TORONTO (Reuters) – Pemain yang menggunakan perangsang boleh dibekukan daripada pertandingan selepas Agensi Anti-Doping Dunia dan Persekutuan Esport Global berkata mereka akan mengusahakan program pendidikan yang boleh membawa kepada menandatangani Kod WADA dan membuka pintu kepada Sukan Olimpik .
WADA memberitahu Reuters bahawa ia telah didekati oleh GEF tentang membangunkan rancangan mengenai kesihatan dan kesejahteraan yang boleh memberi amaran kepada pemain, yang menghabiskan berjam-jam malah berhari-hari di belakang skrin, tentang bahaya ubat-ubatan yang meningkatkan prestasi.
Walaupun pada hakikatnya permainan adalah industri berbilion dolar dan kejohanan esport menawarkan hadiah wang ratusan ribu dolar, ia tidak mempunyai badan kawal selia untuk ujian dadah.
“Persekutuan Esport menyedari bahawa mereka kini mempunyai keperluan sebenar untuk mula mendidik pemain mereka kerana mereka melihat terdapat cabaran dalam penyalahgunaan bahan,” kata ketua pengarah WADA Olivier Niggli kepada Reuters. “Mereka bermain selama 16-18 jam sehari, mereka mempunyai gaya hidup buruk yang tidak begitu sihat.
“Mereka mempunyai kebimbangan kesihatan terlebih dahulu. Doping adalah salah satu daripadanya.
“Jelas sekali cara mereka bermain memerlukan sedikit sokongan jika anda bermain permainan 18 jam berturut-turut di belakang skrin.”
Melita Moore, ahli lembaga GEF dan editor untuk The Handbook of Esports Medicine, memberitahu Reuters bahawa diketahui umum bahawa terdapat bahan peningkatan prestasi yang digunakan dalam sukan.
Tetapi sebelum ada ujian dadah WADA mesti bertemu komuniti esports dan mula memberikan pendidikan dan kesedaran tentang kesihatan dan prestasi.
“Tidak ada badan kawal selia dalam sukan. Oleh itu, perkataan doping tidak wujud dalam konteks yang sama seperti dalam sukan tradisional,” kata Moore, yang pernah berkhidmat sebagai doktor pasukan dalam Liga NBA 2K, WNBA dan NBA G Liga.
“Ini bermakna tidak ada langkah anti-doping yang boleh atau boleh dilaksanakan.
“Saya percaya bahawa pada masa hadapan, akan ada badan kawal selia dan doping akan menjadi sebahagian daripada tatanama yang digunakan dalam sukan.”
AKTIVITI SUKAN
Dunia esport yang berkembang pesat dan popularitinya di kalangan golongan muda telah menarik perhatian Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC), yang pada 2017 mengiktirafnya sebagai aktiviti sukan.
“Sama ada mereka boleh dipertimbangkan untuk program Olimpik suatu hari nanti, jawapannya ialah ya,” kata presiden IOC Thomas Bach pada sidang akhbar pada 2020. “Ia bergantung apabila hari ini tiba.”
Hari itu akan kelihatan hampir.
Esports membuat penampilan sulung acara berbilang sukan utamanya sebagai sukan demonstrasi di Sukan Asia 2018 di Jakarta dan akan menjadi acara pingat di Sukan Asia 2022 di Hangzhou, yang disebabkan COVID-19 telah dijadualkan semula kepada 23 September-Okt. 8.
Juga pada Oktober ini, Kejohanan Esports Pan Amerika yang pertama akan berjalan selari dengan Sukan Pan Am di Santiago, Chile.
Tetapi jika esports ingin menjadi sebahagian daripada program Olimpik, ia, seperti sukan lain, perlu mematuhi Kod WADA, yang bermaksud atlet tertakluk kepada ujian termasuk di luar pertandingan.
“Anda mempunyai atlet untuk sukan yang datang sepenuhnya di luar mana-mana rejimen anti-doping tetapi mereka ada di sana dan dengan atlet lain yang tertakluk kepada peraturan ketat dan Kod,” kata Niggli.
“Kami benar-benar mahu menggalakkan sukan kini menjadi lebih tersusun dan dikawal dari segi potensi penggunaan bahan terlarang.
“Kami fikir adalah penting untuk mereka mula bergerak ke arah itu.”
Semakan Kod WADA bermula akhir tahun ini dan Niggli berkata mungkin terdapat keperluan untuk mempertimbangkan untuk memasukkan peraturan baharu yang mencerminkan esport.
Walaupun Moore bersetuju bahawa WADA “berada di landasan dengan pendekatan mereka”, ujian adalah sesuatu yang akan datang dan tumpuan mesti diberikan kepada pendidikan dan kesedaran.
“Saya percaya di sinilah kita memulakan perbualan,” kata Moore. “Walaupun e-sukan belum lagi di peringkat awal, kerana ia bermula pada awal 1970-an, ia sudah pasti dalam fasa evolusi dengan lebih tiga bilion pemain di seluruh dunia.
“Sehingga baru-baru ini, tidak ada saluran paip dalam sukan di mana pemain telah membesar dengan pengetahuan asas mengenai pendidikan tentang kesihatan dan prestasi mereka, tidak seperti rakan sukan tradisional mereka.”
(Laporan oleh Steve Keating di Toronto; Penyuntingan oleh Ken Ferris)