(Reuters) – Dua syarikat Lembah Silikon pada hari Selasa mengumumkan alat baharu yang menggunakan kecerdasan buatan untuk menjana imej sambil menangani beberapa isu undang-undang paling sukar di sekeliling teknologi: hak cipta dan pembayaran.
Adobe Inc menambahkan kecerdasan buatan pada beberapa perisiannya yang paling popular, termasuk Adobe Photoshop dan Adobe Illustrator, untuk mempercepatkan proses penjanaan imej dan kesan teks, dengan menyatakan bahawa pencipta yang hasil kerjanya digunakan oleh alatan tersebut akan mendapat bayaran.
Teknologi ini dibangunkan dengan kerjasama Nvidia Corp, yang melancarkan perkhidmatannya sendiri, yang dikenali sebagai “Picasso,” yang menggunakan AI untuk menjana imej, video dan aplikasi 3D daripada penerangan teks. Nvidia melatih teknologi pada imej yang dilesenkan daripada Getty Images, Shutterstock Inc, dan Adobe, dan merancang untuk membayar royalti.
Ini menandakan peristiwa penting dalam ketegangan yang berterusan antara hak pemegang hak cipta dan teknologi baru muncul. Teknologi penjanaan imej “dilatih” pada berbilion imej, tetapi sama ada penggunaan itu dibenarkan secara sah tidak selalu jelas.
Getty Images awal tahun ini menyaman Stability AI, pencipta program penjanaan seni sumber terbuka Stable Diffusion, mendakwa ia telah menyalin lebih daripada 12 juta imej daripada pangkalan datanya tanpa kebenaran.
“Kerjasama ini (dengan Nvidia) adalah bukti kebolehlaksanaan laluan pembangunan AI yang bertanggungjawab dan sifat unik kandungan dan data Getty Images,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Getty Images Craig Peters kepada Reuters dalam e-mel.
“Ia selaras dengan kepercayaan kami bahawa AI generatif ialah alat menarik yang harus berdasarkan data yang dibenarkan, visual dan privasi individu.”
Ciri baharu AI dipertingkatkan Adobe, yang dipanggil “Firefly,” membolehkan pengguna menggunakan perkataan untuk menerangkan imej, ilustrasi atau video yang akan dicipta oleh perisiannya. Oleh kerana AI telah dilatih mengenai imej Adobe Stock, kandungan berlesen secara terbuka dan kandungan lama yang hak ciptanya telah tamat tempoh, ciptaan yang terhasil adalah selamat untuk kegunaan komersial, katanya.
Syarikat itu juga menyokong teg “jangan latih” universal yang membolehkan jurugambar meminta kandungan mereka tidak digunakan untuk melatih model.
“Kami sangat berminat untuk menjadikan pencipta ini mesra,” kata Ely Greenfield, ketua pegawai teknologi untuk media digital di Adobe, kepada Reuters.
Jika pengguna Adobe meminta sistem untuk imej dalam gaya artis tertentu, “ia tidak akan menghasilkan imej yang meniru gaya orang itu, ” kata Greenfield. “Anda sebagai artis boleh meniaga ini. Jika seseorang mahu menggunakan gaya anda, anda sebenarnya boleh menjual hak pelanggan untuk menggunakan gaya anda.”
Penjana imej AI Picasso Nvidia adalah sebahagian daripada koleksi produk awan berkuasa AI yang diumumkan pada Persidangan Pembangun GTCnya.
“Ini adalah asas untuk mempunyai sesuatu yang akan menarik kepada pasaran,” kata Greg Estes, naib presiden program pembangun Nvidia, bekerja dengan rakan kongsi seperti Getty.
“Oleh kerana pembekal perisian atau perusahaan dalam apa jua bentuk, mereka tidak mahu terlibat (dengan AI penjana imej) tanpa mengetahui asal usul” imej latihan asas, katanya.
Jun-Yan Zhu, penolong profesor di Institut Robotik di Carnegie Mellon, berkata bukan perkara luar biasa bagi model AI sumber terbuka untuk melatih berbilion-bilion imej. Beberapa faktor, termasuk sama ada jurugambar terkenal atau sama ada set data latihan tersedia secara umum, menentukan sama ada jurugambar mengetahui karya mereka telah diambil sampel, tambahnya.
Zhu berkata dia berharap jurugambar dan artis akhirnya mendapat manfaat dengan menggunakan teknologi itu untuk melesenkan gaya artistik mereka.
“Kehidupan pencipta kandungan bergantung pada penghormatan terhadap hak harta intelek dan nilai usaha kreatif mereka,” kata Peters dari Getty.
“Kami percaya bahawa inovasi dan kreativiti berkembang maju dalam persekitaran di mana artis, jurugambar, juruvideo dan kreatif di mana-mana sahaja boleh diberi pampasan yang adil untuk kerja mereka, terutamanya apabila ia digunakan untuk tujuan komersial.”
(Laporan oleh Stephen Nellis di San Francisco dan Dawn Chmielewski di Los Angeles; Penyuntingan oleh Richard Chang)