LOS ANGELES: Titan permainan video Perancis Ubisoft menyasarkan kecerdasan buatan dan realiti maya sebagai perkara besar seterusnya dalam permainan, kata ketua eksekutifnya, terutamanya menjelang keluaran set kepala realiti campuran baharu Apple.
Ubisoft telah lama diketahui mengambil peluang dalam inovasi permainan baharu – syarikat itu melancarkan perkongsian awal dengan Nintendo pada konsol Wii sensasinya pada 2006.
Kini, menjelang keluaran set kepala Apple Vision Pro tahun depan, ketua eksekutif Ubisoft, Yves Guillemot bersedia untuk membuat pertaruhan lain pada masa depan permainan – realiti maya hampir tiba.
Selepas sedekad yang menyaksikan kebangkitan revolusi permainan telefon pintar percuma untuk dimainkan dan tajuk distrim terus daripada awan Internet, Guillemot berpendapat VR berkemungkinan akan menjadi pengganggu industri utama seterusnya.
“VR akhirnya akan berlaku,” katanya kepada AFP Isnin pada acara pameran syarikat di Los Angeles.
“Apple melabur secara besar-besaran dalam bidang ini adalah hebat untuk kita semua,” tambahnya.
Dengan Vision Pro, Apple menyertai Meta Facebook, yang telah menjadi penggerak di sebalik permainan video VR, di studio melobi untuk menyesuaikan versi tajuk hit untuk peranti Quest realiti mayanya.
“Komitmen dan pelaburan Apple akan membawa industri itu ke tahap yang baru,” kata Guillemot, dan Ubisoft “pasti” membayangkan membangunkan permainan untuk Vision Pro suatu hari nanti.
“Ia akan datang,” kata Guillemot, sebaik sahaja set kepala bernilai AS$3,500 cukup berada di tangan pengguna.
Meluaskan ufuk
Mereka bentuk permainan untuk platform baharu “tidak selalu berfungsi dengan sempurna”, memberi amaran kepada pengarah eksekutif permainan video Circana, firma analisis tingkah laku pengguna, Mat Piscatella.
“Tetapi, dengan menyokong peserta pasaran baharu, Ubisoft biasanya berada pada kedudukan yang baik sekiranya produk atau jenis perkhidmatan baharu itu berjaya, dan meletakkan banyak pertaruhan nampaknya pada umumnya berjaya dengan baik untuk syarikat selama ini,” kata penganalisis itu.
Dan dalam era penyatuan dalam industri permainan, Piscatella memuji strategi kepelbagaian Ubisoft kerana syarikat itu meluaskan tawaran hiburannya.
Ketua Pegawai Eksekutif Guillemot berkata Ubisoft akan terus berkembang menjadi kandungan penstriman filem dan TV.
Ubisoft berada di belakang AppleTV hit Mythic Quest, set siri komedi – secara semula jadi – dalam studio permainan video.
Dan pada hari Isnin, syarikat itu mengumumkan bahawa siri animasi Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix akan debut di Netflix akhir tahun ini.
Siri ini ditetapkan dalam “versi dystopian, cyberpunk 1992” dan menampilkan versi watak daripada permainan Ubisoft.
“Matlamat di sini adalah untuk memastikan jenama kami dapat menjangkau lebih ramai pemain di seluruh dunia,” kata Guillemot kepada AFP.
“Berada di Netflix atau Amazon Prime atau rangkaian lain boleh menjadikan jenama tersebut lebih dikenali dan membolehkan semua orang di dunia mengambil bahagian dalam ciptaan kami.”
Pada acara Los Angeles Isnin, Ubisoft turut mengumumkan versi percuma untuk dimainkan bagi francais blockbuster Assassin’s Creednya, bersama-sama dengan versi realiti maya permainan yang serasi dengan peralatan Meta’s Quest.
Di samping itu, Ubisoft menggoda permainan video yang diputar dari filem Avatar blockbuster serta tajuk Star Wars Outlaws yang dibuat dengan LucasFilm.
Permainan AI
Juga di geladak untuk menggegarkan dunia permainan video ialah kecerdasan buatan, kata Guillemot.
Beliau berkata beliau melihat AI generatif sebagai “peluang yang hebat”, terutamanya memandangkan betapa bersemangatnya pengguna mengambil teknologi itu sejak bot ChatGPT yang disokong Microsoft dikeluarkan lewat tahun lepas.
“Ia seperti mencipta tetikus untuk komputer peribadi, ia mengubah segala-galanya,” kata Guillemot.
“Permainan akan menjadi lebih pintar; sebagai pencipta permainan, kita perlu melihat sejauh mana kita boleh mendekati perkara yang wujud dalam kehidupan sebenar.”
Sebagai contoh, permainan mungkin menggunakan AI generatif untuk memanfaatkan kuasa pengkomputeran yang disimpan di awan, memberikan setiap watak dalam alam semestanya kehidupan spontan tersendiri – pemain boleh menghadapi personaliti ini dengan cara yang sama mereka mungkin bertemu dengan orang yang tidak dikenali di jalanan di dunia sebenar.
“Permainan video (adalah) industri AS$200bil hari ini kerana kami sentiasa mengejutkan pemain dengan perkara baharu,” kata Guillemot.
“AI dan VR serta awan akan menjadikan industri ini lebih menarik dan menyeronokkan.” – AFP