Tencent akan melancarkan permainan popular Valorant di China kerana ia
Tencent akan melancarkan permainan popular Valorant di China kerana ia

Tencent akan melancarkan permainan popular Valorant di China kerana ia mencari pengganti domestik kepada League Of Legends

Tencent Holdings, penerbit permainan video terbesar di dunia berdasarkan hasil, membawa permainan menembak popular Valorant yang dibangunkan oleh anak syarikat Riot Games ke tanah besar China, tiga tahun selepas penampilan sulungnya di peringkat global ketika ia berusaha untuk mengukuhkan kedudukan pasaran domestiknya.

Riot Games, yang menjadi anak syarikat Tencent pada 2011, juga merupakan pembangun League of Legends, permainan yang menyokong kebangkitan Tencent sebagai kuasa permainan global. Tencent berkata Valorant adalah “permainan paling penting yang diterbitkan tahun ini” dan akan disediakan kepada pemain di tanah besar mulai Rabu.

Valorant telah dilancarkan secara global pada Jun 2020, menjadi popular segera dengan lebih 14 juta pemain setakat Julai ini, menurut data daripada Tracker Network.

Ia juga merupakan tajuk penembak orang pertama (FPS) yang paling banyak ditonton di laman web penstriman permainan Twitch pada tahun 2022. Walau bagaimanapun, ia tidak memperoleh lesen untuk diterbitkan di tanah besar China sehingga Disember 2022, apabila Beijing menamatkan pembekuan selama 18 bulan pada kelulusan permainan asing.

“Sejak sekian lama, industri menganggap pertumbuhan dalam pasaran permainan PC semakin perlahan, tetapi kemunculan Valorant membuatkan kami percaya bahawa permainan PC masih mempunyai potensi pertumbuhan yang kukuh,” kata Steven Ma Xiaoyi, naib presiden kanan di Tencent. dalam sidang media yang diadakan di Shanghai pada akhir Jun.

Valorant adalah antara 44 permainan import yang diluluskan pada Disember lalu oleh Pentadbiran Akhbar dan Penerbitan Kebangsaan, agensi yang bertanggungjawab untuk melesenkan permainan video di China, kerana mereka memberikan kumpulan pertama lesen sedemikian dalam 18 bulan. Itu diikuti oleh 27 lagi lesen untuk pelepasan domestik permainan asing yang diserahkan pada bulan Mac.

Tencent, yang mempunyai sekurang-kurangnya enam gelaran yang diluluskan dalam dua kelompok, bersedia untuk membawa beberapa daripadanya ke pasaran tanah besar tahun ini, termasuk permainan PC yang dibangunkan Korea Selatan, Lost Ark.

“Kebanyakan permainan yang diimport bukanlah tajuk baharu, dan mereka telah mencipta tunggakan untuk Tencent kerana kekurangan lesen di China,” kata Cui Chenyu, penganalisis kanan di firma penyelidikan Omdia.

Tencent menghadapi peningkatan persaingan domestik daripada miHoYo dan NetEase yang berpangkalan di Shanghai. Jualan permainan domestik Tencent meningkat 6% pada suku pertama 2023, berbanding dengan lonjakan 11% dalam hasil keseluruhan.

Tencent berkata ia akan melabur lebih 1bil yuan (RM647.19 juta) untuk mempromosikan produk dan pembangunan esport Valorant dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Selepas Tencent menamatkan pusingan terakhir ujian terbuka untuk Valorant di China minggu lepas, pemain menyatakan keterujaan tentang gelaran itu, yang akan bersaing secara langsung dengan tajuk FPS lain termasuk CS Valve Corporation: GO, Overwatch Blizzard Entertainment dan Apex Legends dari Electronic Arts yang berpangkalan di AS .

“Saya sudah membelanjakan lebih 2,000 yuan (RM1,294) untuk versi ujian,” kata Liu Jie, pemain berusia 23 tahun yang berpangkalan di Shanghai, pada Selasa. “Saya hanya berharap permainan domestik tidak akan mempunyai terlalu banyak kandungan yang dikeluarkan berbanding dengan versi antarabangsa.” – Pos Pagi China Selatan

Sila Baca Juga

Brazilians split over X suspension poll shows

Brazilians split over X suspension, poll shows

SAO PAULO (Reuters) – Brazilians are split over Supreme Court Justice Alexandre de Moraes’ order …