“Spider-Man: Into the Spider-Verse” 2018 merupakan perjudian utama di pihak Sony. Disney dapat memperagakan versi aksi langsung watak mereka dan anda memilih untuk bermain biola kedua kepada mereka dengan menggunakan animasi? Ia boleh menjadi mundur dengan mudah…tetapi tidak. Sebaliknya, mereka menyampaikan salah satu filem Spider-Man terhebat sepanjang zaman; ditambah memenangi Oscar! Penyampaian cerita asal usul Spider-Man yang segar, menyeronokkan dan sarat meta melalui pandangan seorang remaja muda antara bandar, Miles Morales. Terima kasih kepada gaya seni yang jelas trippy, pelbagai personaliti berwarna-warni yang hebat dan penulisan yang bijak, filem ini jauh daripada bayang-bayang rakan sejawat Marvel Cinematic Universe (MCU) untuk menandakan wilayah dan identitinya sendiri dalam genre itu. Mereka telah mengalahkan MCU untuk menjadi filem komik Marvel pertama yang memperkenalkan konsep multiverse kepada khalayak ramai.
Setengah dekad kemudian, kami akhirnya mendapat sekuel yang ditunggu-tunggu, “Spider-Man: Across the Spider-Verse”. Sekuel yang menjanjikan untuk pergi lebih besar dan lebih mendalam seperti yang kita lihat menyentuh tema berat identiti, pengorbanan, determinisme dan kehendak bebas. Jadi adakah “Across the Spider-Verse” akan menetapkan bar baharu untuk francais itu? Atau adakah ia berayun terlalu dekat dengan matahari kali ini? Jom ketahui!
Mengambil masa yang dihentikan oleh pendahulunya, “Across the Spider-Verse” sekali lagi mengikuti perjuangan Miles Morales untuk menjadi wira yang diperlukan oleh bandarnya dan anak lelaki yang ibu bapanya dambakan. Parut “Into the Spider-Verse” berlarutan dan ia mula meresap ke dalam kehidupan peribadi dan adiwira Miles ketika dia bergelut dengan kehilangan bapa saudaranya Aaron. Penulis Phil Lord, Christopher Miller dan David Callaham telah melihat jalan yang jelas disediakan untuk watak seperti Miles dan telah memutuskan untuk mengambil laluan yang jauh lebih bijak dan matang.
Di luar hanya menggunakan trauma bersama Spider-Man sebagai sekadar mengenyitkan mata kepada penonton, mereka telah menyahbina kiasan dan menggunakan senjata itu terhadap watak itu untuk memberi kesan yang mendalam. Tema kematian percintaan pahlawan tragis ini dilambangkan dalam watak Miguel O’Hara dari Oscar Isaac, yang secara sinis mencabar tempat Miles dalam skema besar hidupnya dan dunia yang sangat berbilang itu sendiri. The Miles Morales yang kita lihat melangkah ke dalam filem itu adalah satu yang sangat berbeza pada penghujungnya. Jangan biarkan gaya seni dan pelbagai watak berwarna-warni memperdayakan anda, “Across the Spider-Verse” dengan mudahnya adalah cerita Spider-Man paling gelap dan paling hebat yang pernah kita lihat setakat ini. Filem ini berakhir dengan jurang tebing yang boleh digambarkan dengan terbaik dalam kata-kata Mysterio karya Jake Gyllenhaal: sekarang itu ancaman peringkat Avengers!
Walaupun terdapat pelbagai gejolak, “Across the Spider-Verse” tidak pernah memperdagangkan hatinya untuk skala kerumitan naratifnya. Sekali lagi, filem itu mengubah skrip sepenuhnya dengan memfokuskan naratif pada cara Miles dan Gwen Stacy menggunakan kuasa hebat dan tanggungjawab yang besar sebagai mekanisme daya tindak yang cacat untuk menangani situasi rumah tangga mereka yang bergelora di rumah. Ia adalah analisis yang menyentuh dan mendalam tentang bagaimana peranan Spider-Man boleh mengekalkan kitaran toksik kedua-dua pengorbanan diri yang kronik dan hak hubungan. Dalam banyak cara, ia adalah surat cinta dan penolakan klise.
Walaupun begitu, skrip mengambil kesempatan sepenuhnya daripada kepelbagaian dan kemustahilan aspek genre yang lebih aneh untuk menyindir kiri, kanan dan tengah! Sama ada filem Spider-Punk arahan Daniel Kaluuya yang memberi takdir atau Andy Samberg yang hanya memuja kesedihan sebagai Ben Reilly yang melodramatik, filem itu telah mematahkan lehernya dengan anggukan yang tidak berkesudahan kepada peminat Spidey. Dan tanpa memberi terlalu banyak, katakan sahaja bahawa satu penampilan tertentu dalam filem itu akan mempunyai peminat MCU di lantai.
Memperbaiki hasil kerja “Into the Spider-Verse” yang telah pun cemerlang, “Across the Spider-Verse” menggabungkan pelbagai gaya seni yang memeningkan kepala yang berkod warna dan unik dari segi estetika bukan sahaja kepada watak tertentu tetapi juga ruang yang didiami. Di mana dunia Miles’ Ben-Day yang dipenuhi titik-titik di kawasan kejiranan bandar yang biasa ditandakan dengan warna tanah kental, realiti Gwen berdarah dan sentiasa berubah antara spektrum warna sejuk yang berubah bergantung pada mood. Sekarang bayangkan tahap perincian itu…dilanjutkan kepada berbilang Spider-People! Kerumitan ini juga dijalinkan ke dalam urutan tindakan oktana tinggi, daripada sling web berkelajuan tinggi yang mempesonakan kepada huru-hara visceral, dekat suku. Beberapa adegan luar biasa kebodohan aksi langsung kadangkala menarik diri daripada kemegahan semua itu tetapi ia tidak pernah melepasi ambang untuk menjadi grating.
IKLAN
Shameik Moore dan Hailee Steinfeld bersinar sebagai semangat kerabat Miles dan Gwen ketika kedua-dua remaja itu mengharungi kegelisahan remaja dan rasa bersalah yang terselamat. Terdapat beberapa detik dialog yang hebat di mana mereka berdua bertukar daripada hati ke hati yang menyayat hati kepada sindiran yang tepat pada masanya kepada ketegangan romantik yang membara. Beberapa persembahan menonjol daripada pendatang baharu termasuk Daniel Kaluuya sebagai Hobie yang lucu dan anti-pertubuhan, Spider-Punk, dan Karan Soni sebagai Pavitr Prabhakar, Spider-Man India.
Setiap kali Miguel O’Hara muncul di skrin, Oscar Isaac benar-benar mencuri tempat kejadian. Dia membawa keganasan yang bersungguh-sungguh kepada watak yang hanya menghalang antara mengancam dan mulia. The Spot karya Jason Schwartzman, seorang C-lister pahit yang cuba mendapatkan penghormatan musuhnya, kebanyakannya dimainkan untuk ketawa, jadi apabila tiba masanya untuk mendedahkan potensi multiversalnya, berat dramatiknya tidak begitu ketara. Kemudian sekali lagi, dia akan mempunyai lebih banyak masa untuk membesarkan kita dalam filem seterusnya.
Walaupun tidak pernah gagal untuk terlibat, “Across the Spider-Verse” melangkah terlalu rancak dalam rentaknya. Menimbun sedikit kesedihan di atas malapetaka yang lebih besar dan lebih besar, terdapat sedikit masa untuk penonton berendam dan minum dalam keindahan dan berat semua itu, terutamanya apabila ia mencapai aksi ketiga yang menyaksikan Miles akhirnya bertembung dengan Miguel dan Spider-Societynya. Alangkah baiknya untuk melihat Miles mempunyai beberapa penglibatan yang lebih bermakna dengan varian berbilang pelbagainya melangkaui gag visual sekali-sekala sebelum semuanya terlepas.
“Spider-Man: Across the Spider-Verse” Sony ialah lonjakan kuantum ke hadapan untuk francais itu. Seperti Miles Morales, ia enggan berkotak-kotak di sudut dalam pasar yang sudah sesak dan memilih untuk melakukan perkara berbahaya sendiri yang menakjubkan, dengan gaya yang mudah! Jika filem itu telah mencapai apa-apa, ia mengancam kedudukan keistimewaan filem aksi langsung berbanding animasi 3D dalam genre. Pengarah Joaquim Dos Santos, Kemp Powers dan filem Justin K. Thompson telah memecahkan landasan web baru dalam animasi dan telah mengukuhkan kedudukannya sebagai Filem Spider-Man Terbaik Generasi Ini!
Anda kini boleh menonton “Spider-Man: Across the Spider-Verse” di pawagam hari ini!
Bagi mereka yang ingin mengetahui bagaimana MCU dan Spider-Verse dikaitkan, pastikan anda menyemak pecahan kami.
Ikuti kami Instagram, Facebook atau Telegram untuk lebih banyak kemas kini dan berita tergempar.
Kajian semula
Ulasan Sony “Spider-Man: Across the Spider-Verse”.
Pecahan Semakan
- Ulasan Sony “Spider-Man: Across the Spider-Verse”.