Segala-galanya telah membawa kepada perkara ini – pertumpahan darah antara keluarga HBO yang paling tidak berfungsi dan hina ketika mereka bertarung habis-habisan untuk jawatan CEO. Selepas 4 musim penipuan, tikam belakang dan detik WTF, kesudahan “Penggantian” hampir tiba. Memandangkan semua yang kita saksikan setakat ini, nampaknya tidak mungkin episod kedua terakhir akan diikat dengan rapi.
Jadi bagaimana rupa akhir permainan Kendall Roy? Dalam temu bual ini, Jeremy Strong bercakap tentang persaingan adik-beradik dalam siri yang memenangi anugerah, pandangannya tentang arka cerita Kendall, dan beberapa detik terbaik yang dia alami sepanjang tahun penggambaran. Tatal ke bawah untuk membaca:
S: Dalam episod pembukaan siri baharu, kami bertemu dengan Kendall yang bersemangat. Dia, Shiv dan Roman adalah “Roys generasi baru [and] kami ada lagu af**king untuk dinyanyikan”. Apa, untuk adik-beradik, lagu itu?
Jeremy Strong: Saya suka apa yang anda katakan – saya rasa Kendall sangat bersemangat pada awal musim ini. Kali terakhir kami melihatnya di tanah, di atas tanah tempat letak kereta di Itali, ditiup menjadi sejuta keping. Oleh itu, dia menyatukan kembali kepingan-kepingan itu dengan cara yang tidak menentu yang dia mampu. Saya rasa dia pernah tinggal di LA dan memandu di sekitar Mulholland, menyanyikan lagu Tom Petty and the Heartbreakers dan mengeluarkan biji bunga matahari. Dan dia sudah bersedia untuk mencari lagu baru untuk dinyanyikan bersama adik-beradiknya.
Saya fikir “Roys generasi baru dan [having] lagu untuk dinyanyikan” adalah mengenai triumvirat. Ia mengenai mereka bertiga bersama, bertentangan dengan bapa mereka. Dalam titik balas yang mereka selalu sertai. Dan tentang bagaimana mereka akan membuat tanda mereka di dunia, secara individu dan sebagai trio. Bertiga.
S: Seperti yang Roman katakan dalam adegan itu: dia seorang sahaja yang ingin memulakan perniagaan atas sebab perniagaan. Shiv melakukannya untuk “f**k Tom”, Kendall kepada “f**k dad”. Mengapa Kendall masih terbelenggu oleh keinginan ini untuk, menghuraikan Roman, meniduri ayahnya?
Jeremy Strong: Nah, saya rasa itu tidak sepenuhnya benar. Saya fikir, seperti biasa, motivasi Kendall adalah kompleks. Saya fikir dia melihat peluang yang sangat baik di hadapan perjanjian, dengan memperoleh media Pierce sebagai jenama media warisan. Dia mempunyai hidung yang sama seperti bapanya. Sebahagian daripada apa yang kita lihat pada musim ini, saya fikir, adalah sama ada Kendall mempunyai Logan dalam DNAnya atau tidak. Dan sama ada dia akan menjadi bapanya atau tidak. Persoalan itu telah menggantung dalam penulisan sepanjang empat musim.
Tetapi pemerolehan Pierce, yang mempunyai itu dalam pemandangan laser Kendall, adalah sesuatu yang masuk akal kepada saya di peringkat perniagaan. Dengan bonus tambahan – dan saya rasa ada seketika mengenainya [in the episode] – sungguh kelakar untuk menyusahkan ayah kerana obsesi paus putih sepanjang hayatnya.
S: Anda merujuk adegan dari episod terakhir siri terakhir, apabila Kendall rosak oleh tong sampah. Anda mempunyai baris yang hebat itu: “Ada sesuatu yang salah dengan saya. Saya tidak tahu apa yang salah dengan saya?” Apa yang salah dengan Kendall?
[Pause] saya tak tahu. Saya rasa bila dia cakap saya tak tahu, saya pun tak tahu. Maksud saya: bukankah kita semua kadang-kadang berasa seperti itu? [Laughs] Ada sesuatu yang tidak selaras dengannya, dalam hidupnya. Dia mempunyai Grand Lubang bersaiz ngarai untuk diisi, yang dia cuba isi. Pertama melalui ketagihan, dan kini melalui cita-cita. Dia fikir jika dia menjadi CEO, jika dia menjadi alpha, jika dia menjadi orang yang dominan dalam hal ini drama keluarga, mungkin itu akan membantu. Tetapi dengan Kendall, kami telah melihat dia berusaha keras untuk menahannya perkara-perkara bersama-sama, dan untuk berpaut kepada apa-apa kepositifan dan daya apungan dia mungkin boleh berpaut, seperti rakit penyelamat.
Jika dia melepaskan kepositifan itu, dan kepercayaan diri, dia akan lemas. Kendall sentiasa mengangkang setajam pisau cukur itu barisan. Jadi apabila dia berkata ada sesuatu yang tidak kena dengan saya, sebahagian daripadanya, sudah tentu, ada kaitan dengan kemalangan itu, dan kematian budak lelaki itu di England, dan kesakitan yang ditanggungnya. Tetapi saya akan mengatakan ada lebih salah daripada itu. Dan perasaan tidak senang, atau tidak senang, adalah apa yang mereka bercakap kira-kira dalam [recovery] program, sudah tentu. Perasaan bahawa ada sesuatu yang tidak kena, dan ada sesuatu yang tidak kena.
S: Saya ingin bertanya kepada anda tentang perkara itu. Anda mempunyai baris lain dalam episod pertama: “Saya telah menghisap kuda dan ia benar-benar, benar-benar bagus.” Debaran, atau debaran, menjadi seorang penagih sentiasa ada untuk Kendall. Bagaimanakah anda, sebagai pelakon, membina aspek keperibadiannya? Apakah penyelidikan yang anda dapat lakukan, saya rasa akan kembali ke permulaan rancangan?
Ya, ia kembali kepada permulaan, bukan? Sudah tentu saya rasa, seperti biasa, satu kewajipan yang besar untuk mencuba dan memahami apa jua perjuangan watak itu, dan apa jua pergolakan watak itu, supaya saya mudah-mudahan dapat menjelmakannya dengan cara yang sebenar. Anda hanya boleh melakukannya lebih kurang. Hanya banyak yang boleh anda fahami jika anda sendiri tidak mempunyai pengalaman. Dan itulah misteri lakonan. Itu sebahagian daripada misteri itu.
Saya menetapkan sendiri banyak tugas yang boleh dicapai. Saya pergi ke beberapa mesyuarat dengan rakan-rakan saya. Saya bercakap dengan ramai orang. Saya membaca banyak memoir tentang ketagihan. Saya hanya cuba memahaminya sebaik mungkin, dengan cara yang mendalam. Dan kemudian anda memuatkannya ke dalam segala-galanya. Itu ada dalam substrat semua yang anda lakukan. Tetapi saya fikir apabila Kendall berkata begitu, dia memerlukan… perkara itu – dia seorang pendaki gunung. Dia memerlukan Eiger untuk mendaki. Dia memerlukan sesuatu yang tinggi. Dia perlukan sesuatu untuk mengisi kekosongan itu. Kekosongan melolong semacam itu. Dan dalam kes ini, ia adalah The Hundred, projek baharu ini seperti – apa yang saya katakan dalam episod itu? – “Substack bertemu The Economist bertemu Masterclass bertemu The New Yorker”. Yang kedua-duanya kedengaran hebat dan kelakar.
IKLAN
Itu menjadi perkara baru. Dan saya fikir dia mendekati perkara itu dengan semangat tertentu, dan hampir fanatik, yang dilakukan apabila seseorang memerlukan perkara itu untuk terus berada di landasan dan terus bertahan. Kerana tanpanya, anda mungkin akan hancur.
S: Terdapat banyak perbincangan mengenai komitmen anda sepenuhnya atau tiada pada bahagian ini. Bagaimanakah mengetahui ini adalah siri terakhir memberi kesan kepada ketegasan yang anda mendekati Kendall buat kali terakhir?
Ia adalah soalan yang sangat menarik. Tetapi jawapan yang jujur ialah: “tidak sama sekali”. Di satu pihak: Saya tidak tahu sama ada ia akan menjadi musim terakhir. Kami tidak tahu sehingga kami hampir penggambaran episod akhir. Sebaliknya: Saya juga percaya, dan berasa bersedia, untuk ia dilakukan untuk watak saya. Jadi saya sentiasa ada dalam fikiran saya – kerana dia juga merasakan perkara itu. Hanya ada banyak lagi gerakan yang dia tinggalkan.
Kami telah melihat Kendall pada dasarnya kehilangan segala-galanya. Kami telah melihatnya di altitud tertinggi, dan pada saat-saat puncak ini. Dan kami telah melihatnya dalam lingkaran kesembilan neraka. Dan secara dramatik, arka hanya boleh pergi sejauh ini [with] detik-detik katarsis yang luar biasa, dan detik-detik transformasi yang luar biasa, dan detik-detik jalan-ke-Damascus di sepanjang perjalanan. Jadi saya tidak terkejut apabila Jesse memutuskan untuk memanggilnya.
Saya rasa, apabila kami membuat penggambaran babak terakhir, dan babak terakhir babak terakhir, saya menjadi sangat sedar tentang maksudnya, dan kepentingannya. Yang, sejujurnya, tidak mempunyai tempat untuk diambil. Anda tidak boleh meletakkan tanggungjawab itu pada apa-apa. Jadi ia mungkin bukan pilihan terbaik! Tetapi, ya, tidak, ketegasan adalah sama, tidak kira apa.
S: Sejauh manakah anda berpuas hati dengan kesimpulan cerita Kendall dalam 10 episod terakhir ini?
sangat. Sangat Berpuas Hati. Dengan Jesse Armstrong dan penulis-penulis cemerlang ini, setiap musim kita sampai ke penghujungnya, saya mempunyai perasaan ini: bagaimana kita boleh pergi lebih jauh daripada itu? Bagaimanakah lelaki ini akan mengosongkan bar itu? Dan kemudian mereka lakukan. Musim ini terasa seperti berlian hitam berganda, lagi dan lagi, kepada saya. Bahawa kami semua terpaksa turun serentak.
Salah satu perkara yang indah tentang bekerja pada sesuatu untuk sekian lama, ialah ensemble yang diciptanya. Saya mempunyai banyak perkara dengan adik-beradik saya tahun ini. Dan hanya masa penerbangan semata-mata yang kami lalui bersama membolehkan kami, sebagai pelakon, hadir dan mempercayai satu sama lain, antara tindakan dan pemotongan, dengan cara yang cukup mendalam – yang anda tidak dapat apabila anda hanya bekerja pada satu filem atau satu perkara. Dan itu sangat mengujakan.
Saya masih berfikir bagaimana Jesse sebenarnya akan menamatkannya, untuk watak saya, saya tidak tahu. Terdapat beberapa pilihan yang masih perlu dibuat, dan ia sedang dibincangkan. Jadi saya tidak akan tahu sehingga awak tahu.
S: Sesuatu yang sukar untuk diakhiri: jika dorongan datang untuk menolak, apakah adegan kegemaran anda – atau paling diingati, sukar, bermanfaat – untuk dirakam sepanjang 40 episod dan 40 jam ini?
Maksud saya, mustahil sebenarnya. Tetapi adegan yang akan saya bawa sepanjang hidup saya termasuk akhir musim pertama, berjalan ke dalam bilik bersama ayah saya dan Marcia. Dapur ibu saya. Pergi ke [deceased] rumah budak lelaki di Scotland, dengan ayah saya. Rumah perahu dengan adik beradik saya. Sidang akhbar itu. Bilik hadiah parti hari jadi. Tempat letak kereta di Itali itu. Meja makan di Itali dengan ayah saya.
Ia berterusan dan seterusnya. Sungguh– Saya tidak boleh– Ia tidak terkira bagi saya, saiz hadiah ini, sejauh penulisan dan apa yang diberikan kepada saya untuk dilalui sebagai pelakon.
Tonton musim terakhir “Succession” hanya di HBO (Astro Ch 411) dan HBO GO.
Ikuti kami Instagram, Facebook atau Telegram untuk lebih banyak kemas kini dan berita tergempar.