Tidak boleh menghentikan muzik Bintang
Tidak boleh menghentikan muzik Bintang

Tidak boleh menghentikan muzik’ | Bintang

MUZIK telah kembali hidup di Malaysia dan di seluruh dunia dalam lebih daripada satu cara semasa peralihan kepada endemisitas Covid-19 ini.

Dalam erti kata lain, kehidupan agak kembali normal bagi mereka yang berbakat muzik.

Ia seolah-olah seperti kepercayaan terhadap muzik dan pendidikannya tidak pernah mati walaupun industri itu tersekat selama hampir dua tahun, terutamanya persembahan secara langsung, di tengah-tengah sekatan pergerakan.

Tetapi secara amnya, adakah pelajaran muzik formal (praktikal dan teori) bernilai wang, masa dan usaha melihat bagaimana adegan muzik lumpuh semasa wabak?

Bagi sesetengah ibu bapa dan guru muzik, jawapannya adalah ya.

Mereka ini berpendapat bahawa mengambil kemahiran muzik adalah sebahagian daripada menyediakan pendidikan holistik kepada golongan muda, kerana muzik mampu menyemarakkan pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak.

Bagi peguam Phoopinder Kaur, 49, pelajaran muzik telah membantu anak perempuannya Gurnemeh Kaur, 17, dan Sachnemeh Kaur, 13, meningkatkan interaksi sosial dan keupayaan mereka untuk menjadi pemain pasukan.

Saudari Gurnemeh dan Sachnemeh suka belajar muzik dan telah memenangi anugerah menyertai acara antarabangsa. — Foto: AIDA AHMAD, FAIHAN GHANI dan MUHAMAD SHAHRIL ROSLI/The Star

“Ini amat penting apabila bermain dalam kumpulan, kerana ia membantu gadis-gadis membina persahabatan dengan rakan kumpulan mereka.

“Pembelajaran alat muzik juga mengajar mereka koordinasi, pemasaan dan kemahiran mendengar,” kata Phoopinder, yang tinggal di Cheras.

Dia berkata setiap gadis diajar kesabaran dan ketabahan melalui berjam-jam dan berbulan-bulan mempelajari instrumen dan karya muzik.

“Ini sebelum mereka melihat keputusan sebenar di peringkat tertinggi dengan mengambil bahagian dalam persembahan dan koir di dalam dan di peringkat antarabangsa.

“Ketenangan dan keyakinan yang mereka perolehi di atas pentas di hadapan penonton boleh membantu mereka dengan pengucapan awam juga,” tambahnya.

Phoopinder berkata walaupun anak perempuannya tidak akan menjadi pemuzik profesional pada masa hadapan, mempunyai kemahiran muzik adalah bernilai pelaburan kerana mereka membina kemahiran insaniah yang akan membantu dalam kehidupan profesional mereka nanti.

Gurnemeh memupuk minat terhadap klarinet selepas menghadiri persembahan orkestra di Bangkok, Thailand, dan mahu bermain instrumen itu.

Phoopinder: Pembelajaran alat muzik mengajar anak perempuan remajanya kemahiran koordinasi, masa dan mendengar.

Berasal daripada keluarga yang cenderung kepada muzik, Gurnemeh berkata dia mula diperkenalkan dengan pelajaran muzik pada usia tiga tahun.

“Mendengarkan Mozart dan Beethoven menggalakkan saya belajar bermain piano ketika berusia tujuh tahun, walaupun saya menyanyi lebih banyak.

“Semasa saya di Tahun Enam di Kolej Tuanku Jaafar (KTJ), Mantin, saya menyertai koir sekolah.

“Saya mula mengambil peperiksaan nyanyian ketika berusia 10 tahun dan kini saya menamatkan Darjah 8,” katanya.

Di luar sekolah, Gurnemeh dan Sachnemeh adalah ahli Koir Konsert Kuala Lumpur.

Kedua-dua gadis itu menyertai Festival Antarabangsa Hong Kong ke-5 2018 dan merupakan pemenang dalam kategori koir sekolah menengah.

Pada tahun 2020, adik-beradik itu sepatutnya menghadiri Sukan Koir Dunia di Belgium (dianggap sebagai Sukan Olimpik koir) sebagai sebahagian daripada Koir Konsert Kuala Lumpur tetapi ia dibatalkan kerana pandemik Covid-19.

Sachnemeh mula bermain piano pada usia empat tahun dan mula bermain biola pada usia tujuh tahun.

“Ketika saya berumur 12 tahun, saya memutuskan untuk mengambil pelajaran ukulele, dan masih dalam proses mempelajarinya.

“Saya mempunyai pilihan apabila saya lebih tua untuk berhenti muzik, tetapi saya memilih untuk meneruskan piano dan berhenti pelajaran biola,” katanya, berasa bangga kerana dia boleh menyampaikan karya muzik.

Walaupun Sachnemeh juga tidak melihat dirinya meneruskan muzik secara profesional, dia merasakan ia adalah baik sebagai hobi sepanjang hayat.

“Sebaik sahaja anda belajar membaca helaian muzik, anda boleh memainkan mana-mana lagu pada instrumen anda dengan sedikit latihan,” katanya.

Tugasan yang mencabar

Shikin Shuriani Shukor, 42, berkata ia bukan permulaan yang mudah untuk anaknya Tya Orked Mohd Alfian, 13.

Tya Orked dilahirkan dengan Sindrom Amniotic Band, yang berlaku apabila jalur berserabut kantung amniotik (lapisan di dalam rahim yang mengandungi janin) tersangkut di sekeliling janin yang sedang berkembang.

Shikin (berdiri) menonton manakala Loo (kiri) membimbing Tya semasa pelajaran piano di rumah mereka di Puchong.

Akibatnya, tangan kiri Tya Orked tidak berkembang sepenuhnya.

Itu tidak menghalang Shikin daripada membantu anak perempuannya mendapatkan tunjuk ajar yang dia perlukan untuk meneruskan bermain piano.

“Dia menunjukkan minat dalam muzik dari seawal usia enam tahun, dan bertanya sama ada dia boleh belajar piano,” Shikin menceritakan.

Beliau berkata beberapa sekolah muzik menolak Tya Orked dengan alasan mereka tidak mempunyai guru yang mempunyai kapasiti untuk mengajar pelajar sepertinya.

Semasa aktif mencari tutor muzik persendirian dalam talian untuk mengendalikan pelajaran di rumahnya di Puchong, Shikin berkata dia menemui Jocelyn Loo, yang sebelum ini mengajar muzik di sebuah sekolah antarabangsa.

“Keupayaan Jocelyn untuk melatih dan memupuk bakat Tya telah membantu meningkatkan keyakinan dirinya, dan rutin mingguan menuntut komitmen dan dedikasi yang munasabah daripadanya.

“Dari apa yang pernah menjadi percikan minat telah menjadi keghairahan. Apabila dia terperangkap di dalam rumah semasa pandemik, piano menjadi teman kegemaran Tya.

“Saya telah melihat contoh di mana dia beralih ke piano sebagai cara untuk menyatakan kegembiraan, kesedihan atau kadang-kadang hanya untuk berehat selepas seharian di sekolah,” katanya.

Shikin menambah bahawa pelaburan dalam pendidikan muzik Tya Orked amat berbaloi kerana ia membantu gadis itu mengembangkan daya tahan, ketekunan dan keazaman.

Loo berkata ia memerlukan banyak keberanian dan motivasi di pihak Tya Orked.

Wong gembira perniagaan muzik terselamat daripada wabak itu.

“Saya meletakkan diri saya di dalam kasutnya dan mengajarnya menggunakan tangan bukan dominannya,” jelasnya.

Tya Orked berkata, dia mendapat inspirasi untuk belajar muzik selepas menonton video YouTube seorang gadis yang tidak mempunyai tangan, bermain piano dengan kakinya.

“Saya rasa saya boleh menjadi sumber inspirasi kepada orang lain untuk meneruskan apa sahaja dalam hidup selagi mereka percaya pada diri mereka sendiri,” katanya sambil menambah bahawa ia akan menjadi menarik untuk menulis dan mengarang lagu sendiri suatu hari nanti.

Pemilik sekolah muzik Joanne Wong, yang mengendalikan dua sekolah muzik di Lembah Klang, gembira dapat terselamat daripada wabak itu.

“Terdapat beberapa tentangan terhadap kelas dalam talian tetapi kami cuba untuk menjadi inovatif, terutamanya dengan kanak-kanak yang lebih muda, kerana cabarannya adalah untuk membetulkannya secara maya.

“Kelas muzik adalah sesuatu yang kami adakan satu lawan satu, dengan satu orang di piano pada satu masa. Pelajar gembira untuk kembali ke kelas fizikal.

“Kami juga mempunyai peningkatan dalam pendaftaran daripada kanak-kanak dan orang dewasa awal tahun ini, walaupun kami mempunyai pelajar yang tercicir juga,” katanya.

Wong berkata golongan dewasa profesional seperti pengurus besar dan ketua pegawai eksekutif juga ingin mencari jalan alternatif untuk menyalurkan tenaga dan mengasah kemahiran mereka.

Dia menambah bahawa adalah baik untuk melihat lebih ramai orang dewasa mengambil muzik sebagai cara untuk meluaskan ufuk mereka, walaupun pada usia pertengahan.

Minat dan semangat berbayar

Di mata pemuzik muda yang ingin meneruskan hobi mereka, cinta muzik perlu mendalam untuk mahu bertahan, kata profesional muzik.

Bagi Jeremy D’ Costa, 29, seorang jurutera mekanikal yang melakukan logistik dan bermain gitar, wabak itu memberinya banyak masa untuk mengasah kemahirannya di studio rumah kecilnya di Klang.

Bagi Jeremy, wabak itu memberinya masa untuk mempertajam kemahirannya.

Beliau berkata dengan semangat dan kerja keras, pemuzik boleh menjalani kehidupan yang selesa.

“Jika ada, wabak itu mengajar kami untuk belajar menabung (untuk hari hujan).

“Jika saya bermain lima hingga enam malam seminggu di sebuah pub, saya boleh membuat lebih banyak wang daripada seorang jurutera siswazah baru.

“Ya, ia boleh menjadi kerjaya yang berdaya maju jika pemuzik bekerja dan bekerja setiap hari dan mendidik diri mereka untuk mempelajari perkara baharu,” nasihatnya.

Penyanyi-penulis lagu rock rakyat dan indie Azmyl Yunor, 45, yang juga pensyarah kanan dan ketua program di Sekolah Seni Universiti Sunway, berkata orang ramai cenderung lupa bahawa aspek muzik sebagai pemuzik hanyalah sebahagian daripada apa yang mereka hasilkan.

Azmyl berkata seseorang itu perlu menjadi keusahawanan untuk mengharungi masa kini.

“Seseorang itu perlu menjadi keusahawanan untuk bertahan pada zaman sekarang dan melakukan lebih daripada membuat muzik sahaja.

“Mereka perlu bertanya kepada diri sendiri sama ada mereka benar-benar mahukan kerjaya dalam industri muzik atau industri kreatif yang lebih luas.

“Menjadi seorang pemuzik secara objektif bukanlah industri yang ‘penting’; era digital, Internet dan pilihan penstriman telah menjadikan pembuatan muzik lebih mudah diakses berbanding sebelum ini, tetapi teka-tekinya ialah ia semakin tepu dan menurun nilai kerana penstriman muzik boleh memudaratkan,” katanya.

Sebagai ibu bapa kepada anak kembar, Azmyl yang tinggal di Bangi berkata, dia tidak akan mengesyorkan muzik kepada mereka sebagai profesion masa depan.

“Saya akan menggalakkan mereka untuk mengambil muzik sebagai hobi jika mereka menyukainya.

“Ia bukan hanya kerana wabak tetapi juga kerana orang ramai memasuki muzik atas sebab yang salah, dengan sedikit pemahaman tentang apa yang diharapkan,” katanya.

Sila Baca Juga

Jenama pembaikan rumah DIY mengambil pendekatan langsung di bengkel

Jenama pembaikan rumah DIY mengambil pendekatan langsung di bengkel

DENGAN permintaan yang semakin meningkat untuk pembaikan rumah do-it-yourself (DIY) disebabkan kekurangan tenaga kerja mahir …