Star Wars Jedi Survivor ialah Star Wars penceritaan yang terbaik
Star Wars Jedi Survivor ialah Star Wars penceritaan yang terbaik

‘Star Wars Jedi: Survivor’ ialah ‘Star Wars’ penceritaan yang terbaik

Star Wars pada tahun 2023 adalah luas, francais dengan banyak siri penstriman animasi dan aksi langsung, buku dan tanah taman tema. Saya mengesyaki bahawa kebanyakan peminat yang berminat dengan jenama itu memilih dan memilih tempat mereka, daripada cuba mengikuti semua itu. Elemen kegemaran saya dalam Star Wars hari ini ialah elemen yang terdapat dalam ruang fizikal — Star Wars: Galaxy’s Edge di Disneyland Park. Ia adalah tempat untuk bersiar-siar, meneroka dan bermain, dan peringatan bahawa filem asal mencipta bukan sahaja mitos Amerika yang baharu tetapi dunia yang ingin kita sesat.

Oleh itu, mungkin masuk akal bahawa saya sangat menghargai Star Wars Jedi: Survivor, permainan video berskala besar terbaru dari studio Respawn Entertainment yang berpangkalan di Sherman Oaks. Ia juga merupakan Star Wars yang paling selesa dan kuno, dengan cara yang terbaik. Tiba pada masa siri seperti Andor dan The Mandalorian cuba untuk menolak Star Wars melampaui senarai watak dan cerita yang biasa, Survivor memanfaatkan gabungan pengembaraan aksi, kekeruhan dan kerohanian ringan yang boleh menjadikan Star terbesar dan paling bodoh. Kisah perang terasa agak peribadi.

Survivor ialah surat cinta kepada Jedi, makhluk mistik lagi berkuasa besar yang sering berdiri di hujung bertentangan dengan kompas moral francais. Jika The Mandalorian dan, terutamanya Andor, telah menunjukkan kepada kami Star Wars boleh bergaul dengan baik tanpa mementingkan Jedi dan kuasa Force mereka, Survivor menunjukkan kepada kami mengapa cerita Jedi penting. Ini ialah permainan aksi — dan permainan yang sangat mencabar, bergantung pada cara anda melaraskan tetapan kesukaran — di mana perhubungan seseorang dengan ibadat terletak di tengah-tengahnya. Dalam francais yang sering bergantung pada kepahlawanan menyelamatkan galaksi, Jedi Cal Kestis (Cameron Monaghan) mula tertanya-tanya sama ada dia harus mengejar sesuatu yang lebih mirip dengan keseimbangan kehidupan kerja.

Berlatarkan selepas peristiwa trilogi prekuel tetapi sebelum peristiwa Star Wars: Episod IV – Harapan Baru — secara umum, era yang diterokai di Andor — Kestis ialah Jedi yang sedang dalam pelarian. Dalam permainan pertama, Star Wars Jedi: Fallen Order 2019, Kestis berhasrat untuk membina semula Jedi, misi yang kami tahu tidak akan menjadi kejayaan yang memberangsangkan kerana peristiwa filem dan siri yang ditetapkan selepasnya. Di sini, dia masih berusaha untuk pemberontakan yang sedang berkembang dan masih berusaha untuk memelihara Jedi, tetapi juga mula bergelut dengan soalan kewujudan yang lebih luas. Ini adalah permainan tentang jangkaan luaran yang diletakkan kepada kami, yang ingin bertanya apakah ertinya menjadi Jedi dan di mana kami meletakkan kepercayaan kami.

Dalam erti kata lain, sejauh mana kerja kita harus menentukan kita?

“Pada tahap tertentu, itulah keputusan utama yang perlu dibuat oleh Cal,” kata pengarah permainan Stig Asmussen. “Adakah dia mengejar impian paip? Adakah dia melarikan diri daripada sesuatu kerana ia tidak dapat dicapai, dan adakah dia akhirnya menemui sesuatu yang tidak nyata?”

Apa yang mengejutkan saya dengan Survivor ialah betapa sabarnya. Selepas pembukaan yang ketat di mana Kestis dalam misi pemberontakan — misi yang tidak semua rakan usaha sama Kestis berjaya keluar hidup-hidup — permainan menghentikan aksi itu seketika. Saya cenderung menjadi pemain yang menumpukan pada penerokaan dan bukannya aksi, sering bermain pada tahap kesukaran yang lebih rendah, dan masa bermain adalah kira-kira 10 jam sebelum misteri utama Survivor mendedahkan diri mereka kepada saya, apabila Kestis di planet Koboh menemui Jedi yang telah stasis selama beberapa dekad.

“Apabila kami bertemu Cal pada awal permainan, dia hampir mendapat dorongan yang gelisah untuk bertarung ke Empayar,” kata penulis utama Danny Homan mengenai pembinaan permainan yang perlahan. “Selepas pembukaan dan apabila anda akhirnya tiba di Khobo, kedua-dua watak dan pemain ada keperluan untuk mewujudkan ruang untuk berehat dan memeriksa diri sendiri tentang apa yang telah mereka lalui. Ia adalah saat yang baik apabila anda boleh menemui pertemuan itu antara cerita dan reka bentuk dan apa yang pemain rasakan…. Apabila pemain tiba di sana, mereka memerlukan sedikit masa taman tema itu untuk melangkah keluar dari laluan emas. Ia adalah detik peremajaan.”

Apa yang mengejutkan saya dengan Survivor ialah betapa sabarnya. Selepas pembukaan yang ketat di mana Kestis dalam misi pemberontakan — misi yang tidak semua rakan usaha sama Kestis berjaya keluar hidup-hidup — permainan menghentikan aksi itu seketika. – Seni Elektronik

Sehingga saat ini, dorongan utama Survivor kekal tersembunyi, dengan Kestis memikirkan tentang misi pembukaan yang berjaya, walaupun dengan kos peribadi yang besar. Apa yang Kestis temui ialah kisah planet tersembunyi yang boleh menjadi tempat selamat. Perkara yang merumitkan ialah Jedi yang telah lama tidak aktif itu, seorang tokoh yang wujud sejak era Republik Tinggi ketika Jedi memerintah. Tetapi dia bukan wajah yang mesra, telah hilang kepercayaan pada Perintah Jedi dan bergelut dengan beberapa perkara yang tidak diingini terbesar di galaksi selain Empayar jahat. Jangan risau, terdapat banyak Stromtrooper selepas Kestis. Ramai daripada mereka juga tertanya-tanya tentang kedudukan mereka dalam kehidupan.

Tetapi nada sudah ditetapkan. Survivor bukanlah permainan sekadar berlari dan bertarung dengan musuh lain yang memburu Jedi. Ia adalah permainan aksi yang berusaha untuk refleksi peribadi — usaha untuk mengekalkan rasa idealisme di tengah-tengah pelbagai tragedi dan kekecewaan peribadi. Selain itu, apabila anda ditakdirkan untuk menjadi tidak mementingkan diri sendiri, mungkin tidak mengapa untuk memikirkan masa untuk menjadi mementingkan diri sendiri? Siri Disney+ Obi-Wan Kenobi bergelut sebentar dengan konflik dalaman sedemikian. Survivor menjadikan mereka tumpuan naratif. “Mungkin sudah tiba masanya untuk berhenti cuba melawan balik,” kata Asmussen dari perjalanan peribadi Kestis, “kerana ia bukan pertempuran yang boleh dimenangi.”

Keseimbangan antara penerokaan, naratif dan tindakan berfungsi kerana pertempuran dianggap sebagai set set strategik dan bukannya tulang belakang permainan. “Kisah dan watak bukanlah penentu pertempuran,” kata pengarah kreatif Dori Arazi. “Mereka adalah penentu bagaimana anda menghampiri pertempuran. Mereka adalah sebab dan bagaimana emosinya…. Sudut Cal ialah, ‘Siapa saya, berbanding semua orang yang datang sebelum saya, berdasarkan apa yang saya mahu untuk mencapai?’ Dan apa yang dia mungkin mahu capai ialah membunuhnya atau meletupkannya.”

Sudah tentu, ini adalah permainan video yang boleh menjangkau lebih lama daripada 30 jam, terutamanya jika seseorang meluangkan masa untuk meneroka pelbagai planet dan bulannya. Jadi terdapat banyak pertempuran, termasuk pertempuran kejam dengan makhluk seperti kala jengking di planet padang pasir. Survivor adalah besar, dan saya sering mendapati diri saya menyimpang dari laluan utama untuk memburu ruang Jedi yang tersembunyi, di mana permainan ini menukar penekanan kepada teka-teki alam sekitar di mana kami menggunakan Force untuk mengalihkan objek dan mendedahkan laluan tersembunyi. Ketua Respawn Entertainment Vince Zampella berkata Asmussen pada mulanya membayangkan siri Jedi sebagai trilogi. Jadi mungkin jangan harap Kestis memilih persaraan tetap.

“Saya rasa itulah Star Wars dalam diri saya,” kata Asmussen. “Trilogi asal ialah trilogi. Dan apa sahaja permainan yang saya usahakan saya lihat sebagai sebuah cerita, dan ada sesuatu yang berlaku sebelum dan sesuatu yang berlaku selepasnya. Ini adalah perkara yang perlu kita pastikan, apabila kita membangunkan plot permainan, bahawa kami telah memikirkan perkara-perkara ini supaya ceritanya terasa nyata. Rasanya seperti ada tulang untuknya. Saya dapati ia berfungsi dengan baik dalam Star Wars dan dengan Lucasfilm…. Kami sentiasa bertanya kepada mereka soalan. ‘Apakah ini bermakna tiga tahun dalam dunia Star Wars jika kita membuat keputusan ini?’ Ini cara yang baik untuk menguji sesuatu cerita.”

Kunci kejayaan Survivor ialah pembangunan Kestis, watak yang menjadi model lightsabernya yang begitu popular dijual di taman tema Disney. Walaupun saya menikmati permainan pertama, saya merasakan Kestis agak kasar di sekeliling tepi – watak kurang ajar tetapi ringkas yang dirasakan lebih seperti pemain yang berdiri sendiri. “Saya tidak fikir kami pernah membayangkan dia sebagai avatar, ” kata Zampella. “Saya fikir ia lebih kepada watak. Dia seorang Jedi yang tidak terlatih.” Di sini, seorang Jedi Knight yang lengkap, Kestis lebih tegas, dan kita melihat perjuangannya dan bukan hanya fantasi kuasanya.

Kunci kejayaan Survivor ialah pembangunan Kestis, watak yang menjadi model lightsabernya yang begitu popular dijual di taman tema Disney. – Seni Elektronik

Permainan ini mengambil beberapa risiko dengan watak di luar sekadar emosinya, seperti menjadikannya Jedi yang jarang digunakan untuk menggunakan blaster serta lightsaber. Namun permainan ini mengekalkan sifat berkaki ringan. Droid bergelora, planet dipenuhi dengan hidupan liar, dan terdapat suasana asas untuk berhubung semula dengan rakan lama di tengah-tengahnya. Nada ceria itu — kebolehan untuk mencari jenaka dalam masa yang mencabar — itulah yang menonjol bagi saya dengan permainan Jedi Respawn dan menjadikannya menyeronokkan seperti cerita Star Wars terbaik.

“Ia sesuatu yang tidak dapat dijelaskan, ” kata Asmussen. “Saya memanggilnya sihir Star Wars. Ada malapetaka yang akan berlaku ini. Anda sentiasa berada di bawah tekanan. Empayar tidak henti-henti dan mereka memburu Cal dengan prasangka yang melampau. Tetapi dalam masa yang benar-benar mengerikan itu, masih ada saat-saat santai. Ada ruang untuk mempunyai jenaka dan agak kehilangan kelebihan anda. Walaupun Cal mungkin letih, dia tidak kehilangan semua harapan. Itulah cara kami bertahan, akhirnya.” – Perkhidmatan Berita Los Angeles Times/Tribune

Sila Baca Juga

Coordinated efforts shared learning among OIC states essential for digital

Coordinated efforts, shared learning among OIC states essential for digital transformation, says Fahmi

ISTANBUL: Malaysia believes that coordinated efforts and shared learning among Organisation of Islamic Cooperation (OIC) …