21 Jun selepas pelancaran bencana yang dicemari oleh pepijat yang memaksa masa tamat 184 hari.

Tetapi bolehkah permainan blockbuster pulih dari reputasi kejayaan pelancaran yang gagal? Kadang-kadang, seperti yang ditunjukkan oleh tajuk lain, seseorang boleh.

“Penebusan adalah mungkin,” kata Yohan Bensemhoun, penguji permainan untuk jeuxvideo.com. “Tetapi berisiko. Gagal dua kali dan anda sudah selesai. “

Judul permainan masa depan CD Projekt yang gelap telah dinanti-nantikan setelah karya studio mengenai The Witcher III yang baru, tetapi para pemain kecewa ketika permainan pertama kali muncul dan ribut dalam talian merosakkan kepercayaan diri.

Beberapa permainan – bahkan beberapa studio – tidak lagi berjalan lancar, tetapi apabila Cyberpunk 2077 yang diperbaharui kembali dijual, para pengembang akan berharap mereka meniru kebangkitan semula permainan seperti No Man’s Sky.

Ketika permainan itu keluar pada pertengahan 2016, di bawah panji studio Hello Games di UK, penjelajah ruang epik itu disebut sebagai revolusi, yang terletak di alam semesta yang hampir tak terhingga yang menampilkan planet-planet yang menawarkan ekosistem yang unik.

“Ada di sana, ya, sebagai salah satu permainan paling menarik yang pernah saya nantikan,” kata pemain permainan berusia 31 tahun, Matthew Winter.

Permainan yang dihasilkan, bagaimanapun, gagal sebagai berulang-ulang dan bug. Kekecohan media sosial meletus di kalangan komuniti permainan vokal.

“Saya sangat kecewa,” akui Winter. “Saya menyalahkan mereka kerana berbohong tetapi saya menyalahkan diri sendiri kerana membiarkan diri saya terlalu hiped seperti dulu.”

Ramai pemain menuntut pengembalian wang, tetapi lima tahun kemudian No Man’s Sky tidak hanya bertahan tetapi – setelah beberapa siri pembaikan dan penambahbaikan percuma yang boleh dimuat turun – ia telah menjadi kejayaan kritikal dan sesuatu yang klasik.

Penciptaan semula dan kemas kini berterusan bahkan lebih penting dalam dunia MMORPG – atau permainan main peranan dalam talian berbilang pemain – yang bergantung pada asas pelanggan setia untuk mengekalkan pendapatan jangka panjang.

Wang dunia sebenar

Pada tahun 2010, Final Fantasy XIV dari studio Jepun Square Enix – seperti yang disebutkan dalam jumlah – mewarisi peminat dari siri lama yang terkenal, hanya untuk mengecewakan mereka pada awalnya dengan kekurangan kandungan yang bervariasi dalam dunia pemain.

Versi pertama dikeluarkan dan dunia maya yang dilancarkan semula dikembalikan pada tahun 2013. Sedikit demi sedikit komuniti dipulihkan, dan pada pertengahan tahun lalu 20 juta pemain mengembara ruang permainannya yang luas.

Seperti yang dijelaskan oleh wartawan Daniel Andreyev, pangkalan pengguna yang besar bukan sahaja menjadi kekuatan permainan dan sumber keuntungannya, tetapi juga insentif yang kuat untuk tidak hanya meninggalkan gelaran yang bergelut tetapi untuk mengolahnya dari masa ke masa untuk menyelesaikan masalah.

Kadang-kadang, bukan kegagalan teknikal yang menenggelamkan permainan, tetapi pengkhianatan yang dirasakan.

Pada tahun 2017, penerbit AS Electronic Arts mengeluarkan Star Wars: Battlefront II, tajuk yang boleh bergantung pada muhibah peminat kedua-dua francais ruang opera ikonik dan satu siri permainan pertempuran yang popular dan berjaya.

Masalahnya adalah bagaimana pemain maju dalam permainan, dengan avatar digital mereka memperoleh kehebatan melalui “kotak rampasan”: cache senjata maya dan peralatan untuk membantu mereka mengatasi musuh yang semakin berbahaya.

Kotak-kotak ini dapat diperoleh dengan menghabiskan waktu dalam permainan di garis depan – atau membayar wang dunia nyata untuk membukanya.

Ini bukan konsep baru, tetapi tidak popular di kalangan peminat. The Force tidak bersama EA, dan setelah berbulan-bulan penyalahgunaan dalam talian syarikat itu menghentikan perdagangan dalam permainan dan berusaha untuk memenangkan kembali pelanggan dengan menambahkan kandungan Star Wars yang baru dan mesra peminat seperti watak dan lokasi klasik.

“Kami salah,” kata bekas eksekutif EA Patrick Soderlund kepada The Verge pada tahun 2018. “Saya akan berbohong kepada anda jika saya mengatakan bahawa apa yang berlaku dengan Battlefront dan apa yang berlaku dengan semua perkara di sekitar kotak barang rampasan dan perkara-perkara ini tidak mempunyai kesan pada EA sebagai syarikat dan kesan kepada kami sebagai pengurusan. ” – AFP

Sila Baca Juga

Empat perkara yang akan menjimatkan anda sekiranya telefon anda dicuri

Empat perkara yang akan menjimatkan anda sekiranya telefon anda dicuri pada hari cuti

Gambar-gambar yang dihargai, mesej sensitif, data log masuk untuk perbankan dalam talian … Ini adalah …

%d bloggers like this: